• Tjolinti

Vill ha kalkonmiddag men en är "vegetarian"

Ja som rubriken, jag vill bjuda in gubbens familj på kalkonmiddag. Nu är det så att hans bror nya tjej är vegetarian, vet inte om det är de korrekta ordet för hon äter alltså fisk. Jag vill inte bjuda på fisk jag vill bjuda på kalkon med en god sås osv. Men jag vill inte heller bjuda henne på skit :S Vad kan jag ge henne dom hon äter som är snabbt och laga men ändå håller lite högre klass. Vill inte bjuda de andra på en god kalkonmddag och henne på .... ja något tråkigt :S Har ni några ideér?

• Svar på tråden Vill ha kalkonmiddag men en är "vegetarian"
  • solosss

Antingen så kan du fixa nån fiskbit med nån sås, man kan ju köpa färdiga såser, eller så låter du det vara. Det finns jättemycket mat som jag inte kan äta för jag tycker det är så vidrigt, men jag kräver ju inte eller förväntar mig att värden ska fixa nånting särskilt bara för min skull, då får man helt enkelt ta av det man gillar och kan äta. Samma med mina vegetarian/veganvänner, vet ingen som tar illa upp om man inte gör nåt särskilt för deras skull. Även om det är trevligt så är det kanske inte nödvändigt. Kanske om det kommer en vegan och man ska ha typ parmiddag på fyra pers, då kan man väl anstränga sig lite. 

• MacLin

Om du gör sås på kycklingfond eller från kalkonen är inte såsen vegetarisk. Bara gelé potatis o grönsaker är inget kul.

• Linnea1994
    MammaBella skrev 2016-12-16 09:10:09 följande:

Köp torskrygg (finns i frysdisk numera...)
    Ugnsbaka torsken varsamt och servera med skirat smör och riven pepparrot. Enkelt och supergott!

receptfavoriter.se/recept/ugnsbakad-torsk-med-pepparrot-och-skirat-smoer.html

Då blir det ju ingen kalkonmiddag.....

Mycket får ju veganerna mfl avstå. Såsen till kalkonmiddagen görs ju tex på saften från kalkonen efter det att den har varit I ungen.

Tack som fasen att man är allätare och kan äta denna goda rätt soom vi I bland gör på host/vinter då hela familjen är samlad!
  • Fumlan

Tänk att det alltid ska anses som besvärligt när någon är vegetarian?! Det är ju inte riktigt så att ts skulle ha vinprovning men en av gästerna är nykterist *suck* Eller något annat jobbigt som glutenallergiker eller laktosintollerant Flört

Gästen äter ju uppenbarligen fisk så du kan köpa en bit varmrökt lax med färdig romsås. Vill du absolut inte ha någon som helst fisk på bordet så finns det ett kött-substitut som heter "pulled oumph" (finns i välsorterade mataffärer bla. a Willys), servera detta till gästen och alla ni andra äter det som var avsikten med hela middagen - kalkon. 

• AnnaPaulita
    Tjolinti skrev 2012-11-04 23:25:43 följande:

Ja som rubriken, jag vill bjuda in gubbens familj på kalkonmiddag. Nu är det så att hans bror nya tjej är vegetarian, vet inte om det är de korrekta ordet för hon äter alltså fisk. Jag vill inte bjuda på fisk jag vill bjuda på kalkon med en god sås osv. Men jag vill inte heller bjuda henne på skit :S Vad kan jag ge henne dom hon äter som är snabbt och laga men ändå håller lite högre klass. Vill inte bjuda de andra på en god kalkonmddag och henne på .... ja något tråkigt :S Har ni några ideér?

Bjud henne på fisk?
  • skogstjejen19

Du kan helsteka en kålrot tillsammans med kalkonen i ugnen så blir det inte överdrivet mer jobb.

Rengör knölen noga, smörj den med salt och olja och kryddorna/örter du har på kalkonen.

175grader i ca 1 timme

Såsen kan du göra på lika sätt som till kalkonen men med lite grönsaksbuljong istället för avkoket från kalkonen.

Och kålrot är billigt och det smakar faktiskt gott, skiva i tunna skivor innan servering.

• skogstjejen19

Eller göra samma sak men med rotselleri

skogstjejen19 skrev 2016-12-20 13:13:05 följande:

Du kan helsteka en kålrot tillsammans med kalkonen i ugnen så blir det inte överdrivet mer jobb.

Rengör knölen noga, smörj den med salt och olja och kryddorna/örter du har på kalkonen.

175grader i ca 1 timme

Såsen kan du göra på lika sätt som till kalkonen men med lite grönsaksbuljong istället för avkoket från kalkonen.

Och kålrot är billigt och det smakar faktiskt gott, skiva i tunna skivor innan servering.

• Linnea1994
    skogstjejen19 skrev 2016-12-20 13:18:32 följande:

Eller göra samma sak men med rotselleri

Det låter ju verkligen som ungefär samma sak som en saftig och god kalkon....
  • skogstjejen19

Jamie oliver gjorde detta å det såg super gott ut så jag provade och det var faktiskt riktigt gott, å det från en person som helst äter kött.

Insåg även att tråden är från 2012 så jag hoppas ts har löst det hela redan ;)

Linnea1994 skrev 2016-12-20 14:00:52 följande:

Det låter ju verkligen som ungefär samma sak som en saftig och god kalkon....

• MadHatter
    IsadorasMamma skrev 2012-11-04 23:42:00 följande:

Personligen har jag absolut inget emot att äta "bara" tillbehör.

Det beror på vad det är.

Ja är vegetarian och föredrar "bara tillbehör" framför köttsubsitut som qourn. En extra fin sallad till maten så blir det bra åt alla.
Svar på tråden Vill ha kalkonmiddag men en är "vegetarian"