jourhem/familjehem frågor
Hej,
Jag har funderat länge på att jag vill göra en insats för utsatta barn och grubblar på om vi skulle ansöka om att få bli familjehem/jourhem.
Vi har två barn, 4 och 7 år, och jag känner spontant att jag helst bara skulle vilja ta emot barn som är i samma ålder, eller yngre. Känner mig inte bekväm med att hantera en tonåring när jag inte "testat" på mina egna barn först...typ. Kan man ha det som "krav"?
Idag jobbar vi båda två, han 100% och jag 90%. Har läst lite om jourhem/familjehem och får bilden av att man som jourhem inte kan ha ett annat jobb utan man får betalt för att vara redo att ta emot ett barn närsomhelst. Stämmer det? Vilken ersättning får man i månaden för att vara jourhem?
Vad gäller för familjehem? Är det OK att man jobbar som vanligt då, fast lite mindre timmar? Vad får man i ersättning som familjehem?
Förstår att siffrorna är individuella för varje placering, men en fingervisning om vilken härad man ligger i hade varit bra.
Jag vill veta om det är realistiskt rent ekonomiskt för oss. Idag får jag ut ca 20 000kr/månad efter skatt. Min man tjänar bra så vi skulle klara oss även om ersättningen är betydligt lägre än så, men hade varit bra att veta ungefär vad man kan förvänta sig.
Någon som kan bidra med några svar?