• Anonym (beslutsvirrig)

Hur svårt för en man att få gemensam vårdnad om mamman bestrider?

Hej!
    Jag och en tjej jag umgåtts med har blivit gravid. Hon är tio år yngre än mig, inte fyllt tjugo än ens.
    Vi är och har varit vänner men att jag inte ville ha barnet o hon ville har lett till en del upprörda känslor.
    Ingen av oss har en ordentlig inkomst, hon bor hemma hos sin mor men tycks försöka hitta nytt boende nu.

Min fråga är
    eftersom jag varit helt anti barnet fram till dess att jag insåg att det här barnet ändå kommer födas, men nu vill vara med helt o hållet. Gemensam vårdnad, gemensam föräldrapenning etc. Eventuellt att barnet bor mest hos henne då jag ändå studerar på hög nivå. Eller varannan vecka om min mor hjälper till.

Min mor vill dra upp det här, att jag vill ha hälften, för mamman som ett sätt att se hur beslutsam den här unga mamman utan ekonomi egentligen är. Jag och min mor har fått en känsla av att mamman tror att hon kommer ha alla 480 föräldradagarna för sig själv, och litar på de pengarna för att ö.h.t kunna flytta, bo o leva. Men självklart vill och behöver ju även jag min del av dagarna. Både ekonomiskt men främst för att få en chans att vara med barnet så mycket som möjligt under sommaren och jullovet. Under studiehalvåren måste jag gå i skolan.

Om mamman tänker om och inser att hon är för ung och i en för utsatt situation för att föda barnet så vore det antagligen bäst. Men jag tror inte någonting kommer få henne att ändra sig.

Snarare tror jag bara att lägga fram de här sakerna för mamman kan göra det svårare för mig att faktiskt få gemensam vårdnad när väl barnet är fött och jag efter ett faderskapstest skriver under att jag är pappa.
    Hur fungerar vårdnaden? Går den inte automatiskt till mamman i början, och kan bli svårt för en man att få gemensam vårdnad om mamman vill bestrida det?

samtidigt är det förstås ojust att kanske att vänta till att jag fått gem. vårdnad innan jag nämner något om att jag vill ha föräldrapenning och del i alla de beslut som skall göras under barnets liv.
    Det är inte så att jag sagt att jag INTE vill dessa saker.
    Självklart vore det bäst att förbereda henne för hur jag vill ha det, men jag har en känsla av att pappor i sverige aldrig eller sällan har vare sig rätten eller makten på sin sida.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-04 14:20
    Den här tråden är avslutad för min del. Kontakten mellan mamman och mig är god, min relation till situationen är god. Saker är som de är och härifrån är det bara att göra det bästa av det, vilket vi gör. Det blir fint. Tack för hjälpen.

• Svar på tråden Hur svårt för en man att få gemensam vårdnad om mamman bestrider?
  • Anonym
    Iam skrev 2012-11-16 13:59:48 följande:
    Varför skulle inte han kunna ha barnet och vara föräldraledig och du sen kommer och har umgänge hos honom? Varför är det orimligt? Varför är det enligt dig värre för barnet att vara ifrån mamma än att vara ifrån mamma? 
    Möjligt är att det är värre för DIG att barnet är med sin pappa, men det är väl ändå inte en känsla du ska lägga över på barnet och inget ansvar barnet ska behöva axla.  
    Jag gör det som känns rätt för mig och vårt barn. Går på min magkänsla, barnpsykologers teorier/råd och på de svar jag fått av famrätt efter rådgivning via telefon bland annat.

Du kan göra så med ditt/ert barn även om det inte skulle vara något jag rekommenderar.
    Skulle vilja se dig göra detta själv i praktiken (det du förespråkar) någon dag..när det väl gäller.

Och spara dagar och ta ut endast 5 dagar i veckan för att barnets pappa som skitit i dig under graviditeten ska kunna få vara pappaledig också efter 1 år. genom att du lever på jättelite pengar under ditt kanske enda
    år som du någonsin kommer vara föräldraledig. Det är det han vill att jag ska göra. Han ska leva gott på sin lön och festa, leva ett kul singelliv och ragga, vad vet jag...och jag som ensamstående ska leva jättesnålt för att vara schysst mot en skitstövel som inte brytt sig om mig. Never! Varför ska jag så att säga spara pengar åt honom?! de kommer jag behöva själv snart när jag behöver en större bostad och bil. Han tjänar dessutom mer än jag och har mkt mer pengar.
  • Iam
    Anonym skrev 2012-11-16 20:24:59 följande:
    Jag gör det som känns rätt för mig och vårt barn. Går på min magkänsla, barnpsykologers teorier/råd och på de svar jag fått av famrätt efter rådgivning via telefon bland annat.

Du kan göra så med ditt/ert barn även om det inte skulle vara något jag rekommenderar.
    Skulle vilja se dig göra detta själv i praktiken (det du förespråkar) någon dag..när det väl gäller.

Och spara dagar och ta ut endast 5 dagar i veckan för att barnets pappa som skitit i dig under graviditeten ska kunna få vara pappaledig också efter 1 år. genom att du lever på jättelite pengar under ditt kanske enda
    år som du någonsin kommer vara föräldraledig. Det är det han vill att jag ska göra. Han ska leva gott på sin lön och festa, leva ett kul singelliv och ragga, vad vet jag...och jag som ensamstående ska leva jättesnålt för att vara schysst mot en skitstövel som inte brytt sig om mig. Never! Varför ska jag så att säga spara pengar åt honom?! de kommer jag behöva själv snart när jag behöver en större bostad och bil. Han tjänar dessutom mer än jag och har mkt mer pengar.
    Du gör det som känns rätt för DIG (inte för ditt barn) och du tänker minsann inte....Bra då vet jag..
    Bara för att han är en värdelös partner innebär inte det att han är en värdelös pappa... 

Men men... tror inte du och jag kommer någonstans i den här diskussion.. 
  • Anonym (beslutsvirrig)
    Iam skrev 2012-11-16 22:47:29 följande:
    Du gör det som känns rätt för DIG (inte för ditt barn) och du tänker minsann inte....Bra då vet jag..
    Bara för att han är en värdelös partner innebär inte det att han är en värdelös pappa... 

• Anonym (tja)

Barn är olika, väldigt olika - så även vuxna

Jag känner till en flicka där föräldrarna delade upp dagarna mellan sig, de körde inte varannan vecka till en början utan mycket kortare pass och utökade detta successivt till en vecka. Flickan hade vad jag förstår det som inte haft några problem med detta.

En pojke jag passar har jag haft själv sedan han var fyra månader. En mycket trygg liten sak. Visst, jag har behövt ringa hans mor några gånger (max fem) i hans nu sjuåriga liv så att han fick prata lite med henne men mer har det inte varit. Han sover även glatt över hos andra, trygg i sig själv

Mitt egna barn, en flicka, sover otryggt hos andra, om alls. Hon har under sitt sexåriga liv endast övernattat hos sin far två nätter och hade möjligheten funnits för henne så hade hon kommit hem dessa två nätter också. Men, hon har inte någon stark relation till sin pappa. Hon erövrar världen försiktigt och i sin egen takt. Dock tror jag att även hon hade kunnat sova bra hos sin far i alla fall från tre års ålder om hon bara fått ta det långsamt. Och då har hon som sagt en mycket dålig relation till honom.

Om du engagerar dig och ni samarbetar bra tror jag därför att ni kommer fixa detta galant. Ni kommer lära känna ert lilla barn och kämpa för dennes rättigheter. Var snälla mot varandra bara

• Anonym

Allt går om bara båda vill, skulle jag säga. Har läst lite i tråden och ska försöka fatta mig hyfsat kort. Det jag nu skriver till dig förutsätter för det första att du verkligen menar allvar och inte bara ska ha av föräldradagar och annat och för det andra att ni längs vägen lyckas etablera en sund föräldrarelation.

Skriv på faderskapet och ta upp frågan om gemensam vårdnad i samband med det. Oftast gör personalen på familjerätten det. Om möjligt, gå till familjerådgivning eller familjerätt tillsammans du och den blivande modern för att börja prata om olika möjligheter. Ge varandra utrymme att tänka på de olika möjligheterna. Ni måste inte bestämma något och även om ni gör det så inse att det aldrig är hugget i sten. Enas om att alltid sätta barnets bästa i första hand. Det finns massor med olika sätt att bygga relation med sitt barn och vara en mycket delaktig förälder. Utforska dem. Varannan vecka är ingen norm och särskilt inte för små barn. En god relation mellan er föräldrar underlättar helt säkert bådas möjlighet till att knyta an till barnet eftersom alla känner sig lugnare och tryggare. Ta reda på lite mer om kvinnor som väntar barn och som blir mödrar. Det händer en hel del med dem och det finns bra och mindre bra taktik. Att visa mycket hänsyn och vara hjälpsam räcker långt. Var försiktig med din mors inblandning. Hon är kanske klok och bra på alla sätt, men att hon är inblandad kan få barnets mor att känna större osäkerhet och obehag och det vill du säkert inte. Det är en viss konkurrens där och den verkar närmast genetisk. Så håll morsan i bakgrunden. Lär dig om barn (du är ju studievan, haha) och hur de funkar generellt. Tänk bara på en sådan sak som att bara tio procent av deras hjärna är utvecklad när de föds. Små barn har väldigt basala, men livsviktiga behov. Det är mat, värme och trygghet.

Om du inte vill driva frågan om vårdnad för tidigt om hon inte vill dela med sig, så se bara till att umgänget blir bra och släpp det tills vidare. Framöver kan du ansöka om gemensam vårdnad om förutsättningarna finns och kommer det med största sannolikhet att bli så. 

Slutligen. Om du vill vara en bra pappa så satsa på det och ge inte upp. Barn behöver sina föräldrar!

• Vitamin
    Anonym skrev 2012-11-12 17:08:47 följande:
    Hur ska mamman kunna VABBA den dag hon får ett arbete och är nyanställd?Drömmer Kanske just för att man som förälder får göra det...
    Men den här pappan säger ju redan nu att han kan bara ha barnet på sommaren och på lov, han måste ju plugga gubevars! Han verkar tycka att det är helt rimligt att bara agera pappa när det passar honom, inte när han har annat för sig, som att plugga t ex.

• Anonym
    Vitamin skrev 2012-11-20 12:36:43 följande:
    Men den här pappan säger ju redan nu att han kan bara ha barnet på sommaren och på lov, han måste ju plugga gubevars! Han verkar tycka att det är helt rimligt att bara agera pappa när det passar honom, inte när han har annat för sig, som att plugga t ex.

Det går förstås inte. Barn har liksom ingen pausknapp.
  • SupersurasunkSara
    Lbem skrev 2012-11-16 14:14:05 följande:
    Hej!
    Jag själv valde att behålla ett barn med en man jag inte ville leva med,
    jag var 21 när barnet kom.
    Han ville ha faderskapstest och då går enskild vårdnad till mamman
    per automatik. När han sedan ville ha gemensam vårdnad sa jag nej,
    dels för att vi aldrig levt ihop, och dels för att vi aldrig skulle göra det
    heller.
    Han tog till advokat som hörde av sig 2 ggr varpå denne skrev att min fd.
    går upp i rätten om jag nekar.
    Jag hörde inte av mig alls, och han gick inte vidare.

Idag är vårt barn 4 år, vi har fortf aldrig levt ihop, han har barnet varannan
    helg och betalar in underhåll, och det är allt.
    Vägen har varit både jävligt lång, bitter, fruktansvärt jobbig och påfrestande.

Förvänta dig ingen dans på rosor, men jag tycker att du ska klargöra att
    du vill ha delad vårdnad. Bestrider hon detta så gör inte som pappan till
    mitt barn och ge upp, utan kämpa vidare!
    Det kostar pengar, som är värda det för att få ha halva vårdnaden, tycker jag.

En pappa har minst lika mycket rätt till sitt barn som en mamma har,
    och du låter klok OCH vill vara delaktig.
    Så jag säger det igen; Kämpa och ge INTE upp!! Lycka till! 
    Oräknat dubbelmoralen, du har fel. Mamman får automatiskt vårdnaden oavsett om pappan kräver faderskapstest eller inte, om inte föräldrarna är gifta med varandra, då blir det automatiskt gemensam vårdnad.
  • Anonym (beslutsvirrig)
    Vitamin skrev 2012-11-20 12:36:43 följande:

Helgerna och sommaren, plus jullov är enda gångerna jag kan ha barnet hemma hela dagen ja. Eftersom skolan inte kan tas ledigt ifrån. Därför har jag släppt det här med föräldradagar.
    Jag har även släppt det här med gemensam vårdnad. Vi får se när och om det passar helt enkelt.
    Att vara pappa däremot är något annat. Och ja, jag tycker det är rimligt att bara agera pappa när jag kan, när jag har möjlighet. Livet fungerar tyvärr så, att man inte kan få allt man vill. Finns det något alternativ som inte innebär att sluta skolan eller tvingas flytta ihop med mamman är jag idel öra.
  • pappatomp
    Anonym (beslutsvirrig) skrev 2012-11-20 16:07:14 följande:
    Helgerna och sommaren, plus jullov är enda gångerna jag kan ha barnet hemma hela dagen ja. Eftersom skolan inte kan tas ledigt ifrån. Därför har jag släppt det här med föräldradagar.
    Jag har även släppt det här med gemensam vårdnad. Vi får se när och om det passar helt enkelt.
    Att vara pappa däremot är något annat. Och ja, jag tycker det är rimligt att bara agera pappa när jag kan, när jag har möjlighet. Livet fungerar tyvärr så, att man inte kan få allt man vill. Finns det något alternativ som inte innebär att sluta skolan eller tvingas flytta ihop med mamman är jag idel öra.
    Du kommer att vara andraförälder bakom mamman men du väljer själv hur långt efter du vill ligga. Se till att hålla god kontakt med mamman och försök att få henne att skriva på delad vårdnad då barnet börjat i förskola. Se till att ungås med barnet ofta och se till att fokusera på barnet då du umgås så kommerni att knyta an så småningom. Lycka till!
  • Anonym (beslutsvirrig)
    pappatomp skrev 2012-11-20 16:29:06 följande:
    Du kommer att vara andraförälder bakom mamman men du väljer själv hur långt efter du vill ligga. Se till att hålla god kontakt med mamman och försök att få henne att skriva på delad vårdnad då barnet börjat i förskola. Se till att ungås med barnet ofta och se till att fokusera på barnet då du umgås så kommerni att knyta an så småningom. Lycka till!
    Det ska jag. Det blir fint. Tack :)
  • Anonym (Anna)
    Så kan du väl inte resonera? Om du inte träffar barnet regelbundet så kommer det ju inte känna dig tillräckligt väl för att du ska kunna ha umgänge med det när det är litet. Tyvärr fungerar livet precis så att du kanske får ge avkall på lite av studierna, sitta på kvällar när barnet sover och kanske ta en dag då och då och vabba som alla andra. Det finns rätt många som är studenter och föräldrar. Tror du alla de lämnar bort sina barn på terminerna? Man får ju anpassa sig, plugga när man kan och sätta barnet främst oavsett vad man har för sysselsättning. Tycker att din målsättning att finnas i ditt barns liv är jättebra, men du får ju inte sätta sådana gränser som att du bara träffar barnet på loven. Då kommer inte ditt umgänge fungera tillräckligt väl.
  • Anonym (beslutsvirrig)
    Anonym (Anna) skrev 2012-11-21 17:30:21 följande:
    Så kan du väl inte resonera? Om du inte träffar barnet regelbundet så kommer det ju inte känna dig tillräckligt väl för att du ska kunna ha umgänge med det när det är litet. Tyvärr fungerar livet precis så att du kanske får ge avkall på lite av studierna, sitta på kvällar när barnet sover och kanske ta en dag då och då och vabba som alla andra. Det finns rätt många som är studenter och föräldrar. Tror du alla de lämnar bort sina barn på terminerna? Man får ju anpassa sig, plugga när man kan och sätta barnet främst oavsett vad man har för sysselsättning. Tycker att din målsättning att finnas i ditt barns liv är jättebra, men du får ju inte sätta sådana gränser som att du bara träffar barnet på loven. Då kommer inte ditt umgänge fungera tillräckligt väl.
    Klart jag kommer träffa barnet, vad tror du egentligen? idioti
    jag skriver bara att jag inte kommer kunna ha ett fast ditten eller datten-vardags schema. Någon dag borta från skolan då och då absolut, kvällar och helger absolut.

• Anonym

det viktigaste är att visa på samarbete! föreslå redan nu simtal med familjerätten tillsammans! visa att du finns och vill samarbeta!

lycka till!
    kämpa för gemensam vårdad, underlättar väldigt!! 

• Anonym (Suck)
    Självklart kan du ta studieuppehåll för att vara föräldraledig. SJÄLVKLART! Det gör många mammor. Det handlar bara om prioriteringar... Visst , prioritera skolan du men kom sen inte och säg att du är lika mycket förälder som mamman...
  • Anonym
    Anonym (Suck) skrev 2012-12-03 15:56:41 följande:
    Självklart kan du ta studieuppehåll för att vara föräldraledig. SJÄLVKLART! Det gör många mammor. Det handlar bara om prioriteringar... Visst , prioritera skolan du men kom sen inte och säg att du är lika mycket förälder som mamman...
    Och du tror mamman gärna går tillbaks till jobbet och låter ts vara ledig?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (beslutsvirrig) skrev 2012-11-21 19:40:31 följande:
    Klart jag kommer träffa barnet, vad tror du egentligen? idioti
    jag skriver bara att jag inte kommer kunna ha ett fast ditten eller datten-vardags schema. Någon dag borta från skolan då och då absolut, kvällar och helger absolut.

Och det inbillar du dog att mamman ska acceptera? Klart mamman måste kunna kräva ett schema så att även hon kan gå vidare med sitt liv. Hon ska inte behöva ändra sitt liv så att det passar dina studier.
  • Anonym (Suck)
    Iam skrev 2012-11-16 22:47:29 följande:

Hej å hå. Så här låter pappa-lobbyister. Pappa-lobbyister vill att män ska kunna bete sig hur som helst men ändå anses vara ovärderliga för sina barn. Ha! Glöm det! Genom hur man beter sig mot andra vuxna så förmedlar man också värderingar och normer till sina barn. Barn tar efter sina föräldrars beteende så om en förälder beter sig som skit mot andra vuxna så kommer barnet att påverkas troligen ta efter det beteendet och könsmönstret. 

SJÄLVKLART kan en förälder ersättas. Barn behöver föräldrar men det behöver inte vara biologiska. Självklart kan adoptivföräldrar eller styvföräldrar ersätta en biologisk förälder. Självklart!
  • Anonym (Suck)
    Anonym skrev 2012-12-03 15:59:10 följande:
    Och du tror mamman gärna går tillbaks till jobbet och låter ts vara ledig?
    Om hon inte gör det kan det ju bero på att TS under en längre tid tjatat på henne om att hon borde göra abort!
Svar på tråden Hur svårt för en man att få gemensam vårdnad om mamman bestrider?