Kan man vara infertil
Hej jag undrar om man kan vara infertil fast livmodern ser normal ut på ultraljud och att man kan producera ägg?
Hej jag undrar om man kan vara infertil fast livmodern ser normal ut på ultraljud och att man kan producera ägg?
Ja, det kan man. Passagen i äggledarna kan vara blockerad och det finnas säkert en massa andra saker som kan vara fel. På vissa hittar man ingen orsak alls, men ändå fungerar det inte.
Det kan vara mannen som är infertil också..
Man behöver göra en utredning för att veta, det kan finnas många orsaker till varför man inte blir gravid. Själv har jag hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln), vilket kan försvåra att bli gravid men som kan medicineras.
Jag genomgick i somras dessutom en hysteroskopi, dvs en mindre operation där man går in med en kamera i livmodern. Då upptäcktes att en tredjedel av min livmoder var täckt av sammanväxningar, vilket man inte sett på något av de otaliga ultraljud som jag gjort under utredningen som vi gått igenom. Jag har heller aldrig skraptas så misstanken fanns där inte ens.
Kan lägga till att man vid hysteroskopin tog bort sammanväxningarna och två månader senare blev jag gravid.
Ja,i princip det enda felet som kan upptäckas via VUL är PCO. Finns så många andra orsaker till infertilitet så en utredning måste man göra. Och även då hittas inga fel hos 30% av alla,men nåt är ju i regel fel ändå och ibland upptäcks det först vid IVF. Läs mer här:
www.fertilitetsguiden.nu
Själv besökte jag fem olika gynekologer som alla gjorde ultraljud innan den senaste upptäckte att min ena äggstock är outvecklad. Det var också svårt att få någon att ta på allvar att jag misstänkte att jag inte fick ägglossning trots normala hormonvärden, innan jag lyckades tjata till mig ultraljud som bekräftade detta.
Det var många välvilliga, men slarviga, "slappna av så blir du nog gravid" från gynekologerna, istället för att ta mig på allvar och göra ordentlig utredning. Det har kostat oss minst ett år extra i barnväntan, så mitt råd är att vara påläst och påstridig.
Blev lite nyfiken för jag vill skaffa barn, och har märkt här att det är många som har problem att få det, och att det var mycket vanligare än vad jag trodde att de skulle vara.
Fick göra ett ultraljud förut för jag hade ont i magen men det var för att jag hade äl och allt såg normalt ut och jag har inte några problem med sköldköteln, kollade den för att många har haft problem med den i släkten.
Innan man ens försökt bli gravid är det helt omöjligt utifrån VUL eller annat att veta om man är fertil eller inte. Vissa saker kan inge oro som extrem fetma,väldigt oregelbunden mens,rökning-hos båda!- eller att man haft underlivsinfektioner,men även om allt till synes verkar normalt kan man likafullt vara infertil. Vet av bister erfarenhet... 85% är dock fertila och blir gravida inom ett år.