• Anonym (Fundersam)

Förlängdsjukskrivning=ny ansaökan om sjukpenning

Hej, jag har varit sjukskriven halvtid för foglossning from 3/10-28/10  och har under föregående vecka fått förlängd sjukskrivning på halvtid tom 28/11. Hur gör man nu. Intyg skickade läkaren direkt och arbetsgivaren har fått en kopia.
    Vad gör mitt arbete nu? Förlänger dom mitt föra slut datum till detta nya? Blir det nya 14 dagar arbetet betalar ut?

Ska jag göra en ny sjukpenningansökan eller förlängs den automatiskt?

Har ej haft någon "frisktid" emellan utan det nya sjukintyget har skrivits från 29/10 -28/11.

MVH Förvirrad på allt  :D

• Svar på tråden Förlängdsjukskrivning=ny ansaökan om sjukpenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Om det nya intyget är i direkt påföljd från tidigare intyg behöver du inte göra något förutom att skicka in intyget till oss.
    Har läkaren skickat in intyget till oss behöver du inte göra något alls.

Det blir ingen ny sjuklöneperiod från din arbetsgivare.

Hälsningar
    Lotta, handläggare

• Anonym (Fundersam)

Hej. Behöver man göra ny ansökan om den nya sjukskrivningen är en direkt påföljd av det sjukintyg man har fast man blir sjukskriven från 50% till 100%?
    MVH Marie

• Försäkringskassan

Hej!

Om du tidigare har ansökt om 50% sjukpenning och nu skall ansöka om 100% sjukpenning så räcker det inte med att skicka in nytt intyg. Det enklaste sättet är att du loggar in på Mina sidor, klickar på Mina tjänster, under rubriken Sjuk ser du att du kan Ändra omfattning sjukpenning – klicka där och fyll i från och med vilket datum du ansöker om 100% sjukpenning.
    Det andra alternativet är att du kontaktar oss på Kundcenter (telefonnummer 0771-524 524) och talar om att du är 100% sjuk så skickar vi hem en blankett till dig som du får fylla i och skicka tillbaka.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/login

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

Svar på tråden Förlängdsjukskrivning=ny ansaökan om sjukpenning