• Emeliie89

Nattningen tar flera timmar..........

Har en tjej på 2 månader som vi lägger kl 19 varje kväll. Hon somnar, tappar nappen, vaknar, får nappen, somnar, tappar nappen, vaknar, får nappen, somnar, tappar nappen, vaknar o får nappen igen.. detta med ca 10 minuters intervall... nu är klockan snart 22 och såhär har det hållt på ett par timmar idag, precis som alla andra dagar.

Samma sak är det på nätterna när hon ätit, vi får ingen sömn för vi måste springa upp och ge nappen hela tiden.. vad kan man göra??? Man vill ju inte gärna tejpa fast nappen liksom. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-07 00:55
    Vet inte varför jag ens gav detta forum en chans igen när jag egentligen vet att de flesta här är bittra surtanter som enbart vill hacka på andra. :) det jag frågade om var hur man löser att nappen åker ut hela tiden. Sen har vissa fått det till att hon inte får nån närhet, att jag inte gillar att krama henne, att hon inte får nån mat...

Hon både äter och myser med oss på natten, så det så. Dags för er bittra att gå och lägga er nu. Klockan är mycket :)

Lämnar tråden nu, tack och hej!

• Svar på tråden Nattningen tar flera timmar..........
  • Minion
    Antilopen skrev 2012-11-08 00:16:40 följande:
    Men åhhh det går inget bra för mig! Bortse från mina frågor till dig Minion, de hamnade i fel tråd!
  • MalinEddie

Nu ska var riktigt pinsam, hur gör man en sidfot?

• MalinEddie

Nu ser jag var men måste man skriva den gång på gång?

• Antilopen
    MalinEddie skrev 2012-11-08 00:20:17 följande:
    Nu ser jag var men måste man skriva den gång på gång?

Nej, gå in i Inställningar och skriv en sidfot så kommer den med varje gång
    Sjalbärande vandrande snutt - bästa uttrycket på FL ever!
  • Antilopen

Antar att det inte är någon idé att be om ursäkt till TS för att vi är OT i hennes tråd, hon verkar ha blivit så sur att hon avregistrerade sig.

Sjalbärande vandrande snutt - bästa uttrycket på FL ever!
  • MalinEddie
    Antilopen skrev 2012-11-08 00:21:26 följande:

Nej, gå in i Inställningar och skriv en sidfot så kommer den med varje gång
    Tack.
    Tvåbarnsmamma som tror på anknytningsteori, jämställhet i föräldraskapet och avskyr CIO-metoder
  • tutubi

Förlåt sjukt OT inlägg men -HAHAHAHAHAA jag dör! Sjalbärande vandrande snuttar
    Gud vad underbart! Skrattande

TS verkar ju redan ha lämnat oss och har fått en massa bra tips i den här tråden, så jag hoppas att ni kan ursäkta mitt lilla inlägg. Var bara tvungen att uppmärksamma det där fantastiska uttrycket! 

• Natulcien
    fantasyforever skrev 2012-11-07 22:17:36 följande:
    Alltid kul att läsa dessa trådar, alla dessa praktmammor som tvunget måste förfäras över att alla inte är sjalbärande vandrande snuttar utan väljer att gå efter sitt eget omdöme och vad som passar för just den familjen. Huvudsaken någonstans är väl ändå att bebisen mår bra! Och det är jag helt övertygad om, att alla våra bebisar mår bra. Oavsett om dom bärs i sjal, om dom ammas eller ej, om dom samsover eller sover i egen säng.. huruvida vi väljer att ha rutiner eller ej är ju helt upp till var och en. I många familjer kanske det funkar super att följa bebisens dygnsrytm, i andra funkar det minst lika super att hjälpa bebisen med detta. Det har och kommer aldrig att vara avgörande för hur älskad trygg eller behovsgodosedd bebisen är. Det är heller inte avgörande för bebisen då den blivit äldre, men hur vi väljer att planera och leva vårt familjeliv kan vara avgörande för oss mammor, vad ska jag göra för att jag ska vara den bästa mamman för just mitt barn, i mitt fall behöver jag tidiga rutiner, flaskmatning och utrymme för egen tid för att orka som mamma, för att kunna vara den allra bästa mamman till mina barn. Säger det dig då att jag är en dålig mamma eller att jag inte borde ha barn? Nej det gör det inte det enda det säger är att vi har olika sätt att gå tillväga för att familjen skall må bra, vara trygg och fungera så optimalt som möjligt! Acceptera det bara...
    Är man en "praktmorsa" för att man vill ha sin nyfödda bebis nära?

Kan man inte ha bebisen nära utan sjal?

Mår en bebis som vaknar var tionde minut hela natten bra?

• leiapp
    fantasyforever skrev 2012-11-07 22:17:36 följande:
    Alltid kul att läsa dessa trådar, alla dessa praktmammor som tvunget måste förfäras över att alla inte är sjalbärande vandrande snuttar utan väljer att gå efter sitt eget omdöme och vad som passar för just den familjen. Huvudsaken någonstans är väl ändå att bebisen mår bra! Och det är jag helt övertygad om, att alla våra bebisar mår bra. Oavsett om dom bärs i sjal, om dom ammas eller ej, om dom samsover eller sover i egen säng.. huruvida vi väljer att ha rutiner eller ej är ju helt upp till var och en. I många familjer kanske det funkar super att följa bebisens dygnsrytm, i andra funkar det minst lika super att hjälpa bebisen med detta. Det har och kommer aldrig att vara avgörande för hur älskad trygg eller behovsgodosedd bebisen är. Det är heller inte avgörande för bebisen då den blivit äldre, men hur vi väljer att planera och leva vårt familjeliv kan vara avgörande för oss mammor, vad ska jag göra för att jag ska vara den bästa mamman för just mitt barn, i mitt fall behöver jag tidiga rutiner, flaskmatning och utrymme för egen tid för att orka som mamma, för att kunna vara den allra bästa mamman till mina barn. Säger det dig då att jag är en dålig mamma eller att jag inte borde ha barn? Nej det gör det inte det enda det säger är att vi har olika sätt att gå tillväga för att familjen skall må bra, vara trygg och fungera så optimalt som möjligt! Acceptera det bara...

Beskrivningen att man skulle vara praktmamma eller vad andra kallat det för att man följer ett nyfött barns behov till 100% är mycket märklig. Jag kan inte se att det går att göra på något annat sätt. Provar du ett sätt att få barnet att sova och det funkar och alla är nöjda med det inkl bebben så fine. Problemet är ju när bebisen inte trivs och man ändå håller på.

Jag skulle vilja sätta frågetecken på om alla våra bebisar mår bra. Det är ju välkänt att många svenska barn har otrygg anknytning nånstans kommer de ifrån.
  • Coyote
    Natulcien skrev 2012-11-08 06:43:57 följande:
    Är man en "praktmorsa" för att man vill ha sin nyfödda bebis nära?

Kan man inte ha bebisen nära utan sjal?

Mår en bebis som vaknar var tionde minut hela natten bra?

I
  • Coyote
    Coyote skrev 2012-11-08 11:15:24 följande:
    I
    Äh. I så fall är jag gärna en praktmorsa. Vad fan andra än tycker.
  • livhog

då är jag gladeligen en praktmorsa. Jag gör det mina barn mår bäst av och jag sätter deras behov framför mina egna. Det är liksom det föräldraskapet går ut på. Bebisar är inte små dockor som man kan leka med när det passar en själv. Men visst, vill man ha otryggt anknutna barn som riskerar att få psykologiska problem i framtiden så fine.

Det är dock inte fel att ha barnet i spjälsäng men det ska vara på barnets villkor. Ett barn som vaknar var tionde minut vill uppenbarligen inte vara där. Sen tycker jag det är sorgligt att ett så litet barn ska ha nappen som sin största trygghet. Det borde vara föräldrarna. Jag vill iaf inte att mina barn ska knyta an till livlösa objekt. Sker det så sker det, men jag kommer aldrig truga på dem napp eller snutte som de ska ha för att jag inte orkar ta hand om dem. Men jag är också en praktmorsa ;)

• Majlisen

Ojdå, då får jag väl också sålla mig till skaran med praktmorsor, hehe och är en sjalbärande vandrande snutt Näe, men jag håller med de flesta senaste inläggen.

• Majlisen

Måste nog förövrigt sno det där uttrycket till min sidfot också, ska hitta på något kul med det

• Minion

Jag får väl sälla mig till dom andra praktmorsorna jag också då Tungan ute

Förresten så är ordet "prakt" inget negativt utan positivt, slå upp det Flört

• Natulcien
    Coyote skrev 2012-11-08 11:15:44 följande:
    Äh. I så fall är jag gärna en praktmorsa. Vad fan andra än tycker.
    Ja, om definitonen av "praktmorsa" är att se till sitt barns behov så är jag också gärna en praktmorsa.
    Jag tycker bara att det är så trist att så fort man knystar något i en tråd om att bebisar eventuellt kan tänkas behöva mycket närhet, så är man...präktig...? Obestämd
  • Coyote
    Natulcien skrev 2012-11-08 14:38:40 följande:
    Ja, om definitonen av "praktmorsa" är att se till sitt barns behov så är jag också gärna en praktmorsa.
    Jag tycker bara att det är så trist att så fort man knystar något i en tråd om att bebisar eventuellt kan tänkas behöva mycket närhet, så är man...präktig...? Obestämd
    Eller ett pretto. Och varenda gång så är det någon som skriver "jahaa, och ni har aaaaaldrig gjort något fel?". Eh jo, men inte medvetet.
  • Sofie 943

Klart "nattningen" tar flera timmar när det handlar om en 2 månaders bebis. De vet inte vad natt är!!

Vi började med fasta nattningsrutiner vid 9-10 mån ungefär ...  

Svar på tråden Nattningen tar flera timmar..........