• hårnålen

betyder många blöjor att babyn får tillräckligt mat?

Min dotter är 3 veckor gammal och jag ammar henne, hade tidigare problem då hon gick för mycket ner i vikt, vilket berodde på att min mjölk inte var tillräckligt för henne. Nu tror jag mig ha mera mjölk, om än inte mycket, men jag känner mig väldigt osäker på ifall hon får tillräckligt. Då jag pumpar får jag ut väldigt lite, och trots att jag vet att pumpen inte får ut lika mycket som bebisen så är jag ändå orolig. Jag tycker hon väter och bajsar en rätt ok mängd blöjor per 24 timmar, omkring 8. Eftersom jag inte kan se hur mycket hon verkligen äter så skulle jag gärna vilja veta om man kan anta att hon får tillräckligt enbart baserat på blöjmängden? Nån som vet? Jag ammar jätteofta, känns det som.

• Svar på tråden betyder många blöjor att babyn får tillräckligt mat?
  • Dr Mupp

Man brukar säga att kissar de 5 blöjor per dygn så får de i sig det de behöver. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Emmis

Låter helt ok med 8. Och pumpen säger ju ingenting, precis som du säger. Verkar hon nöjd mellan måltiderna även om hon äter ofta (för det gör de) och går upp i vikt så är det bra.

• Coyote

Mängden bajs säger egentligen ingenting, men som Dr Mupp säger så ska de kissa ett visst antal blöjor om dagen. Att barnet går upp i vikt är mer viktigt än att det bajsar ofta.

• Minion

Jag har helammat alla mina barn till dom blivit 8 månader och dom har varit trinda som få. Har aldrig kunnat pumpa. Ammar min 4 månaders nu och jag kan inte ens klämma ut en droppa fastän jag klämmer hårt. Så som du redan säger, det hänger verkligen inte på hur mycket man får fram med pump. Försök att lita på att din kropp kan hålla din bebis med mat. Så länge du låter bebis amma fritt så är det luuuugnt.
    8 våta blöjor om dagen låter helt normalt och bra Glad

Svar på tråden betyder många blöjor att babyn får tillräckligt mat?