• bebislyckan

hur ser era bebisars dygn ut?

Har en son på 10 veckor som för tillfället har tappat alla rutiner vi hade... Sovstunderna under dagen har helt tappat synk med tiden för att sova för natten tex... Dessutom vaknar han ALLTID vid 2-3 på natten och är bekymrad i magen med fisar, skriker och kan inte sova. Så har det nästan varit sedan vi kom hem från bb...

Hur ser era rutiner ut?

Hur sysselsätter ni de små all den vakna tiden? Min är sällan nöjd om han inte får full fokus... Eller ligger med rumpan bar på skötbordet... Jag skulle aldrig kunna lägga honom i soffan, gå därifrån och sedan hitta en sovande bebis... Och somnar typ aldrig utan skrik, även fast vi vaggar, vyssar och bär... Han är inte superförtjust i napp, men älskar sina händer. Gissar att han blir ett tumbarn (helt ok!) men nu stör han mest sig själv i sömnen när han viftar med händerna framför munnen...

Känns som om jag är totalt ensam om detta när jag pratar med mammor i min omgivning, vilket får mig att känna mig kass :(

• Svar på tråden hur ser era bebisars dygn ut?
  • Blaha

Min dotter är 8 veckor och vi har inga direkta rutiner. Hon sommar när hon somnar, när hon är vaken vill hon vara i fokus. Hon vill absolut inte ligga själv. Helt normalt skulle jag vilja säga.

• Blaha

Och sysselsättning... Tja, en sån liten behöver ju ingen direkt stimulans. Vi pratar med dottern, sjunger för henne. Hon får vara i famnen.

• Kattis

Du är absolut inte kass!! Jag har en dotter på 3månader och har märkt att så fort vi kommit in i det nya rutinerna så händer något nytt med henne och då är det så gott som att börja om och hitta nya rutiner...

Vaknar ganska exakt kl 05 varje morgon, flaska.

Vaken och tittar på barnkanalen och myser fram till ca 07-7,30, somnar med flaska om inte morgon blöjan är gjord.

Vaknar ca 8, myser en stund, klär om från pyjamas, kollar lite tv, leker i babygymmet, tränar på att sitta, balansen och hoppar lite på mammasmage ;)

Äter igen runt ca 10, sover till ungefär 12.

Badar, leker, tränar lite till på allt möjligt.

Äter runt 13,30-14, vaken en stund och sover till ca 15. Lek och stimulans, promenad
    (Ska snart börja med mini smakisar vid 16 närjag och maken äter middag)

Vid 17-17,30 får hon ny blöja, pyjamas och flaska sen somnar hon för natten.

Kan vakna vid 00-02 någon gång för ny blöja och för att nappen åkt ut.

När jag försöker styra upp rutinerna så utgår jag från bebis och "styr/guidar" henne så som jag vill ha det.
    Blir hon tex hungrig 40 min innan matdags så försöker jag sysselsätta henne med allt jag kan komma på för att dra ut på det hela.

Jag har haft super svårt med stimulera henne mellan sovtiderna men hittade en bok som heter lek med ditt barn 250 lekar som främjar ditt barns utveckling. Just den här kommer från goboken.

Vet inte riktigt om det här gav dig några svar eller tips.

Lycka till!

• Litenåfin

Han är bara tio veckor! Skit i fasta rutiner och följ hans rytm men försök ligga steget före. Här hemma är det oftast vaken, sova, äta, vaken, sova, äta i den ordningen hela dagen. Men tiderna varierar ibland sover hon tre timmar och ibland 15 min men hela tiden gör vi allt i samma ordning. Om han är nöjd med rumpan bar på skötbordet kanske han kan ligga med rumpan bar på en handduk där du är. Han kanske har magont på natten? Testa minifom innan sista amning på kvällen :) det är bara att testa sej fram. Mitt främsta råd är att följa bebisen :) lycka till!

• The Fugly

Jag lovar, alla rutiner kommer hinna ändras hur många gånger som helst så det är inget att oroa sig för, skit i dem. Låt honom leda och följ hans behov när de uppkommer. Han låter som en alldeles normal fin bebis och du låter som en alldeles normal fin mamma.

Ever stop to think, and forget to start again?
  • Natulcien

Rutiner är ingen vits att ha med en sån liten bebis. De kommer ändå att ändras många gånger innan första levnadsåret är slut.
    Försök att bara följa hans behov istället och låt de styra; d.v.s. låt honom sova när han är trött och vara vaken när han vill det, och äta när han är hungrig.
    Att försöka söva en bebis som inte är trött eller hålla den vaken för att "synka" med rutiner är bara onödigt och skapar en massa onödig stress hos både barn och förälder.

• Natulcien

...för övrigt är du inte ensam...
    Jag tror att många "förskönar" lite och kanske håller inne med de jobbigaste delarna när de pratar om sina bebisar.
    Vår son hade också strul med magen en period och var gnällig. Men Sempers Magdroppar hjälpte faktiskt.
    Han hade dessutom perioder då bara ett sätt att söva fungerade; en period somnade han bara i vagnen, en period somnade han bara av amning etc. Det är bara att gilla läget och göra på det sätt som fungerar för stunden. Tiden när de är så där små försvinner så snabbt...

• Nano07

Fullständigt normalt

Vill han inte ligga själv en stund så skaffa en sjal är mitt tips, har själv börjat med en tricåsjal och det är guld att stoppa ner dottern i den och sen ha båda händerna fria till annat samt att det besparar mina axlar och rygg en massa värk

• bebislyckan

Tack för tips och råd och pepp. Det är vårt första barn och jag har väll blivit lite överväldigad rent generellt av hur jobbigt det faktiskt är...

Ska försöka följa hans rytm istället för att implementera egna... I värsta fall får jag sätta mig på en parkbänk och rulla vagnen i två timmar eftersom han vaknar när vi kommer hem, oavsett om han sovit färdigt eller inte (vilket märks ganska tydligt på hans humör!).

Skönt att veta att man inte är ensam :)     

Svar på tråden hur ser era bebisars dygn ut?