• Anja86

Vad är det som gör ont?

Hej,

sedan några dagar tillbaka har jag känt något som jag trodde var förvärkar. Är i v. 25 nu. När det startade så kände jag det mest som ett obehag. Magen blev stenhård och det satt i i upp till 1 minut. Detta hände någon gång/dag. Men sedan igår har det börja göra ONT! Känns inte som sammandragningar (vet i och för sig inte hur det känns heller, då det är mitt första barn). Kan nästan likna det vid magknip, och oftast känns det värst på en punkt/ett område.

Någon som har någon aning om vad det kan vara? Kan det vara någon fara? Jag känner barnet dagligen, och det är ingen måtta på aktiviteten, så jag antar att barnet mår bra..?

• Svar på tråden Vad är det som gör ont?
  • Flickan och kråkan

Det första du beskriver då magen blir hård och det kan kännas lite obehagligt - det är sammandragningar . Sammandragningar så tidigt ska inte göra ont. De kan dra i, men ska inte göra ont. Om det är på en specifik punkt och påminner om magknip så undrar jag inte om det kanske är det. tarmarna arbetar inte riktigt som normalt under graviditet och man blir lätt hård och gasig och det kan ju göra rejält ont.

• Adlitam

Hej! Jag har också precis så som du beskriver det fast det behöver inte göra ont i bara ett område för mig.

Fick i alla fall råd av en bekant som har två barn att jag ska ringa sjukvårdsupplysningen eller förlossningen. För ont ska man inte ha...

• jmynt

jag har haft prematura sammandragningar med båda min barn och det låter som det är det du har, men om det onda kommer samtidigt som magen blir hård så ska du åka  till sjukhus. har man onda sammandragningar kan de påverka livmodertappen, men det finn bra hjälp att få. jag tycker att du ska prata med en läkade om det iaf.

Svar på tråden Vad är det som gör ont?