• frökennickan

mammaledig och sjukskriven

Jag är mammaledig med en son på 10 månader, men har nu blivit sjukskriven. Jag ringde till försäkringskassan och sjukanmälde mig dag 1 på sjukskrivningen. Jag fick då höra att min man hade rätt att vabba. Nu begär mannens jobb en kopia av min sjukskrivning. Min fråga är, är det verkligen nödvändigt och har dom rätt till det? Dom betalar ju inte ut någon lön de dagar som min man vabbar, och alla papper är redan inskickade till försäkringskassan. Är inte så sugen på att detaljer om min sjukskrivning ska komma ut på mannens jobb om det inte är absolut nödvändigt?

• Svar på tråden mammaledig och sjukskriven
  • Försäkringskassan

Hej!

När det gäller dina frågor om det är nödvändigt att få kopia på din sjukskrivning och om dom har rätt till att ta del av den, kan jag inte besvara. Det är ingenting som Försäkringskassan har någonting att göra med.

Om de absolut vill att det styrks att du är sjukskriven så finns det andra sätt att få "bevis" på det, än att du ska behöva berätta varför du är sjukskriven. 

Det går att beställa ett intyg om sjukperioder från vår hemsida:

www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/blanketter_och_intyg/!ut/p/b1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0sHM0MDTwNPUIMA_2cgly8TYEKIoEKDHAARwNC-r30o9Ky9XITM_P0CooyyxJLClKLivXD9aPAGvGY6-eRn5uqX5AbURli4qgIAFXoz-U!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHQVUz/

Om ärendet inte är färdigbehandlat står det att ärendet pågår, vilket borde räcka. 

Alternativt att de får ta del av sidan 2 på ditt intyg, där det inte framgår varför du är sjukskriven,
    utan bara perioden du är det.

Hälsningar
    Ida, handläggare 

Svar på tråden mammaledig och sjukskriven