• Name

Kan nån förklara vad man gör med Pokemon kort?

Mitt barn har börjat prata om just dessa kort att man vill ha dem. Men vad går det ut på? Man byter med varandra men vad är syftet? Är det ett spel för vissa kort verkar vara värda mer än andra?

kan nån vara snäll och förklara för mig  

• Svar på tråden Kan nån förklara vad man gör med Pokemon kort?
  • Jojjanna

Jag har ingen aning... men sonens kompisar hade med sig såna till skolan och sonen ville ha. Han kunde inte heller förklara vad man gjorde med dem. Jag tyckte att de var hiskeligt dyra så jag köpte 100 st på Tradera. Där finns massor så ett hett tips är att kolla där. 

Dag efter sonen fick sina kort var det ett föräldramöte i skolan. Fröken bad att barnen INTE länge ska ta med sig korten till skolan. Så nu ligger korten oanvända i en burk på sonens rum  

• mianyckelpiga
    Jojjanna skrev 2012-11-09 15:00:16 följande:
    Jag har ingen aning... men sonens kompisar hade med sig såna till skolan och sonen ville ha. Han kunde inte heller förklara vad man gjorde med dem. Jag tyckte att de var hiskeligt dyra så jag köpte 100 st på Tradera. Där finns massor så ett hett tips är att kolla där.  Dag efter sonen fick sina kort var det ett föräldramöte i skolan. Fröken bad att barnen INTE länge ska ta med sig korten till skolan. Så nu ligger korten oanvända i en burk på sonens rum  

Exakt ilska gjorde vi och det blev likadant på sonens skola. Trist.
  • purple box

Ja, man kan väl byta. Många mindre barn gör det. Men det är egentligen ett spel.

• Name
    purple box skrev 2012-11-09 21:37:20 följande:
    Ja, man kan väl byta. Många mindre barn gör det. Men det är egentligen ett spel.

Jag vet att många byter men jag vill veta hur man spelar...för vissa barn när de byter säger att de ska ha 2 eller fler kort utav någon annan och det andra barnet får bara ett tillbaka. får känslan av att man passar på att "ta" kort utav barn som inte vet hur man spelar. även de barn som bara byter har jag sett om jag får dina 3 kort så får du ett av mig...lite orättvist känns det som
  • Simon 681

Man kan dels spela det som ett spel. Man bygger då en lek av olika kort enligt vissa regler, man kanske bara får ha fyra av varje kort och att man måste ha 60 kort i leken. Regler går att hitta på nätet.

Vissa kort i sådana spel vill många ha fyra ex av i alla sina lekar, det blir då en efterfrågan och priserna går upp. Exempelvis kostar en mint condition "Black Lotus" från samlarcortspelet Magic The Gathering" 95000 dollar. 

• Winterfell
    Name skrev 2012-11-21 15:06:45 följande:

Jag vet att många byter men jag vill veta hur man spelar...för vissa barn när de byter säger att de ska ha 2 eller fler kort utav någon annan och det andra barnet får bara ett tillbaka. får känslan av att man passar på att "ta" kort utav barn som inte vet hur man spelar. även de barn som bara byter har jag sett om jag får dina 3 kort så får du ett av mig...lite orättvist känns det som
    Fast det där har inte med spelet att göra utan "värdet" på kortet. Ett ovanligt kort är värt flera vanligare. 
    Ungefär som när en annan var liten, då värderade man ju bokmärken, kulor, pogs eller vad det nu var efter storlek och hur vanliga de är.  
  • Name

Ok hur vet man vad korten är värda då? Finns det nån bra sida som man kan kolla upp det på?

Mitt barn tog med sig sina kort till skolan...har precis börjat köpa så hade bara 30 kort, kom hem och hade bara 11 kort kvar. för andra hade bytt till sig korten och eftersom barnet inte vet hur man spelar eller vad korten är värda så blir det ju inte så kul när man "förlorar" sina kort.  

• Winterfell
    Name skrev 2012-11-21 15:27:18 följande:
    Ok hur vet man vad korten är värda då? Finns det nån bra sida som man kan kolla upp det på?

Mitt barn tog med sig sina kort till skolan...har precis börjat köpa så hade bara 30 kort, kom hem och hade bara 11 kort kvar. för andra hade bytt till sig korten och eftersom barnet inte vet hur man spelar eller vad korten är värda så blir det ju inte så kul när man "förlorar" sina kort.  
    Varför inte låta ungarna sköta den biten? När man själv var liten så var det inga föräldrar som lade sig i det där. Efter ett tag lär man sig.
  • Name
    Winterfell skrev 2012-11-21 15:34:22 följande:
    Varför inte låta ungarna sköta den biten? När man själv var liten så var det inga föräldrar som lade sig i det där. Efter ett tag lär man sig.

Visst kan man göra så men jag köper inte en massa kort för att något annat barn ska "ta" dem av mitt barn för att det inte vet hur man spelar.

När vi var små så bytte man puttekulor och det är lite skillnad i pris på de med.... 
  • Pokemonklubben

Pokémon ger ut nya kort 4 gånger om året och de trycker upp olika antal kort av varje sort. För att veta hur vanligt kortet är tittar man på symbolen som finns längst ner till höger på kortet. Det står först några siffror tex 17/154. Det betyder att det är kort nr 17 av 154 kort i just den utgåvan. Efter siffrorna kommer det som är intressant och det är en symbol.

Punkt betydet att kortet är Common och dessa finns det mest antal av. I ett Boosterpack på 10 kort brukar 4-5 st vara Common.

Diamant (ser ut som ruter i en vanlig kortlek) betyder att kortet är Uncommon och dessa finns det färre antal av. I ett Boosterpack brukar 3 st vara Uncommon.

Stjärna betyder att kortet är Rare och det ska vara minst ett Rare i ett Boosterpack. Rare finns det dock olika sortet av som tex folierade kort som kallas Holofoil Rare eller Ultra Rare som tex Pokém EX-korten.
    Här är en länk till en guide på engelska:
    warsawpokemon.com/PDF/Determine_Rarity.pdf

Sedan finns det ett pengavärde i korten beroende hur eftertraktade de är av spelare eller samlare. Vanligaste sättet att få veta detta värde är att kolla med Troll & Toad i USA. På deras hemsida kan man söka på kortets namn och få reda på vad det skulle kosta att köpa det hos dem. Här är länken till deras sidan:
    www.trollandtoad.com/

Om man sedan är intresserad av kortspelet Pokémon så kan man börja på denna sida:
    pokemonklubben.se/

Vill ni veta mer så fråga gärna!
    Stefan på Pokemonklubben.se

Svar på tråden Kan nån förklara vad man gör med Pokemon kort?