• Sjöstjärnan

Diagnos: Aspergers syndrom

Hej!
    Jag är ny här på detta forum. I fredags blev min tonårsson diagnostiserad med Aspergers syndrom. Vi har misstänkt detta en tid, så diagnosen kom inte som en överraskning. Snarare kändes det ganska skönt, för nu kommer vi att få tillgång till habiliteringen och förhoppningsvis få hjälp.

Men samtidigt känner jag mig lite ambivalent. Att få det liksom svart på vitt gör att jag känner en lättnad, men samtidigt en viss sorg. Sorg över att inse att livet inte alltid blir som man tänkt sig. En oro över hur det ska bli i framtiden. Kommer min son någonsin att kunna fungera "normalt"... Många tankar som maler i huvudet.

Sedan känner jag ganska mycket skuld också. Varför tog det sååå många år innan jag fattade att något var "fel". Så många år som min son ha kämpat med sina svårigheter utan att jag fattade vad det var.

Finns det några fler här som är föräldrar till tonåringar med Asperger?

• Svar på tråden Diagnos: Aspergers syndrom
  • tigermamma

jag har en tonårsdotter med asperger och adhd. Fick diagnos i vårs.
    Vi hade några år känt att något var "fel" men ingen ville lyssna. Men nu har vi börjat medicinera adhdn, fått tabletter för sömnen och mycket har hänt. har efter två besök på hab bllivit mottaglig för hjälpmedel för att minska strul och få en hållbar rutin.

• Sofia 669

Hej!

Jag söker deltagare till min c-uppsats som fokuserar på betydelsen av en neuropsykiatrisk diganos ur ett föräldrarollperspektiv. Jag har i nuläget bara deltagre som är förälder till barn under 10 år och jag skulle vara väldigt intresserad av att få ta del av era erfarenheter av att ha ett barn som fick sin diganos i tonåren!
     Om ni är intresserade av att delta får ni jättegärna läsa mer här:  www.familjeliv.se/Forum-3-363/m67624281.html

Mvh Sofia 

• sabiha

bättre sent än aldrig, tycker jag. nu kommer även din son förstå sig bättre på sig själv och ni kommer förstå honom på ett helt annat sätt och hjälpa honom på rätt sätt. aspies hhar sina svårigheter men glöm inte att de har även styrkor som vi normal störda inte har :) Utan aspies skulle inte vår värld se ut som den gör idag. einstain, bill gates, mozart, newton (och även pippi:) är bara några få utav de som ändrat våra liv. även om alla aspergerare inte är uppfinnare så är jag glad att de finns. människor som tänker annorlunda behövs; de sätter färg på vårt annars normala gråa samhälle:D

jag har en son som är 2 år där vi misstänker hög fungerande autism el asperger. jag undrar hur gammal var din son när han började prata om du kommer ihåg det???

Svar på tråden Diagnos: Aspergers syndrom