• PolyPond

Självkänsla VS självförtroende

Det går att dela upp självförtroende och självkänsla. Om du inte har riktigt koll på vad som är vad, så kan man kort säga att
    självförtroendet handlar om din tilltro till att du kan utföra saker bra
    och
    självkänslan om att du känner dig värdefull även om du inte presterar någonting

Hur har du det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Självkänsla VS självförtroende
  • fortsätt paddla

Jobbar stenhårt med min självkänsla. Växte upp i ett alkoholisthem så jag har inte fått den med mig från barndomen.
    Fastnar ofta i " duktigaflickarollen". Jag måste prestera på topp för att duga. Det är lite antingen eller för mig.
    Men, jobbar på det. Har tre flickor som ska växa upp till trygga vuxna har jag tänkt.

• läkarstudent

Jag kan inte bestämma mig för vad jag ska rösta på. Bra självkänsla är jag nog ganska säker på att jag har, men det där med självförtroendet beror ju helt på vad det gäller. Vissa saker är jag jättebra på, andra är jag jättedålig på, och på de flesta är jag väl någonstans mittemellan.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • fortsätt paddla

Bah, en omröstningstråd. Igen.
    ( varför fixas inte appen?)

• Cornellia

Bra självkänsla. När det gäller självförtroende så beror det ju lite på vad som ska utföras, men jag har ofta en tro på att jag fixar saker, så jag skulle säga bra där också.

• EvelinasSyster

Bra självförtroende och sämre självkänsla. Men inte direkt dålig självkänsla heller men den kunde vara bättre. Fast det är också lite beroende på vad det gäller. Sätter stort värde i att prestera på topp och lever typ för att göra mina föräldrar stolta (jag vet att det låter tragiskt men så är det. För mig finns ingen större belöning än att mamma och pappa tittar på mig med stolthet i blicken. Shit, jag låter som en småunge...). Har svårt att göra dom besvikna och har jag två val så väljer jag 99 gånger av 100 det val som gör mina föräldrar gladast även om jag själv helst skulle valt det andra. Men samtidigt anser jag att jag är värd det bästa och dom som jag inte anser behandlar mig med respekt har jag inga problem att be dra åt helvete (lite snällare kanske, men ni fattar principen) utan att de drar ner mig och får mig att tro att jag är värd att behandlas respektlöst. Så tja, det är lite både och där.

• Mercurialis

Bra självkänsla, sämre självförtroende.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Pallas

Har både bra självkänsla och bra självförtroende nuförtiden. Förr om åren har jag haft ett enastående självförtroende i kombination med en urusel självbild. Har uppfattat det som en sätt så ovanlig kombo. Jag har jobbat aktivt med min självbild i 20 år och är nu nöjd.

• akvarella
    Pallas skrev 2012-11-11 09:58:55 följande:
    Har både bra självkänsla och bra självförtroende nuförtiden. Förr om åren har jag haft ett enastående självförtroende i kombination med en urusel självbild. Har uppfattat det som en sätt så ovanlig kombo. Jag har jobbat aktivt med min självbild i 20 år och är nu nöjd.
    Menar du att du har uppfattat det som en ovanlig kombo att ha högt sälvförtroende men dålig självkänsla?
  • SoakedInFeelings

Jag skulle kunna vara en människa som skulle kunna tro på att jag lyckas "fixa" saker och ting i mitt liv, om jag skulle få leva med förutsättningarna, och föreställningen av det. Som det ser ut nu, så vet jag ingenting om morgondagen, utan känner mig eg. totalt maktlös inför vad som komma skall med mina energier och funderingar.  Jag försöker att ta en dag i sänder, och lita på att den HÄR dagen idag, är fullt tillräcklig. (Ett resultat av en nedbruten människa, som styrts av främmande makter utifrån nu i snart fyra års tid). Men peppa vidare ni andra, tänk inte på mig, och lycka till.

• Skarpa

Låg självkänsla och lågt självförtroende. Tidigare hade jag låg självkänsla och högt självförtroende, men en del händelser har ändrat det. Arbetar dock för att både självkänsla och självförtroende ska gå uppåt

Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • PolyPond
    Pallas skrev 2012-11-11 09:58:55 följande:
    Att ha ett enastående självförtroende och urusel självbild kanske är lite ovanligt, men just kombinationen bättre självförtroende än självkänsla tror jag är vanlig. Jag tror att det är ovanligare att ha god självkänsla och dåligt självförtroende. I synnerhet hos folk med psykiska problem.
  • Glädje58

Jag har så låg självkänsla, så mig fanns det bara ett alternativ att rösta på, så lågt som möjligt Skrattande

Men jag jobbar på det och har förhoppningen att det ska bli ett toppresultat inom fem år Drömmer

Svar på tråden Självkänsla VS självförtroende