• Erfdgt

Någon som har rullstol till sitt barn? (Gående barn)

Bollen är nu i rullning för att vår dotter ska få sig en rullstol. Hur brukar det gå till? Hon står just nu på en väntelista för en rullstol, hur länge kan det dröja innan vi kommer vidare? Vi ska väl till en arbetsterapeut sen, det är som allt vi fått veta. Är det den personen som hjälper till att pröva ut en stol? Och sedan, hur länge kan man få vänta?

Det är klart att väntetider och sådant kan vara väldigt olika, det förstår jag, men bara så man får ett hum.

Vår dotter är nu 6år och kommer inte behöva använda rullstolen hela tiden, men det kommer ändå bli en stor omställning. Både för oss och för henne. Hon verkar dock vara väldigt positivt inställd till det hela och jag hoppas att det ska fortsätta vara så :) Det känns positivt för oss också, även om det är första gången som hennes handikapp nu riktigt kommer synas för andra.

• Svar på tråden Någon som har rullstol till sitt barn? (Gående barn)
  • pigglet

Jag är inte säker på hur låg tid det tog - det kändes som för lång i alla fall. När det väl var bestämt så ville jag helst ha stolen samma dag   ;)
    Jag tror det var ett par månader.

Vi använder den inte SÅ mycket. Blir mest på förskolan, de går oftast 1 gång/vecka.
    Han gillar rullstolen, det måste vara en stor befrielse att äntligen slippa pressa sig med promenaderna. Och en trygghet för mig också, att jag vet att det finns ett alternativ när orken är låg någon dag.   

• Erfdgt

Det låter som en väldigt bra och rolig idé med ett barnläger. Jag tror det är oerhört viktigt att få träffa andra i samma sits just för att förstå att man inte är ensam. Tyvärr är det ingen möjlighet för oss att åka på läger i södra Sverige.

På onsdag får vi hennes rullstol och hon längtar så mkt! Hon är väldigt glad att hinna få den innan sin födelsedag, för hon vill så gärna visa upp den på sitt kalas :)

• pigglet

Och så blev det vinter... Plötsligt är rullstolen helt värdelös! Det är ju ute som vi behöver den, och det funkar inte. Arbetsterapeuten säger att det inte finns transportstolar för barn. Förskolan vill inte skjuta rullstolen i snön. De vägrar dra en bob. De vill inte sätta honom i vagn. Så var vi på ruta 1 igen  :(

Nu ska vi få en typ av vagn från hab i alla fall, trots att ingen tycker att han bör sitta i vagn när han är så gammal. Men vad gör man?
    Och så ska hon försöka ordna en el-rullstol, som han kan köra själv. Men det skulle ta lång tid, inte säkert det skulle bli klart innan vintern tar slut. Men till nästa år blir det bra i alla fall - det gäller ha framförhållning! 

Hur har ni andra med gående barn det på vinterhalvåret? Det är ju nu det blir riktigt tungt och besvärligt att gå, och just då funkar rullen som sämst   :(   

• pigglet
    MajaVira skrev 2012-12-05 20:50:20 följande:
    Skulle det funka med en spark?

Två problem. Dels att vi inte har någon (lätt avhjälpt) Och dels att den inte går in i bilen!
    Men jag har tittat på sparkar också. Då skulle vi i så fall behöva ha den stående på förskolan jämt, och det tror jag inte de vill. Vem flyttar runt den när det snöar tex, om man väljer att bara lämna den ute i en driva. Dessutom funkar den inte så superbra eftersom de är så duktiga på att grusa alla gång- o cykelbanor. 
  • Erfdgt

Vi har ju just fått rullstolen, igår, men vi var ute och prövade köra den och vi har ordentligt med snö. Det gick faktiskt riktigt bra. Så länge det är plogat, så går det bra. Förhoppningsvis är dom duktiga på att ploga alla vägar i vinter.

Bob tror jag inte skolan skulle vilja dra, men jag har använt den när jag hämtat dottern och den funkar ju bra.. så länge det inte är sandat. Då funkar ju varken spark eller bob, tyvärr.

Finns det ingen möjlighet att få ha sparken inne på skolan i någon hall eller liknande? Alla skolor ser ju olika ut, men där dottern går har dom som ett utrymme under en trapp där sånt kan få stå.

Jag håller dock med om att det är hopplöst på vintern. Mycket kläder, tungt att gå i snö och tyngre att andas i kylan, så det förvärrar ju problemet definitivt.

• Adni

Hur ofta/mycket använder era barn rullstolen? Vad har de för diagnos?

Vår tjej är 5 år och har ataxi (cp-skada). Vi har vanlig vagn till henne, som verkligen behövs vid hämtning vid dagis på eftermiddagarna då hon är helt slut. Vet inte hur vi ska göra när hon blir äldre. Kanske kommer hon orka mer eller att vi kan fixa så bilen kommer extra nära. Det får visa sig.

När ni fick rullstol var det på er begäran eller blev ni erbjudna?

• pigglet

Sonen har också cp-skada. Vi blev inte erbjudna direkt. Jag var så ledsen över problemen att hitta en bra lösning på förskolan, de ville inte sätta honom i vagn och han orkade inte gå. Så jag grät lite på hab och undrade vad vi skulle ta oss till. Då ordnades snabbt en rullstol.

Använder inte rullstolen så mycket. Sommartid cyklar vi (har en tandemcykel och en 3-växlad 3-hjuling med stång så vi kan skjuta på där bak - hab har varit fantastiska på att fixa hjälpmedel!). Nu på vintern blir det bob.
    Rullstolen använder förskolan 1 gång/vecka på promenader. Jag kan också använda den när vi går på stan eller handlar på ica maxi (jobbig affär! Man får ju gå flera km innan man är klar). I somras användes den i djurpark, festivaler osv.

Hab tyckte inte att han ska sitta i vagn när han är så gammal. Men nu blir det nog en vagn i alla fall, tills vidare. Jag hoppas på en el-rullstol, men den skulle kanske inte ens hinna komma i vinter. Den kan han köra själv, det blir nog mest på skolan. Behövs när de ska gå ett par km till gympan och biblioteket, även på utflykter till skolskogen. 

• sankta

Hej!

Min dotter är 6 år och fick rullstol för ca ett år sedan. Hon har spastisitet i benen och blir trött av att gå längre sträckor. Hade så smått hoppats att hon kanske skulle kunna klara sig utan vagn när vagntiden var förbi, men fick inse att det var nödvändigt att gå över till rullstol. Vi använder den som avlastning vid långa promenader, och om vi t ex ska hem från en aktivitet som hon blir trött av.

Vill gärna ha kontakt med andra som har rullstol ibland som avlastning. Ni får gärna inboxa mig!

• Adni

E är 5 år och här har ingen sagt att de tycker hon är för stor för vagn. På förskolan har de fixat fram egen vagn speciellt för henne (hon går i 5-årsverksamhet så det fanns ingen vagn där innan), som de har med sig när de ska på längre utflykter. Min fundering är hur det ska bli till hösten när hon börjar i förskoleklass, känns som att vagn inte är helt ok när hon blir 6 år. Då ska hon ju vara stor och inte behöva knöla ner sig i en vagn. Det kommer vara ganska lång sträcka att gå till och från matsalen bland annat. Men det löser sig nog på något vis, är säkert lite "hönsig" av mig. Rullstol är ju jättebra men allra helst önskar jag ju att hon ska orka ta sig fram för egen maskin!

• Erfdgt

Vår dotter har ett medfött hjärtfel och medan hon gick på dagis, så fungerade vagn som ett utmärkt alternativ. Under sommaren blev hon dock lite stor för vagnen, så det var inte längre ett alternativ plus att hon tyckte inte det kändes så kul att åka "småbarnsvagn" på "storskolan". Vi fick tips av en annan förälder som också har ett barn med hjärtfel som går på samma skola om rullstol, även personalen i förskoleklassen tog upp det. Vi ringde då dotterns hjärtläkare som kopplade oss vidare till en arbetsterapeut och sedan fick vi rullstolen. Lite väntetid, men tog inte jättelång tid. Vi fick också tips om att när hon blir äldre, så kan man få någon form av elcykel, vilket ju är toppen.

Nu under vintern, så är det svårt att dra rullstolen fram i djup snö, men vi har ändå använt den. I skolan används den ju inte lika ofta under vintern heller, men under hösten hade den behövts många gånger och till våren kommer den behövas oftare igen i skolan. Eftersom jag inte har körkort och är den som är hemma med dottern på eftermiddagarna, loven osv, så kommer en rullstol ge oss väldigt mkt frihet som vi inte annars skulle ha. Vi brukar vara rätt låsta här hemma annars. Rullstolen används nog i dagsläget, mitt i vintern, 2-3ggr i veckan och mer mot våren och sommaren och även under hösten kommer den nog användas i princip varje dag.

• 060810

Vi har en Pixi till min son på snart 5 med autism. Han behöver den, MEN han tycker det är jobbigt med att åka vagn och inte ha någon frihet att ta sig dit han vill utan jag måste köra dit vagnen.
    Vi har pratat så smått om rullstol och det är han helt med på att prova.
    Han behöver den för han orkar inte gå pga för mycket intryck.
    Jag är inte negativ till rullstol som avlastning då han även har en lillasyster som använder vagn och vi har svårt att göra saker ihop då jag inte kan köra två barn och syskonvagn funkar inte för oss.
    Vi ska byta hab nu och prata med vår nya arbetsterapeut om ett evtl byte.

• pigglet
    alima skrev 2012-12-30 22:27:55 följande:
    Vi har en äldre variant av den, med fyra fasta hjul till vår 5-åring. Aningen jobbig att köra ibland med de fasta hjulen, men i snö är det helt klart den bästa vagn jag kört.

Det går välja om man vill ha hjulen fasta eller svängbara på den här. Jag tänker att fasta ska vara enklare i snö? Arbetsterapeuten tyckte vi skulle ha svängbara. Jag vet inte... vanliga vagnar funkar ju bra med fasta hjul i snö, medan sulkys med svängbara är helt värdelösa (och rullstolar med svängbara likaså).
    Någon som vet? 
  • 060810

Vår Pixi med svängbara hjul har funkat i snön.. Fasta hjul hade jag inte velat ha på den, blir ju tungt som satan att trycka ner vagnen varje gång man ska svänga.. Min son väger 20 kg och jag hade inte orkat ha fasta hjul på vår vagn.

• alima

Jag tror det beror på vart den används. Ska den användas hela tiden då skulle jag ha svängbara, men som vi har den, som trygghet, för komma vidare då spelar det ingen roll. Eller som komplement till rullstol, då skulle jag ha fyra fasta. Rullstol är ju smidig på jämnt underlag, men snö och sand, huu. Kör rullstol på jobbet. Men, visst Det blir tungt, dottern väger nästan 20 kg.

• pigglet

Jag vet inte hur det fukar - bäst skulle väl vara om man enkelt kunde ställa om mellan fast och svängbart. Vi får väl se.

• Selma1966

Vi använder rullstolen över vintertid. Lättare än gamla barnvagnen med små däck. Det vi gör är att fälla in tippskydden och tippa rullen lite, lite bakåt då att de främre små däcken inte fastnar i snön. De stora däcken rullar rätt obehindrat genom snö då länge de är små och har någon dom kan skjutsa dem.

Förskolan/resursen ska se till då barnen får delta så mycket som möjligt. Vi lämnar antingen rullstolen eller pulkan. Går utmärkt. Sonen kan gå korta sträckor så på gården klarar han sig utan rullstolen - men han har kört den obehindrat själv sedan han var 2.5 år även om vi ofta håller i den - för att han är lite väl snabb i trafik och folksamlingar annars.

Svar på tråden Någon som har rullstol till sitt barn? (Gående barn)