• Emmyl

Hur mycket av en burk mat äter era 8 månaders?

När ni ger burkmat till er 8 månaders bebis, hur mycket äter hon/han per tillfälle?

• Svar på tråden Hur mycket av en burk mat äter era 8 månaders?
  • MD77

När min son var ca 8 månader åt han sällan upp en hel burk...kanske 3/4 ungefär.

• Emmyl
    MD77 skrev 2012-11-05 11:27:49 följande:
    När min son var ca 8 månader åt han sällan upp en hel burk...kanske 3/4 ungefär.
    Kommer du ihåg hur han åt förövrigt, mellis osv? Ammade du då, vid 8 månader?
  • MD77
    Emmyl skrev 2012-11-05 11:34:51 följande:
    Kommer du ihåg hur han åt förövrigt, mellis osv? Ammade du då, vid 8 månader?
    Såhär kunde det se ut:
    Morgonen:  gröt
    Mellanmål: fruktpuré
    Lunch: Burkmat, så mycket han orkade...oftast inte en hel burk. Ibland fick han lite fruktpuré efteråt.
    Mellanmål: samma som ovan
    Middag: Samma som lunch
    Kvällsmål: 250ml välling, han åt inte alltid upp allt.
    Nattmål: ammade ca 2 gånger.

Jag helammade fram till 6 mån, sen minskade jag ner det. Jag nattammade fram till att han slutade av sig själv vid 9 månaders ålder.
  • Dr to be

Nu är vår dotter inte 8 månader än men hon äter en portion hemlagad mat motsvarande en burk vid lunch och middag. En matdag för henne ser ut såhär: 200ml välling till frukost. En portion mat och frukt till lunch. 1 banan till mellanmål alt smörgås. En portion mat och frukt till middag. 100ml välling till kvällen.

• Natulcien

Nu gav inte jag burkmat, men den lagade maten han åt i den åldern var ungefär som en knapp deciliter, runt 75 ml kanske.

• AnnaLovisa

Jag gör puréerna själv, och av dem får han ca en halv deciliter två gånger om dagen, lunch och middag, sen fyller vi på med ersättning. Han skulle säkert kunna/vilja äta mer av puréerna, men vi har försökt hålla kvar ersättningen så länge som möjligt. Idag var vi på 8mån besök på bvc och han följer sina kurvor jättefint så vi tänker nog börja ge mer puré och mindre ersättning. I övrigt äter han ersättning på natten (eller förmorgonen), gröt till frukost, banan+tjockyoghurt till em fika och gröt som kvällsmål.

• Mercurialis

Vid åtta månaders ålder har en burk mat räckt till både lunch och middag för mina barn.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • hannis

Vid 8 månader åt min son ca en halv burk till lunch och en halv till middag. Förutom det ammades han fritt och åt fruktbitar till mellis.

• Mary Jo

Min son är 8 mån och äter en halv burk till lunch. Sen mellis yoghurt med mosad frukt, och kvällsmål gröt och ersättning mellan målen

• Bling1975

Beror på hur god hon tycker den är. Ibland kan hon äta motsvarande en hel burk mat och en liten burk frukpuré till efterrätt. Men tycker hon inte om maten så blir det kanske en halv burk, det är vanligast om det faktiskt är burkmat istället för min mat med några undantag (bl a Ellas köttgryta). Då får hon lite mer frukt istället.

Just nu äter hon:

07.30 Frukost - Ersättning 210 ml
    10.00 Mellis - Gröt + frukt
    13.00 Lunch - Mat + frukt
    16.00 Mellis - Ersättning 210 ml
    19.00 Middag - Välling gjord på ersättning 240 ml

Hon är mjölkallergiker så vi försöker behålla en del ersättning, men funderar på att byta ut ett mål till mot mat snart för hon gillar det verkligen. Hon dricker dock dåligt med vatten till maten så jag är orolig för förstoppning.

• Beciz

Min dotter är 8 månader och hon äter inte en hel burk utan en halv ungefär, ibland mer. Såhär äter hon:
    Frukost: 1 dl yoggi och amning
    Lunch: 1 dl havregrynsgröt med fruktpure
    Mellis: Fruktpure el macka
    Middag: ca 0.5-1 dl hemmalagad mat
    Kväll: 1dl havregrynsgröt med fruktpure el 1 dl yoggi med macka
    Hon får amma fritt där emellan och vaknar mellan 2-3 ggr på natten för att amma.

• arena

frukost, amning
    lunch, hemlagad pure
    mellanmal fruktpure oftast en mixad banan o p´ron
    middag,kvallsmat. grot o sen amning

Svar på tråden Hur mycket av en burk mat äter era 8 månaders?