Hur mycket av en burk mat äter era 8 månaders?
När ni ger burkmat till er 8 månaders bebis, hur mycket äter hon/han per tillfälle?
När ni ger burkmat till er 8 månaders bebis, hur mycket äter hon/han per tillfälle?
När min son var ca 8 månader åt han sällan upp en hel burk...kanske 3/4 ungefär.
Vid 8 månader åt han hela burkar. En matdag såg ut ungefär så här:
Frukost: Gröt
Lunch: En burk mat
Mellanmål: Grekisk yoghurt med fruktpuré/macka/frukt
Middag: Gröt
Kvällsmål: Ersättning
Lunch hel burk, middag halv burk oftast.
Nu är vår dotter inte 8 månader än men hon äter en portion hemlagad mat motsvarande en burk vid lunch och middag. En matdag för henne ser ut såhär: 200ml välling till frukost. En portion mat och frukt till lunch. 1 banan till mellanmål alt smörgås. En portion mat och frukt till middag. 100ml välling till kvällen.
Nu gav inte jag burkmat, men den lagade maten han åt i den åldern var ungefär som en knapp deciliter, runt 75 ml kanske.
Jag gör puréerna själv, och av dem får han ca en halv deciliter två gånger om dagen, lunch och middag, sen fyller vi på med ersättning. Han skulle säkert kunna/vilja äta mer av puréerna, men vi har försökt hålla kvar ersättningen så länge som möjligt. Idag var vi på 8mån besök på bvc och han följer sina kurvor jättefint så vi tänker nog börja ge mer puré och mindre ersättning. I övrigt äter han ersättning på natten (eller förmorgonen), gröt till frukost, banan+tjockyoghurt till em fika och gröt som kvällsmål.
Vid åtta månaders ålder har en burk mat räckt till både lunch och middag för mina barn.
Vid 8 månader åt min son ca en halv burk till lunch och en halv till middag. Förutom det ammades han fritt och åt fruktbitar till mellis.
Tack för era svar!
Min son är 8 mån och äter en halv burk till lunch. Sen mellis yoghurt med mosad frukt, och kvällsmål gröt och ersättning mellan målen
Min kille är iofs 9 månader nu, men även när han var 8 månader slukade han en hel burk på några minuter!
Beror på hur god hon tycker den är. Ibland kan hon äta motsvarande en hel burk mat och en liten burk frukpuré till efterrätt. Men tycker hon inte om maten så blir det kanske en halv burk, det är vanligast om det faktiskt är burkmat istället för min mat med några undantag (bl a Ellas köttgryta). Då får hon lite mer frukt istället.
Just nu äter hon:
07.30 Frukost - Ersättning 210 ml
10.00 Mellis - Gröt + frukt
13.00 Lunch - Mat + frukt
16.00 Mellis - Ersättning 210 ml
19.00 Middag - Välling gjord på ersättning 240 ml
Hon är mjölkallergiker så vi försöker behålla en del ersättning, men funderar på att byta ut ett mål till mot mat snart för hon gillar det verkligen. Hon dricker dock dåligt med vatten till maten så jag är orolig för förstoppning.
Min dotter är 8 månader och hon äter inte en hel burk utan en halv ungefär, ibland mer. Såhär äter hon:
Frukost: 1 dl yoggi och amning
Lunch: 1 dl havregrynsgröt med fruktpure
Mellis: Fruktpure el macka
Middag: ca 0.5-1 dl hemmalagad mat
Kväll: 1dl havregrynsgröt med fruktpure el 1 dl yoggi med macka
Hon får amma fritt där emellan och vaknar mellan 2-3 ggr på natten för att amma.
frukost, amning
lunch, hemlagad pure
mellanmal fruktpure oftast en mixad banan o p´ron
middag,kvallsmat. grot o sen amning