• Anonym (Frågande)

Förebyggande sjukpenning

Jag hörde idag talas om begreppet Förebyggande sjukpenning och blev ytterst förvånad då jag aldrig har hört talas om det tidigare. Jag läste det som fanns på FK:s hemsida om det men blev inte mycket klokare. Hur vanligt är det att det beviljas? Finns det några siffror? Vad kan det handla om för slags sjukdomar?

• Svar på tråden Förebyggande sjukpenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan få sjukpenning i förebyggande syfte om du genomgår medicinsk behandling eller medicinsk rehabilitering för att förebygga sjukdom eller förkorta sjukdomstiden. Du får förebyggande sjukpenning för den tid som du är förhindrad att arbeta på grund av behandlingen. Reglerna om karensdagar gäller inte förebyggande sjukpenning. Det innebär att förebyggande sjukpenning kan betalas ut från och med den första behandlingsdagen. Behandlingen eller rehabiliteringen ska vara ordinerad av läkare och ingå i en plan som är godkänd av Försäkringskassan.

För att du ska ha rätt till sjukpenning i förebyggande syfte krävs att

• en läkare har konstaterat en höjd sjukdomsrisk

• sjukdomen som du riskerar att få är sådan att den förväntas sätta ned din arbetsförmåga

• en läkare har ordinerat behandlingen.

Medicinsk behandling eller medicinsk rehabilitering kan vara vanlig sjukvård, sjukgymnastik,
    syn- och hörselrehabilitering, arbetsterapi, utprovning av handikapphjälpmedel samt
    rådgivning och stödåtgärder.

Jag lägger in en länk till vår hemsida där denna information finns och även mer information:

www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/om_rehabilitering/forebyggande_sjukpenning/

• Anonym (Frågande)

Hur vanligt är att detta beviljas? Är det vanligt tex att personer som riskerar att bli långtidssjuka pga utbrändhet kan få detta? Eller är det mer vanligt att det är just för behandling som detta ges, tex cancerbehandling?

Ursäkta att jag frågar så mycket men jag vill bara förstå innebörden av det hela, och som jag nämnde tidigare, er hemsida säger inte så mycket om det hela

• Försäkringskassan

Hej!

Det finns just nu ingen specifik statistik för just förebyggande sjukpenning.  På vår hemsida finns det information om statistik och analys. Jag lägger en länk till det här:

www.forsakringskassan.se/wps/portal/omfk/statistik_och_analys/

Förebyggande sjukpenning är tänkt att vara till medicinsk behandling eller rehabilitering som ordineras av läkare. Sedan ansöker man om det och Försäkringskassan utreder om man har rätt till det eller inte utifrån de uppgifter som kommer in. Rätten till förebyggande sjukpenning prövas i varje enskilt fall då det finns de underlag som talar för förebyggande sjukpenning.

Jag tycker det kan vara värt att repetera det jag skrev innan:

Medicinsk behandling eller medicinsk rehabilitering kan vara vanlig sjukvård, sjukgymnastik, syn- och hörselrehabilitering, arbetsterapi, utprovning av handikapphjälpmedel samt rådgivning och stödåtgärder.

Det är några exempel.

Hälsningar
    Ida, handläggare

Svar på tråden Förebyggande sjukpenning