• lilladv

Ont i ryggen enda ut i låret

Hej jag är gravid i vecka 20 och har fått jätte ont på högra sidan av ryggen. Och det strålar ut i min skinka . Sen har jag jätte ont i låren där fram. Vad kan det vara för fel ?

• Svar på tråden Ont i ryggen enda ut i låret
  • Flickan och kråkan

Låter absolut som något har kommit i kläm. Jag har råkat ut för det två gånger. Första gången när jag väntade mitt andra barn. Gick en längre promenad med skavsår och belastade snett. Andra gången var det mer ett klassiskt ryggskott. 

• Aimee68

Fy vad jobbigt! Förmodligen ischias eller falsk, vet faktiskt inte vad skillnaden är. Men googla på ischias om hur man kan stretcha mjukt, så finns det på nätet. Hade själv långvarig ischias för några år sen och vet hur jävligt det kan vara. Går det inte över så uppsök en sjukgymnast. De brukar vara duktigare på det än läkare. Hoppas du slipper skiten snart. Kram

• Aimee68
    Aimee68 skrev 2012-11-10 21:01:55 följande:
    Fy vad jobbigt! Förmodligen ischias eller falsk, vet faktiskt inte vad skillnaden är. Men googla på ischias om hur man kan stretcha mjukt, så finns det på nätet. Hade själv långvarig ischias för några år sen och vet hur jävligt det kan vara. Går det inte över så uppsök en sjukgymnast. De brukar vara duktigare på det än läkare. Hoppas du slipper skiten snart. Kram

Fast det är klart, behöver du vara sjukskriven så behövs ju en läkare;)
  • MasterDom

Du har antagigen falsk ischias. Inte helt ovanligt när man är gravid. Skulle dock rekommendera att en läkare undersöker dig så du inte har diskbråck. rådet jag kan ge är att vid höften på den sida du har ont kyler med en ispåse 15 minuter 4-5 ggr per dag. Försöker röra på dig så mycket du kan. Dock försiktigt.

Riktig ischias beror på en disk som trycker mot en muskel eller ischias nerven som är ca en meter lång och som ett finger i storlek. Falsk ischias är musklerna runt själva nerven som blir inflammerade och svullnar.  

Svar på tråden Ont i ryggen enda ut i låret