• Anonym

Vad händer om jag föder utomlands?

Jag väntar barn nu, och har haft problem med socialen innan pga deppression, problem i hemmet (sen jag var 8 nu är jag 17) Har även Asperger diagnos.
    Min pojkvän är 20 och har fast jobb i Norge och har inget dålig bakgrund och är fullt kapabel till att ta hand om barnet. Men dom vill ändå sätta mig på mammautredning för att se så att jag kan "anknyta" mig till barnet. Och eftersom min pojkvän inte har någon möjlighet att ta sig till Sverige så ofta som han vill för att träffa barnet vill han hellre att vi ska vara i Norge. För det var där vi tänkte flytta från första början. Han har egen lägenhet där. Vi har pratat med dom om att han ändå är pappan och borde få vara med sin son. Men dom tänker att eftersom att vi kommer ha gemensam vårdnad så vill dom se hur jag funkar med barnet. Dom sa att dom tror fullt på att vi kommer klara av att ta hand om självaste barnet med försörjning och ekonomi, men att dom är orolig för kontakten med barnet, men han är ju lika mycket pappa så han borde väll få ha lika mycket kontakt eller?
    Min fråga är om jag föder i Norge skulle jag få problem då? För dom sa att om jag tar barnet till Norge så gör dom en orosanmälan till dom i Norge, kan dom göra så även om barnet inte är svensk eller hur blir det? 

• Svar på tråden Vad händer om jag föder utomlands?
  • Anonym

Men om bebisen föds i Norge och blir norsk medborgare och medborgare från de land min pojkvän kommer ifrån, så blir han väll inte svensk medborgare och då kan dom väll inte göra det?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-09 15:53:41 följande:
    Han är varken eller men har uppehållstillstånd i Sverige.
    Så soc kan hitta mig oavsett vart jag är för att jag är svensk medborgare? 

Då kommer inte barnet bli norsk medborgare.
  • Anonym

om jag föder i det land min pojkvän kommer ifrån då?, kommer inte jag få komma tillbaka till Sverige med barnet då utan att dom tar barnet ifrån mig?

• Anonym

Ts, Norge och Sverige har speciella avtal med varandra. Det vore skillnad om du flyttade till säg Frankrike eller Spanien och bodde där med ditt barn. Just de nordiska länderna har ett brett samarbete och där samarbetar även socialtjänsterna med varandra.

Om ditt barn föds i Norge så blir det svensk medborgare då du är det. Barnet kommer inte bli norsk medborgare enart på grund av att det fötts där, då skulle alla kunna åka över gränsen och föda barn med norskt medborgarskap.

Jag tycker inte du ska fly, även om jag förstår att det är stressande att känna att de vill ta barnet. Försök att samarbeta i stället. Om du har stöd från din kille och familjen så kommer du att ta dig igenom detta på ett bra sätt tror jag. Socialtjänsten har ju ett ansvar gentemot ditt barn, och du måste visa att även DU vill det bästa för ditt barn.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-09 15:57:57 följande:
    om jag föder i det land min pojkvän kommer ifrån då?, kommer inte jag få komma tillbaka till Sverige med barnet då utan att dom tar barnet ifrån mig?
    Det beror på vad det är för regler i just det landet. I de flesta länder får man inte medborgarskap enbart på grund av att man är född där.
  • enmamma

Så du tror det skulle vara en bra ide, att flytta till Norge och bo i en lägenhet,
    utan släkt och vänner.
    Pappan skulle ju jobba heltid och inte kunna avlasta dig.

Du har en barndom med någon typ av trauma, en diagnos som kan göra det svårare att
    tolka barnets behov och även dina.

Snälla låt soc hjälpa dig.

• Anonym

Jag har ingenting från min barndom som påverkar mig nu. Min diagnos har jag aldrig haft problem med, dom har ju enbart ställt den diagnosen pga hur jag beter mig gentemot äldre män, och eftersom det var en äldre man som ställde diagnosen kan inte jag se det som något riktigt äkta............
    Min mamma kommer ju komma med mig till Norge.
    Dom har ju inga riktiga argument förutom att dom av någon anledning tror att jag inte kan anknyta mig till barnet när dom vet hur nära jag är min familj ! Familj är allting för mig.
    Men dom har ingen rätt att ta barnet ifrån min pojkvän ju? han är ju pappan, han borde kunna få ta hand om barnen? 

• Anonym

Hur kom det sig att du utreddes för asperger?

• Anonym

Om jag var du skulle jag se till att föda i en annan kommun och sen, så fort jag fick åka hem, se till att åka till Norge.

Soc kan inte anmäla oro för ett barn som de aldrig har sett.

• Anonym

kom inte i väg till skolan och när jag väll var där så gick jag inte på lektionerna, och när jag gjorde räckte jag tydligen inte mkt på handen så :P

• Scary

Nej, barnet blir inte norsk medborgare även om du föder i Norge. Norsk medborgare blir barnet endast om en av er föräldrar är norska, däremot får barnet ett norsk personnummer.

• Barbamamah

Först av allt är jag nyfiken varför du har kontakt med socialtjänsten just nu? Och bor du kvar hemma? Kommer du ha fyllt 18 när barnet kommer? Sedan tänker jag att det smarta är att du och din pojkvän bor nära varann när barnet kommer. Om han inte kan bo i sverige kan det ju vara en lösning att du flyttar till norge. Men oavsett vilket land du bor i kan det vara en god ide att ta hjälp av soc. Det är tufft att få barn. Särskilt när man är så ung som du och dessutom har diagnoser i botten. Myndigheterna tar inte barn ifrån deras föräldrar i första taget utan man får stöd istället.

• Anonym

Hur beter du dig mot äldre män?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-09 16:56:29 följande:
    Om jag var du skulle jag se till att föda i en annan kommun och sen, så fort jag fick åka hem, se till att åka till Norge.

Soc kan inte anmäla oro för ett barn som de aldrig har sett.

JO, det kan soc visst göra....
  • SupersurasunkSara

Kan du inte försöka få en andra utredning? För de kriterierna som du räknar upp räcker inte för en diagnos.

Om inte så tycker jag du bör stanna och låta dem göra utredningen, om det inte finns några problem så gör det inte.

• Freksta

Om jag var du skulle jag flytta till Norge, inte på grund av soc utan för att bo tillsammans med barnets pappa. Är väl roligare för er båda att få uppleva graviditeten och födseln tillsammans och skickar dom en oros anmälan så gör dom men ni är tillsammans och får stöd från varandra och bara det gör er starkare. 

Har själv fött i Norge då jag bor här och de är riktigt duktiga och tar tid med dig och lyssnar och stöttar under tiden. Väldigt nöjd med min förlossning och personerna runt om Glad 

Lycka till {#emotions_dlg.flower}   

• Anonym

föder du i norge blir barnet varken norsk medborgare eller svensk (eftersom sverige inte vet att barnet lever och norsk för att du som mamma ej är norsk medborgare)

• Scary

Barnet blir automatiskt svensk efters ts (mamman) är svensk. Det blir barnet oavsett vart ts föder.

Svar på tråden Vad händer om jag föder utomlands?