• LillGris

Tätt mellan barnen

Är det bu eller bä? Just fått veta att jag är oplanerat gravid och visst är vi glada över den överraskningen! Men sonen kommer vara typ 1 år 7 månader vid bf, och det känns jobbigt. Var ärliga, är det svinsvin-jobbigt med så tätt mellan barnen? Jag tycker det verkar sjukt tungt och det är som ett stort orosmoln över mig. Som att jag nästan överväger abort, fast det känns helt fucked up att erkänna.

• Svar på tråden Tätt mellan barnen
  • tilj75

SallySpectra - Jag håller med, Intensivt är ett jättebra ord!

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • fyrabarnsmor4
    SallySpectra skrev 2013-01-14 13:06:55 följande:
    Har 18 månader mellan mina pojkar som nu är 5 och 3,5. Att se hur fint de leker ihop, ger varandra spontana kramar, låter brorsan öppna födelsedagspresenter och hur de frågar efter varandra när den ena är iväg på något, det är alldeles fantastiskt. Vi hade storebror hemma hela tiden så när de började förskolan samtidigt var storebror 3 och lillebror 1,5. De går på samma avdelning och har en trygghet i varandra. Som någon skrev tidigare - tids nog hittar de egna umgängen och kompisar men vi vill bygga upp en grundtrygghet och gemenskap tillsammans när de är små, med en förhoppning om att det kommer fortsätta så.

Många verkar förutsätta att det är jobbigt bara för att syskonen är tätt. Jag skulle vilja byta ut ordet jobbigt mot ordet intensivt. Allting går i ett och det här med egentid är rätt begränsat, men jag tycker att ordet jobbigt har en alltför negativ klang. Jag är otroligt glad över att mina barn kom såpass tätt. Vet familjer med betydligt större åldersskillnad mellan barnen som verkar ha det besvärligare, kanske snarare beroende på barnens personligheter och familjens samspel? Åldersskillnaden i sig behöver inte vara det avgörande för om tillvaron är "jobbig" eller inte.  
    Helt rätt!! du beskrev precis som mina barn! att de frågar efter varandra, ge varandra kram m.m...
    Man kan nästa tro du berättar om mina barn...

Har fyra barn tätt (aprilflicka 2006, augustipojke 2007, januariflicka 2009och majflicka 2010) Det var aldrig nåt problem med det!
    Visst det var tufft vissa situation men ändå tycker jag det är typ "ähh det är inte fara"
    Just nu sover "storbarnen" i samma sovrum medan "småflickorna" sover i annan sovrummet. hade aldrig haft problem med barnen.

En sak som stör mig jättemycket var att många säger till mig: Å vad bra att du börjar jobba igen då kan du komma ut...
    Jag var hemma med barnen 4,5 år sen började jag jobbar (min man gick in i väggen pga stressen så jag var tvungen att jobba 5 månder efter förlossningen med yngsta)
    Vaddå "kommer ut"... varför ska det vara bra att "komma ut" när man VALDE arr stanna hemma med barnen???
  • caaroooline

har 20 månader mellan mina två, och jag tkr inte alls att det är å har inte varit jobbigt heller. Nr 2 sov bra om nätterna redan från dag 1, sov bra på dagarna, inget gnäll. hade mkt tid för första. så jag ser bara positivt med det. 
    Vill ha en till snart, å minsta är 1,5 år nu :) 

• tilj75
    fyrabarnsmor4 skrev 2013-02-07 14:01:43 följande:
    Helt rätt!! du beskrev precis som mina barn! att de frågar efter varandra, ge varandra kram m.m...
    Man kan nästa tro du berättar om mina barn...

Har fyra barn tätt (aprilflicka 2006, augustipojke 2007, januariflicka 2009och majflicka 2010) Det var aldrig nåt problem med det!
    Visst det var tufft vissa situation men ändå tycker jag det är typ "ähh det är inte fara"
    Just nu sover "storbarnen" i samma sovrum medan "småflickorna" sover i annan sovrummet. hade aldrig haft problem med barnen.

En sak som stör mig jättemycket var att många säger till mig: Å vad bra att du börjar jobba igen då kan du komma ut...
    Jag var hemma med barnen 4,5 år sen började jag jobbar (min man gick in i väggen pga stressen så jag var tvungen att jobba 5 månder efter förlossningen med yngsta)
    Vaddå "kommer ut"... varför ska det vara bra att "komma ut" när man VALDE arr stanna hemma med barnen???
    Folk har alltid så mycket åsikter om allt. Vad man än väljer och hur man än gör så finns det alltid nån som tycker man gör fel.
    Jag är oxå hemma med mina barn och kommer stanna hemma ett bra tag till.
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Chanel no 5

Nu ser jag att ni redan fattat erat beslut:) Jag tycker att ni har långt mellan era barn:) Vi har 14 månader mellan våra. Som några redan skrivit var hemma båda två slå länge ni bara kan. Det är ju inte säkert att ettan kan gå så bra när tvåan kommer ex. Sen skulle jag avråda från dagis för ettan. Våra har varit hemma tills den yngsta blev dryga två och de älskar verkligen varandra! De leker och har så roligt och mkt utbyte av varandra. Redan när den yngsta var några månader fick de utbyte av varandra genom att den äldre pratade med men yngre eller liknande och den yngre log och skrattade.
    Jobbigt tycker jag inte att det har varit men såklart som ngn skrev intensivt man ska inte räkna med att dricka latte och träffa mammagruppen;)
    Ditt stora barn har inget behov av dagis! Om du/ni har det är det en annan sak som ni såklart ska ta hänsyn till.

• fyrabarnsmor4
    tilj75 skrev 2013-02-07 19:50:22 följande:
    Folk har alltid så mycket åsikter om allt. Vad man än väljer och hur man än gör så finns det alltid nån som tycker man gör fel.
    Jag är oxå hemma med mina barn och kommer stanna hemma ett bra tag till.
    SANT! blir så trött när det finns folk som tror  att de "vet bättre"...

• Baby Doll

fyrabarnsmor4- Jag får höra samma sak! Jag har inte gått till arbetslivet ännu då våran yngsta är 7 veckor, och jag stannar härna hemma tills hon blir tre år! (ungefär då har alla våra småttingar börjat på dagis)

www.mybabydolls.blogg.se

• Baby Doll

Chanel no 5- Har vi långt mellan våra barn?
    Jag har 4 barn innan den ÄLDSTA hunnit fylla två år. Nu har jag 5 barn och den äldsta är 4.5.

(13 månader mellan 1

• Chanel no 5
    Baby Doll skrev 2013-02-13 21:06:37 följande:
    Chanel no 5- Har vi långt mellan våra barn?
    Jag har 4 barn innan den ÄLDSTA hunnit fylla två år. Nu har jag 5 barn och den äldsta är 4.5.

(13 månader mellan 1
    Jag förstår inte hur du menar? Jag skrev till TS.
  • Yggdrasil1234

Jag har bara ett barn ännu men kan svara vad jag har sett i min omgivning. De som skaffar barn med ca 2 år emellan har sjukt intensiva år i början där det verkar handla om överlevnad mer än livsnjutning. De som väntar 3,5 år eller mer verkar ha mer harmonisk bebistid med den andra och på det hela taget behagligare liv de första åren. Om det vägs upp senare eller inte vet jag inte men jag tycker nog det senare känns mer attraktivt både för föräldrar och barn.

Svar på tråden Tätt mellan barnen