• Anonym

Hur påverkas en 1.5åring av att pappan är borta 6mån el mer?

Pga jobb kan pappan till mitt barn bli tvungen att vara borta från oss i 6månader eller ev.längre..!

Någon med psykologkunskaper som vet hur barnet skulle påverkas av detta. Kan hon få några men av att bli
    "övergiven"?:( Det är ju jag som vart hemma mest och hon har starkast anknytning till, men pappan är ju en del
    av familjen och också hennes trygghet..

• Svar på tråden Hur påverkas en 1.5åring av att pappan är borta 6mån el mer?
  • Anonym

Hon kommer att glömma bort honom helt enkelt. Vem vid sina sinnena fulla bruk åker ifrån sitt barn i 6 månader? På grund av jobb?? Helt sjukt. Då älskar man inte sitt barn.

• LillaNovaK

Det kan ju faktiskt vara så att pappan inte har något val, vem är du att döma?!

Förmodligen kommer hon att glömma men han kommer ju tillbaka! Förmodligen jobbigast för honom.

• Marina80

Fast ibland har man ju inget val.

Ts: Risken är att barnet glömmer honom. Prata om pappan hela tiden. Visa bilder och använd tex Skype och liknande.

• Anonym
    LillaNovaK skrev 2012-11-10 23:40:08 följande:
    Det kan ju faktiskt vara så att pappan inte har något val, vem är du att döma?!

Förmodligen kommer hon att glömma men han kommer ju tillbaka! Förmodligen jobbigast för honom.

Haha inget val? En pistol mot skallen eller? Tjena hej. Jag dömet utav bara helvete i detta!!
  • Anonym

Ok,,,det är inget jobb..det är så att han är anklagad för ett brott han inte gjort, och riskerar fängelse! Så, nu kan vi återgå till hur barnet hanterar en sådan separation.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-10 23:50:20 följande:
    Ok,,,det är inget jobb..det är så att han är anklagad för ett brott han inte gjort, och riskerar fängelse! Så, nu kan vi återgå till hur barnet hanterar en sådan separation.
    då får ni väl besöka honom = problemet löst.
  • Marina80
    Anonym skrev 2012-11-10 23:50:20 följande:

På samma sätt. Prata om pappan med barnet. Visa kort på pappan. Telefonsamtal med pappan. Besök om det går.
  • FreeForAll

När barnet är äldre kommer hen inte komma ihåg att pappa var borta i sex månader när hen var liten.

• Anonym (psykolog)

Jag håller med ovanstående. Besök, telefonera, skypa om man får, ha bilder, prata om pappa. Jag tror inte det behöver bli ett men för livet om man hanterar det på bästa sätt.
    Tänk på att inte lämna bort honom från dig mer än nödvändigt under denna period (så han inte blir av med båda sina anknytningsfigurer samtidigt).

• Sommar08

Hej Våran dotter var 14 månader när min man blev kallad till utlandstjänst. Han var då borta 3 mån ( varje vecks hemma varje helg ) sen 6 mån utlandstjänstgöring med två liv (liv= ledighet hemma ) på 1 vecka resp 2 v Vi gjorde i ordning bildspel till tv mm detta var 05 så Skype mm fans inte mrn dagens teknologi är ju underbar så ta hjälp av den filma mycket tex när dom leker eller om du får pappan att sjunga in små barn visor där han tittar rakt ini kameran så kan barnet integrera med honom ändå. Min dotter mindes sin pappa väldigt väl när han kom hem !! Allt handlar om att hålla minnet levande! Våran dotter är och har alltid varit pappas flicka :) vad vi kan bedöma har hon inte fått några men alls av detta.

Svar på tråden Hur påverkas en 1.5åring av att pappan är borta 6mån el mer?