• Javli

Hur får vi till lugna läggningar

Vi har en dotter som precis blev 6 månader och skulle behöva lite tips på hur man får till lugna läggningar alternativt hur andra gör då de lägger sina bebisar =)

Dottern har sedan hon var cirka 6 veckor i princip skrikit vid varenda läggning och gör fortfarande vid 6 månaders ålder. Vi har provat allt känns det som! Hon vaknar vid 6.30 på morgonen, sover från 10-12 och 15-16. Somnar för natten ungefär vid 19-19.30.

Vi har provat flera olika strategier, sett efter trötthetstecken och lagt henne då, med skrik som följd. Försökt kika på klockan och lägga henne innan hon visar trötthetstecken, också med skrik som följd. På dagarna/kvällen brukar vi sätta oss med henne i famnen för att varva ned, men hon skriker genast upp sig och ålar sig som en liten orm. Det hjälper inte heller att gå och vagga henne, hon stretar emot och kastar sig bakåt. Tillslut somnar hon, men det känns så tråkigt att aldrig få till en lugn läggning efter alla dessa månader. Vi lämnar henne absolut inte ensam men närheten verkar inte heller lugna. För vår del hade hon gärna fått sitta i famnen och somna. =)

Hur gör ni andra med sex-månaders bebisar för att söva dem, eller har ni andra knep som kan hjälpa oss.

• Svar på tråden Hur får vi till lugna läggningar
  • Marren38

Har du testat att söva henne genom att sitta på en pilatesboll och guppa medan du exempelvis ser på tv?
    Det är mycket begärt av ett så litet barn att vilja somna ifrån sin mamma och pappa. Det blir också värre i samband med separationsfasen om några månader,

När min son var som mest svårsövd så satte jag honom i sjalen och guppade på bollen. När han sov djupt kunde jag lägga ned honom. Somna utan gråt.

• Lena

Hon sover väldigt lite dagtid. Hon är inte övertrött? Vår dotter skriker massor vid läggning om hon är det.

Hon är nio månader och sover 9-10, 12-14, 21-8. Vid sex månader sov hon 2-3 timmar mer per dygn

• Metalmom

Min äldsta somnade mycket sällan i sängen utan hysteri. Det blev oftast i soffan intill oss med sin snuttefilt, napp, täcke, kudde och vi som pratade lite, och tv:n var på med nåt lugnt trist program. Vi slapp stressen, irritationen, och sonen mådde bättre. Nu är han tre och somnar pang bom i sängen och har inga problem att följa med när man säger åt honom.
    kan tilläggas att han alltid varit ängslig av sig.
    Hoppas det löser sig.   

The reason I swear so much, is because fuck you
  • Javli

Tusen tack för era synpunkter!
    Vi har försökt att sitta och hoppa på sängen men det blir fortfarande skrik. Vi kräver aboslut inte att hon ska kunna somna ensam i sin säng. Hon får mer än gärna somna i famnen men det är bara så synd att den inte lugnar henne utan att det blir skrik där också,

Vi har också försökt få henne att sova mer men sover hon längre på eftermiddagen så resulterar det i att hon orkar vara uppe till midnatt och få då ännu mindre sömn per dag. frågade på BVC och de sade att hon kommer upp i rekommenderat antal timmars sömn för sin ålder.

• Javli

Jag hade gärna haft det som er, Metalmom, men famnen verkar inte lugna dottern. Vi har provat sitta lugnt framför tv men även i ett lugnare lite dunkelt rum och det lugnar iallafall inte. Får också hoppas att det löser sig.

Svar på tråden Hur får vi till lugna läggningar