• Maria 73

12-åring med hemiplegi -ensam!!

Hej! Jag har  världens underbaraste 12-åriga pojke med en högersidig hemiplegi. Han kämpar på på alla sätt men har det dessvärre jobbigt i skolan. Han är inte mobbad eller retad eller så, men han är ändå utanför. Alla andra i klassen springer iväg från honom på rasterna för att leka ex i skogen eller sprinlekar. Rasmus känner att han inte hänger med i detta och att han kan göra sig illa, så han går ensam varje rast. Det skär i hjärtat på mig att veta detta och jag vet inte hur många gånger vi talat med skolan utan att något blir bättre. Rasmus är alltid glad utåt och visar inte heller hur dåligt han mår. Han är också ensamm hemma, har inga vänner och är lite av en "tekniknörd" som gärna talar om senaste telefonen o s v. Han säger att han skulle vilja börja i en "hemiplegiskola där alla är som han", men det går ju som bekant inte. Vi bor i Stockholmstrakten men hab har inte lyckats hitta någon kille i hans ålder med samma diagnos som han kan identifiera sig med. Jag undrar nu om det finns fler barn i ungefär samma ålder därute, gärna med hemplegi, som kanske känner sig ensamma eller har utrymme för en kompis till?

• Svar på tråden 12-åring med hemiplegi -ensam!!
  • ragatan

Är ni medlemmer i RBU (riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar)? OM inte, bli det. RBU har lokalföreningar i de allra flesta större städer, de informerar om fritidsaktiviteter för sina medlemmer, träffar och utbildningar. Ett bra sätt att lära känna nya människor, skaffa sig nya intressen och prova på olika aktiviteter.

Svar på tråden 12-åring med hemiplegi -ensam!!