• Äldre 7 Nov 10:47
    11383 visningar
    8 svar
    8
    11383

    Ögonryckningar under graviditet?

    Har googlat runt lite på nätet och läst att en hel del kvinnor får "ögonryckningar" (muskelryckningar runt ögat) under graviditeten. Är det någon här som har upplevt det?

    Jag vet iofs att dessa ryckningar kan bero på annat, t.ex att man sovit dåligt eller är stressad (har själv upplevt detta) Men jag är nyfiken på om detta är vanligt även under graviditet, ytterligare ett "tecken" som en som vi som vill vli gravida kan spana efter ;)

  • Svar på tråden Ögonryckningar under graviditet?
  • Äldre 7 Nov 10:48
    #1

    För mig är det bara ett tecken på ett kommande migränanfall.

  • Äldre 7 Nov 11:19
    #2
    Lena skrev 2012-11-07 10:48:36 följande:
    För mig är det bara ett tecken på ett kommande migränanfall.
    Äsch vad tråkigt :P Kan tydligen bero på torra ögon och annat också. Men tydligen ska man kunna få muskelryckningar under graviditet, och detta är ju också muskelryckningar, så det borde kunna förekomma pga graviditet..
  • Äldre 7 Nov 19:31
    #3

    Kom igen, är det INGEN som varit med om detta? Hittade ju massor via google :P

  • Äldre 7 Nov 19:45
    #4

    Jag är i v 18 och har i två veckor nu haft ryckningar under vänstra ögat. Hade ingen aning om att det skulle kunna vara kopplat till graviditeten utan att det endast har med för lite sömn att göra :)

  • Äldre 7 Nov 21:16
    #5
    Nanu skrev 2012-11-07 19:45:38 följande:
    Jag är i v 18 och har i två veckor nu haft ryckningar under vänstra ögat. Hade ingen aning om att det skulle kunna vara kopplat till graviditeten utan att det endast har med för lite sömn att göra :)
    Ja, det är ju möjligt att man får det under graviditeten PÅ GRUND AV att man är extra trött eller extra stressad, det vet jag inte. Men eftersom man kan få andra muskelryckningar så har det kanske snarare med det att göra. Som i sin tur har att göra med...hormoner kanske? :)
  • Äldre 10 Nov 07:59
    #6

    Jag är gravid i v 12 och har nu haft ryckningar i övre ögonlocket i över 5 veckor. Väldigt tröttsamt. Tycker att jag sover rättså bra och är inte överdrivet stressad. En läkare jag känner sa att det kunde bero på att jag slutat med kaffe "cold turkey".

    Jag står ut ett tag till innan jag söker vård för det.

  • Sat 17 Dec 2022 20:00
    #7

    Jag är i v.15 och haft ryckningar i vänster öga i 3 v. Tror och hoppas det beror på graviditeten

  • Sun 18 Dec 2022 14:01
    #8

    Alltså nu när jag läser din tråd inser jag att jag fick mer ryckningar under graviditeten och det har fortsatt. Min bebis är cirka 7 veckor och jag har fortfarande dem. Det kan ju vara för att man sover dåligt? Det gjorde jag under graviditeten och nu sover man ju knappt alls 

Svar på tråden Ögonryckningar under graviditet?