• Anonym (Anmäld)

Någon Soc,sekreterare som kan hjälpa mig? Har blivit felaktigt anmäld till socialen. Vad händer nu?

Jag var på mötet igår hos socialen angående min son stod de i kallelsen då de fått in en anonym anmälan om att jag missbrukar flera olika droger och bara umgås med heroinister... (jag vet vem som har gjort anmälan, har blivbit trakasserad an denna personen i snart 2 år på alla möjliga vis)

Detta stämmer givetvis inte. (röker inte ens) Jag har aldrig haft något att göra med socialen tidigare, är inte kriminell heller eller liknande.

Trodde i min enfald att det skulle räcka med det här mötet för att se att jag och min son mår bra och att jag "sköter" mig.

Det stod inget i anmälan om att min son ev inte mår bra hos mig eller att jag inte kan ta hand om honom. Det stod överhuvudtaget ingenting om honom mer än att han är 18 månader och går på dagis.  

Blev tillfrågad på mötet om jag kunde tänka mig att göra urintest och svarade ja! Dock gjordes det inget test. Jag gav henne även tfn nr till min sons förskola och BVC..

I slutet av mötet informerades jag om att de hade beslutat att starta en utredning som kan ta upp till 4 månader!? Känner mig väldigt ledsen över detta då jag faktiskt vet att jag är en bra mamma men det känns inte alls bra att bli ifrågasatt i min mammaroll.   

Till frågan: Vad händer nu? Måste jag gå på möten hos socialen i 4 månader och vad finns det mer att prata om?

• Svar på tråden Någon Soc,sekreterare som kan hjälpa mig? Har blivit felaktigt anmäld till socialen. Vad händer nu?
  • Anonym

De kommer göra en utredning och de kommer prata med dina nära o kära samt förskolan...samt dig förstås.... har du rent mjöl i påsen har du inget att vara orolig för.

• Anonym

Känner med dig ts... jag får besked under kvällen efter att mannen har varit på möte, medan jag varit hemma med sjukt barn. Vi skulle så fint det sas få kontakt med en handläggare via soc för att se om vi kan få ekonomiskt bistånd,  om extra utgifter kan komma att behövas under en arbetspraktik, dvs soc skjuter till pengar som sedan korrigeras via Af? Ja, bollande med pengar helt enkelt.
    Döm vår förvåning när vi fick veta att det sas att vi inte har råd med mat till barnen, samt oro över mannens psykiska hälsa och hur den påverkar familjen.

Jag förstår dig. Det känns hemskt att behöva utredas även fast man inte har gjort något fel...vi har varit på ett samtal, men avböjde enskilda samtal tills soc fick vara med min mans vårdkontakt, som kan förklara läget bättre än att jag sitter och gissar mig till deras plan.

• Anonym (Soc.)

En utredning får ta MAX 4 månader. Om det är som du säger att anmälningen ej har någon substans, du medverkar till utredningen, lämnar rent urinprov och inget konstigt framkommer från exempelvis dagis kommer saken att vara ur världen inom en månad och efter ett par möten tippar jag på.

• Anonym (soctant)

För att vi ska få tala med fler än dig och ev annan vårdnadshavare och anmälare måste en utredning öppnas.

Eftersom det är första gången är det ingen på soc som vet något om dig och allt omkring ditt barn. Förhoppningsvis är det  en soc tjänst som försöker göra snabba utredningar så det räcker att samtal med dig 1 gång och observera dig med ditt barn 1-2 ggr och ta in uppgifter från förskola och BVC samt att du lämnar prov vid ett par tillfällen. Kan hända att vi kan bistå med något. Jag har några fall som har insats någon gång i månaden för att det kommer in anmälningar hela tiden från psykiskt sjuka personer. Har man insats så behöver vi inte kalla in föräldrarna utan bara slå en signal till insatsen som bekräftar att allt är ok.

• Dr Mupp

Det som kommer hända är att de kommer att prata med dagis, BVC och liknande. Du får säkert lämna kissprov och sen kommer de komma ett papper som visar att det inte finns nån oro för barnet. Svårare än så är det inte. De får nämligen inte gå vidare med kissprover om inte utredning startas,

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • TildisVildis
    Anonym (soctant) skrev 2012-11-09 21:46:03 följande:
    För att vi ska få tala med fler än dig och ev annan vårdnadshavare och anmälare måste en utredning öppnas.

Eftersom det är första gången är det ingen på soc som vet något om dig och allt omkring ditt barn. Förhoppningsvis är det  en soc tjänst som försöker göra snabba utredningar så det räcker att samtal med dig 1 gång och observera dig med ditt barn 1-2 ggr och ta in uppgifter från förskola och BVC samt att du lämnar prov vid ett par tillfällen. Kan hända att vi kan bistå med något. Jag har några fall som har insats någon gång i månaden för att det kommer in anmälningar hela tiden från psykiskt sjuka personer. Har man insats så behöver vi inte kalla in föräldrarna utan bara slå en signal till insatsen som bekräftar att allt är ok.
    Fast det du skriver stämmer inte. När en anmälan kommer in kan man alltid prata med barnet, vårdnadshavare (en eller båda) samt med den som gjort anmälan innan man fattar beslut om att utreda eller ej. En utredning KAN och FÅR ta upp till 4 månader men kan avslutas tidigare. Det handlar om att man som utredare ska ha fått tillräckligt med information för att fatta beslut.

Urinprov kommer du säkert få lämna, de skickar nog hem remisser för oftast får man gå till en vårdcentral eller till vuxenvården inom socialtjänsten för att lämna urinprov, vi som barnutredare får inte ta prov (oftast).

De kommer ta kontakt med förskolan och ha samtal med dig och man får ganska snart en bild av om det finns anledning till en större utredning eller om det räcker. 

Jag har aldrig under alla år varit med om att vi haft en insats som du beskriver här ovan. Det låter som slöseri med skattemedel tycker jag. När man får in en anmälan görs en förhandsbedömning och den kan vara allt från en registerkoll och ett telefonsamtal till samtal med barn, vårdnadshavare på socialkontoret och samtal med anmälanren ensam eller tillsammans med familjen. Allt beror på hur stor oron för barnet är.
  • Lillalila

Du kommer att bli kallad till flera samtal av mer utredande karaktär. De kommer förmodligen att utgå från metoden BBIC (Barns Behov I Centrum) och då kan frågorna gälla;

- Barnets hälsa; Fysisk/psykisk hälsa. Kost, sömn, motion, aktiviteter etc.

- Utbildning; Ditt barns utveckling, dess situation i skola/förskola, din koll på barnets styrkor/svagheter och din kontakt med viktiga personer utifrån detta.

-Känslomässig. och beteendemässig utveckling; Beskriv ditt barns beteende, känslor och hur han/hon vill bli bemöt i dessa.

- Familj och sociala relationer; Relationerna inom familjen, nätverket, närområdet. 

-Faktorer i familj och miljö- Er tillvaro avseende boende, ekonomi, arbete och andra viktiga faktorer i barnets miljö.

Kan hända att du får ta regelbundna drogtester och att det är en del av utredningen. Om ditt/dina barn inte är för ungt så kommer socialsekreteraren även att ha samtal med honom/henne. 

Externa uppgifter från förskola/skola och bvc/vc inhämtas oftast, även från vuxenpsyk/bup om detta är aktuellt.

• Anonym (Anmäld)

Hej! Oj vad glad jag blir för alla svar! 

Jag ska på nästa möte (om ca 1,5 vecka) få reda på vad handläggaren tycker behöver utredas och då få ta del av en handlingsplan som hon har lagt upp.

Jag pratade med förskolan i fredags men handläggaren hade inte ringt dit än.

Lillalila. Det stämmer att de ska utgå från BBIC. 

• Anonym (Anmäld)

Kanske ska tillägga att jag är ensamvårdnadshavare till min son. Har väldigt stort kontaktnät och bra stöd från familj och vänner som alla är "skötsamma"

Min son är 19 månader så det blir nog inte aktuellt med något samtal med honom.

Han har alltid sovit och ätit jätte bra med undantag för om han är sjuk eller ska få tänder. Han är allmänt en glad liten kille och ler jämt mot allt och alla. Får jämt kommentarer från förskolan om ur glad han är och hur bra han äter.  Han har inget problem med att bygga med klossar, duplo osv. Förstår när man ber honom gå och hämta något och kan flera ord osv.
     Han var lite "senare" med att både gå och krypa (det var jag också)  och han är klumpig och ramlar och slår sig rätt ofta... Har det någon betydelse i utredningen?

Nu när det finns en pågående utredning oroar jag mig för minsta lilla sak     

• Anonym
    Anonym (Soc.) skrev 2012-11-09 20:55:21 följande:
    En utredning får ta MAX 4 månader. Om det är som du säger att anmälningen ej har någon substans, du medverkar till utredningen, lämnar rent urinprov och inget konstigt framkommer från exempelvis dagis kommer saken att vara ur världen inom en månad och efter ett par möten tippar jag på.
    Den kan förlängas med så max 4 mån stämmer inte!
  • Anonym

Är många år sen men blev också anmäld för misstanke om drogmissbruk. De startade upp en utredning innan de ens kontaktade mig. Erbjöd mig att lämna drogtester men det ansågs inte behövas. Fast jag lämnade iaf på en klinik i stan som sedan lämnade över mina fina negativa tester till utredarna. Detta nämns inte ens i utredningen. Sen efter avslutad utredning (de hade inget att gå på) blev jag trakasserad av den ena utredaren som skickade hem socialjouren vid olika tidpunkter för att kolla om jag verkade påverkad. Det jag kan råda dig till är att begära att få ut dina journalanteckningar hela tiden så du ser vad de skriver och då har du även möjlighet att kunna protestera mot felaktiga fakta. Och ta med nån på varenda möte. Ett vittne är alltid bra. Och inget socialen kan neka dig till heller. Gör vad du kan för att minimera risken för felaktig utredning.

• Anonym

Finns idioter till allt tyvärr, är i samma sits, en sk kompis som gjort en oros anmälan enbart pga avundsjuka.

Hoppas det finns nån som kan be om ursäkt sen för detta är inte ok!!!

Hoppas det löst sig för dej, kram     

• Anonym (E)

Försök ta det lugnt.
    Det måste vara urkränkande att få sådana anklagelser slängda i ansiktet, men nu är det som det är.

Soc kommer att utreda och det ska dom, samarbeta bara och var ärlig.
    Dom vet att ingen är perfekt så dom kan ta att det är lite damm i hörnena och så.
    Prata med dom och fråga vad du skall göra, tala med anhöriga och få referenser på hur du är som förälder.
    Lycka till, E     

• Anonym (Jobbar på soc)
    Anonym skrev 2012-11-13 05:34:53 följande:
    Den kan förlängas med så max 4 mån stämmer inte!
    En utrednnig ska ta 4 månader, inte mer. Enda gången utredningstiden förlängs är om det finns försvårande omständigheter som gör att man inte kan fatta beslut, tex jounaler fr sjukhus om barnen blivit utsatta för misshandle och opererade typ.

Utredningstiden kan inte förlängas hur som helst.  
  • Floria

En sak som jag inte förstår är varför du inte frågar på mötet vad som händer nu? Eller ringer dem som du träffade och ber om svar? Det blir ett mer verklighetsförankrat svar än att slänga ut frågan på FL

• Anonym (12)

Har gått med på att lämna frivilligt urinprov till soc och ska göra det på en beroendeklink. Undrar hur dessa test går till? Övervakat? Skickas på analys? Man kommer in o anmäler sig och sen? Vilka stickor används?

• Anonym (Möh)
    Anonym (12) skrev 2017-01-29 18:11:36 följande:

Har gått med på att lämna frivilligt urinprov till soc och ska göra det på en beroendeklink. Undrar hur dessa test går till? Övervakat? Skickas på analys? Man kommer in o anmäler sig och sen? Vilka stickor används?

Du har ju svårt svar på detta i din andra tråd!

Det används inga stickor. Du kissar övervakat i en plastmugg. Därefter häller du över testet i ett provrör som skickas på analys.
    Sedan kommer provsvaret om ca 2-4 dagar till kliniken. Du får veta svaret på nästa möte eller åka dit och be om en utskrift.
    Provsvar får INTE mailas.
  • Queennr1
    Lillalila skrev 2012-11-10 18:01:37 följande:

Du kommer att bli kallad till flera samtal av mer utredande karaktär. De kommer förmodligen att utgå från metoden BBIC (Barns Behov I Centrum) och då kan frågorna gälla;

- Barnets hälsa; Fysisk/psykisk hälsa. Kost, sömn, motion, aktiviteter etc.

- Utbildning; Ditt barns utveckling, dess situation i skola/förskola, din koll på barnets styrkor/svagheter och din kontakt med viktiga personer utifrån detta.

-Känslomässig. och beteendemässig utveckling; Beskriv ditt barns beteende, känslor och hur han/hon vill bli bemöt i dessa.

- Familj och sociala relationer; Relationerna inom familjen, nätverket, närområdet. 

-Faktorer i familj och miljö- Er tillvaro avseende boende, ekonomi, arbete och andra viktiga faktorer i barnets miljö.

Kan hända att du får ta regelbundna drogtester och att det är en del av utredningen. Om ditt/dina barn inte är för ungt så kommer socialsekreteraren även att ha samtal med honom/henne. 

Externa uppgifter från förskola/skola och bvc/vc inhämtas oftast, även från vuxenpsyk/bup om detta är aktuellt.

Fast å andra sidan ska man inte utreda mer än vad anmälan gäller, och det skulle kunna avslutas via en förhandsbedömning med några UP om man ska hålla sig till den devisen.
Svar på tråden Någon Soc,sekreterare som kan hjälpa mig? Har blivit felaktigt anmäld till socialen. Vad händer nu?