• frökenelisabeth

Vad tycker du om namnet Samuel?

Vår son heter Samuel. Vi har fått väldigt olika reaktioner från folk på namnet, hur reagerar du på det? Vanligt/ovanligt? Fint/fult? Några associationer? 

undrar nyfiken frökenE  

• Svar på tråden Vad tycker du om namnet Samuel?
  • SaraK86

Min son heter Samuel och jag älskar verkligen det namnet. 

En sak som jag dock stör mig på är att en del i vår närhet uttalar namnet fel. De säger typ Sam-El. De hoppar helt över u:et och tar en paus före E.et. Svårt att beskriva men det låter riktigt fult. Om de pratar snabbt säger de  "Same".

Jag hade ingen aning om att det kunde vara ett svåruttalat namn.  

• frökenelisabeth
    SaraK86 skrev 2012-11-06 21:22:51 följande:
    Min son heter Samuel och jag älskar verkligen det namnet. 

En sak som jag dock stör mig på är att en del i vår närhet uttalar namnet fel. De säger typ Sam-El. De hoppar helt över u:et och tar en paus före E.et. Svårt att beskriva men det låter riktigt fult. Om de pratar snabbt säger de  "Same".

Jag hade ingen aning om att det kunde vara ett svåruttalat namn.  
    Haha! vuxna människor? Vi har små kusiner som uttalar det lite roligt här, den ena säger "Samel" och den andra "Samul". Men vuxna borde väl veta och kunna uttala tycker jag! Jag stör mig mer på att nära familjemedlemmar har kallat honom Salomon eller Simon... Hur svårt är det att komma ihåg liksom!

Jag älskar också namnet, kul att fler har valt samma. Hur gammal är din son? 
  • Erya

Själv funderat på Samuel ;) fint namn, med många bra smeknamn :)

• SaraK86
    frökenelisabeth skrev 2012-11-06 21:28:03 följande:
    Haha! vuxna människor? Vi har små kusiner som uttalar det lite roligt här, den ena säger "Samel" och den andra "Samul". Men vuxna borde väl veta och kunna uttala tycker jag! Jag stör mig mer på att nära familjemedlemmar har kallat honom Salomon eller Simon... Hur svårt är det att komma ihåg liksom!

Jag älskar också namnet, kul att fler har valt samma. Hur gammal är din son? 
    Japp, vuxna människor. Jag vet inte om det handlar om något dialektalt för jag hade aldrig hört den uttalsvarianten tidigare. Jag är egentligen för mesig för att säga ifrån men jag blir så irriterad så nästa gång kommer jag inte kunna vara tyst. 

Jag har fått höra att det är ett väldigt bibliskt namn. Jag är inte det minsta religiöst men jag ser det som något positivt att namnet har "överlevt" enda sedan bibelns tid. 

En av alla de saker jag älskar med namnet är att det passar i alla åldrar och det är ingen som egentligen vet hur gammal en Samuel är. Om man t.ex har en son som heter Neo så vet man att denne är högst 7 år gammal och man vet att en Göran är mellan 50-60 år medan en Samuel kan vara hur gammal som helst. 

Min Samuel är 7 månader. Hur gammal är din? Använder ni något smeknamn?  
  • frökenelisabeth

Han är snart sex månader. Nej, ingen smeknamnsvariant av Samuel, men en massa andra smeknamn har vi. Mer eller mindre seriösa...  

Min man har judisk bakgrund, så många tror att vi ville ha ett judiskt namn till honom, men det var faktiskt framförallt för att min mammas familj heter Samuelsson som vi tyckte det kunde passa. Och för att vi tycker det är fint såklart!

• Opappan

Najs namn, jag har alltid gillat det namnet, och dom Samuel jag har känt eller träffat har varit ganska stora avs ig alltså stora i växten eller muskliga din som kanske också blir sån

Konstiga människor som inte kan uttala samuel, du får väl säga det till dom att du tycker det är konstigt att dom inte kan uttala det rätt, så som namnet är

• babysmurfen

Min yngsta son heter Samuel. Jag älskar det namnet. Och det passar min son otroligt bra.

• sannaaa

Min sambo heter samuel, kallas sampe. Hade en grannpojke när jag var liten som också hette samuel, han kallades samme. Tycker det är ett fint namn som funkar på bebis liksom på farfar :)

• fluu

Fint. Gillar bibliska namn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • ToK

Det är fint! Vet många som heter Samuel :) Måste väl ändå klassas som ett ganska vanligt namn i Sverige när ändå nästan 18.000 har det som tilltalsnamn.

• Bling1975

Jättefint namn, enda nackdelen för mig är att jag inte riktigt gillar några kortformer eller naturliga smeknamn.

• Angeliic

Älskar det Även namnet Sam är jättefint

Svar på tråden Vad tycker du om namnet Samuel?