• Anonym (e)

kontaktperson (vill ej ha enligt lss)

Hej!

Jag har tagit kontakt med min stadsdel för att jag vill bli kontakt person. Saken är den att jag vill bli det till friska barn eller ungdomar som kanske har det svårt med sina föräldrar, eller ensamstående som behöver avlastning. Jag vill alltså inte bli kontaktperson åt handikappade. Är detta något man kan välja? 
    När det är till barn som är handikappade heter det lss, finns det ett annat samlingsnamn för de som inte går under lss? 

Finns det barn i alla åldrar som behöver kontaktpersoner eller börjar det vid en viss ålder?

Har många frågor egentligen men börjar med dessa :D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-05 19:27
    Vilka påhopp man får för att man vill hjälpa enligt SoL och inte LSS. Såklart har jag inget emot handikappade!

Det handlar om att det jag känner i mitt hjärta där jag kan hjälpa och göra mest nytta är för barn som har en svår uppväxt osv. Varför är detta så fel?

Det är väl bättre att man gör något för att hjälpa de som behöver det än ingenting alls? Är alla ni som hoppat på mig kontaktpersoner för handikappade?

• Svar på tråden kontaktperson (vill ej ha enligt lss)
  • Anonym (e)
    Anonym (Kim) skrev 2012-11-05 19:12:55 följande:
    Menar du kontaktfamilj?

Kontaktperson är man åt någon som fått ett beslut enligt LSS eller SoL. Det är som en arvoderad "kompis". Alla som får det har någon form av funktionsnedsättning.
    Men det finns väl de enligt SoL som inte har funktionsnedsättning utan bara har det svårt hemma. Eller som har hamnat snett. Tex unga kriminella. De kan ju också ha kontaktperson. 
  • Donum
    Anonym (Kim) skrev 2012-11-05 19:12:55 följande:
    Menar du kontaktfamilj?

Kontaktperson är man åt någon som fått ett beslut enligt LSS eller SoL. Det är som en arvoderad "kompis". Alla som får det har någon form av funktionsnedsättning.
    Nej, absolut inte. Kontaktperson inom ramen för insatser för barn och unga enligt SoL har inte någon form av funktionsnedsättning. 
  • Anonym (Lisa)

De kommer med all sannolikhet att fråga dig ovan frågor så det är nog bäst att du slipar på ett bra svar. Om du är så snäv med vilka slags barn du vill arbeta med är du ju inte lika attraktiv att anställa heller.

• Anonym
    Anonym (e) skrev 2012-11-05 19:18:34 följande:
    Men det finns väl de enligt SoL som inte har funktionsnedsättning utan bara har det svårt hemma. Eller som har hamnat snett. Tex unga kriminella. De kan ju också ha kontaktperson. 

Soc kan inte kräva att alla som vill ha hjälp från dem måste lämna intyg på om de har funktionshinder eller inte.
  • Anonym (e)
    Anonym skrev 2012-11-05 19:17:40 följande:

Jag tror att du kommer att få svårt att övertala kommunen om att få bli kontaktperson om du inte har en bättre och tydligare motivering till ditt ganska extrema önskemål om klienter.
    Alltså jag försöker inte övertala kommunen. Och förstår inte varför det är extremt. Vill bli kontaktperson åt barn eller ungdomar som behöver hjälp enligt SoL och inte enligt LSS.
  • Donum

Så här är det: 
    Kontaktperson/kontaktfamilj beviljas på familjeenheten (kan ha lite olika namn, men grunden är att det är där man gör barnavårdsutredningar). Kontaktar TS familjeenheten och erbjuder sig att bli kontaktperson så är det inte för funktionshindrade barn h*n blir kontaktperson utan för barn som av olika anledningar har en social problematik som innebär att de behöver stöd i form av kontaktperson. 

• Nano07

Du kan även kontakta närliggande kommuner och anmäla intresse där med. Ibland kan det vara en fördel att man inte bor i samma stad som den man är kontaktperson till.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (e) skrev 2012-11-05 19:15:37 följande:
    ...
    Och jag är fruktansvärt trygg i mig själv. Det finns inget med handikapp som skrämmer mig. Har jag aldrig sagt! Men det är inte det jobbet jag är ute efter. Och jag kan inte se något fel i det.

Nej det är inget fel i detta. Men jag tycker att det är konstigt som du gjort att så tydligt trycka på att du inte vill ha med funktionshindrade "handikappade" barn att göra. Istället för att lyfta fram att det är den sociala biten som är intressant. Vad räknar du som "handikappade" barn? Gruppen funktionshinder är ju jättestor.
  • FrökenCarlsson

Vill bara säga TS att ditt önskemål är inte alls konstigt och ja, du behövs oxå. Sök till Socialförvaltningen så kommer de slussa dig vidare till de som har hand om SoL-besluten! Du gör en bra insats!

• Anonym (e)
    Donum skrev 2012-11-05 19:24:20 följande:
    Så här är det: 
    Kontaktperson/kontaktfamilj beviljas på familjeenheten (kan ha lite olika namn, men grunden är att det är där man gör barnavårdsutredningar). Kontaktar TS familjeenheten och erbjuder sig att bli kontaktperson så är det inte för funktionshindrade barn h*n blir kontaktperson utan för barn som av olika anledningar har en social problematik som innebär att de behöver stöd i form av kontaktperson. 
    Tack för du kunde förklara bättre än mig!

Vet du om även de på socialen ser det negativt att man inte vill hjälpa nån enligt LSS?  

Tror du att det finns många i en kommun som behöver hjälp? Så att det tom finns människor i "kö" som väntar på kontaktperson? 
  • Anonym

Det låter som att det du pratar om är att vara en kvalificerad kontaktperson? Har du utbildning? Annars tror jag inte att du får uppdrag med barn, kriminella osv.

• Anonym (e)
    Anonym (Hmmm) skrev 2012-11-05 19:27:43 följande:

Nej det är inget fel i detta. Men jag tycker att det är konstigt som du gjort att så tydligt trycka på att du inte vill ha med funktionshindrade "handikappade" barn att göra. Istället för att lyfta fram att det är den sociala biten som är intressant. Vad räknar du som "handikappade" barn? Gruppen funktionshinder är ju jättestor.
    Den sociala biten har du väl även med ett handikappat barn. Och jag tyckte inte att jag tryckte på den biten utan att jag bara försökte förklara så tydligt som möjligt vad jag var ute efter. De jag räknar som handikappade är de som får hjälp enlig LSS. 
    Nano07 skrev 2012-11-05 19:27:28 följande:
    Du kan även kontakta närliggande kommuner och anmäla intresse där med. Ibland kan det vara en fördel att man inte bor i samma stad som den man är kontaktperson till.
    Bra idé! Det ska jag absolut göra!!!
    FrökenCarlsson skrev 2012-11-05 19:28:36 följande:
    Vill bara säga TS att ditt önskemål är inte alls konstigt och ja, du behövs oxå. Sök till Socialförvaltningen så kommer de slussa dig vidare till de som har hand om SoL-besluten! Du gör en bra insats!
    TACK! :D

• Tessa606

Då jag är kontaktperson, både enligt LSS och SoL så förstår jag TS, det är två helt olika saker och det är väl bra att man kan välja så att man trivs med det man gör. Det är väl ingen som ifrågasätter om man vill vara lärare i en vanlig klass och inte i en särskoleklass, vissa vill jobba i äldrevården, vissa vill jobba med funktionshindrade och vissa vill jobba med barn, inget konstigt alls

I Borås där jag bor heter det IFO, Individ o familjeomsorg för de som inte går under LSS

Lycka till TS!

• Anonym (e)
    Anonym skrev 2012-11-05 19:31:53 följande:
    Det låter som att det du pratar om är att vara en kvalificerad kontaktperson? Har du utbildning? Annars tror jag inte att du får uppdrag med barn, kriminella osv.
    Tror inte man behöver utbildning för att bli kontaktperson... Eller?
    Tessa606 skrev 2012-11-05 19:36:31 följande:
    Då jag är kontaktperson, både enligt LSS och SoL så förstår jag TS, det är två helt olika saker och det är väl bra att man kan välja så att man trivs med det man gör. Det är väl ingen som ifrågasätter om man vill vara lärare i en vanlig klass och inte i en särskoleklass, vissa vill jobba i äldrevården, vissa vill jobba med funktionshindrade och vissa vill jobba med barn, inget konstigt alls

I Borås där jag bor heter det IFO, Individ o familjeomsorg för de som inte går under LSS

Lycka till TS!
    :) :)

Har du någon utbildning för att vara kontaktperson?

Jaha, IFO. Har aldrig hört talas om det. Ska genast googla! Tack! 

• Donum
    Anonym skrev 2012-11-05 19:31:53 följande:
    Nej, särskilt kvalificerad kontaktperson kräver erfarenhet av psykosocialt arbete, men inte en vanlig kontaktperson. Det är en helt vanlig människa som har genomgått en kontaktpersonsutredning. Det krävs inte utbildning för det. 
  • Donum
    Anonym (e) skrev 2012-11-05 19:29:35 följande:
    Tack för du kunde förklara bättre än mig!

Vet du om även de på socialen ser det negativt att man inte vill hjälpa nån enligt LSS?  

Tror du att det finns många i en kommun som behöver hjälp? Så att det tom finns människor i "kö" som väntar på kontaktperson? 
    Krasst sett, så har familjeenheten inte särskilt mycket med LSS att göra, så sannolikheten att de skulle ha någon sorts synkroniserad syn på detta är tämligen liten. De arbetar oftast inte på samma kontor och familjehemssekreteraren på familjeenheten brukar handlägga "bara" kontaktpersoner, kontaktfamiljer och familjehem. Alltså, vänd dig till familjehemssekreteraren och erbjud dig som kontaktperson. 

Det finns ett jättebehov av kontaktpersoner runt om i landets kommuner.  
  • Tessa606
    Anonym (e) skrev 2012-11-05 19:39:35 följande:

Nej jag har ingen utbildning, det var personen jag är kontaktperson åt som ville ha just mig, det var så jag hamnade där
  • Anonym (e)
    Donum skrev 2012-11-05 19:43:16 följande:
    Krasst sett, så har familjeenheten inte särskilt mycket med LSS att göra, så sannolikheten att de skulle ha någon sorts synkroniserad syn på detta är tämligen liten. De arbetar oftast inte på samma kontor och familjehemssekreteraren på familjeenheten brukar handlägga "bara" kontaktpersoner, kontaktfamiljer och familjehem. Alltså, vänd dig till familjehemssekreteraren och erbjud dig som kontaktperson. 

Det finns ett jättebehov av kontaktpersoner runt om i landets kommuner.  
    OK! 

Vill verkligen göra detta! Ser det som mitt sätt att ge tillbaka på om man kan säga så =)

Det ska jag göra! Tack! 
  • Donum
    Anonym (e) skrev 2012-11-05 19:39:35 följande:

IFO heter det inte överallt, så det kan bli avigt att googla. Gå in på din kommuns hemsida. Där hittar du länk till barn och unga. 
Svar på tråden kontaktperson (vill ej ha enligt lss)