• HelHel

Snart 6 månader och har börjat vakna kl 3 på natten och vill inte somna om.. Tips?

Ja som sagt sonen är snart 6 månader och sen ca 1.5 vecka tillbaka så har han börjat vakna runt kl 3 på natten och vill upp, han är jättepigg och glad då men det är inte jag =) Har försökt söva om men det går inte utan det är bara att traska upp. Han är vaken till runt 5 ungefär.
    Det är inte varje natt utan de gånger han somnar tidigt, dvs runt 19.30. Somnar han senare vid 22-tiden så sover han natten igenom utan uppvak. Jag skulle gärna vilja att han somnade tidigare ibland så man kan få lite egentid på kvällen men hur ska jag göra för att få slut på dessa uppvak? Bara att vänta ut och hoppas det går över så han fortsätter sova?

• Svar på tråden Snart 6 månader och har börjat vakna kl 3 på natten och vill inte somna om.. Tips?
  • Pissenisse

Ligger och leker med min pigga 6 månaders just nu... Några tips har jag verkligen inte:)

• FlitigaLis

Min son är nio månader och han har i perioder också varit vaken och haft svårt att somna om. Jaha tror man ska göra det tråkigt, inte prata, inte leka, inte tända oxh garanterat inte ta fram mobilen då de ljuset gör de svårt för även vuxna att somna om.

• Natulcien

Då kanske det är så att han ska somna kl.22 ett tag till? Ni kan ju prova att istället sakta förskjuta nattningen allt tidigare med en kvart varannan dag eller så..?

Vår son hade en kort period, bara någon vecka, runt 8 månader då han var vaken mellan ca 03-04, men jag bara ammade honom och låg kvar bredvid honom och klappade på honom tills han somnade om. Jag skulle aldrig gå upp den tiden...
    Så om han inte är ledsen utan bara ligger och tjoar så kan han väll få ligga kvar?

• HelHel

Ja nu har han några kvällar somnat senare och då har jag sluppit uppvak mitt i natten så det får bli så ett tag framöver =)
    Jag försöker att inte tända lampor och va tråkig men det hjälper inte så mycket, då börjar han gnälla och väcker övriga så jag går heller upp och leker lite så han förblir nöjd. Det går nog över snart =)

• FlitigaLis

Kan du inte sova på en madrass inne i bebisens rum så kanske det räcker att du flyttar över bebisen till madrassen hos dig så behöver ni inte väcka resten av familjen

• HelHel

Tack för tipset.

Nu har jag börjat att han får sova en liten tupplur runt kl 18 och sen håller han sig vaken till 21.30. Då nattar jag honom och han sover till kl 6, äter lite och somnar sen om till kl 8.30. Helt perfekt =) 

Svar på tråden Snart 6 månader och har börjat vakna kl 3 på natten och vill inte somna om.. Tips?