• mickis01

Min syster Klagar på min dotters namn

Min sambo och mitt barns pappa är turk och våran dotter heter Nour-gül Christina. Christina är hennes mellan namn som hon fick för både min mamma och jag heter så och gül från hennes farmor men man säger bara Nour . Och vi väntar en till som ska heta Jasmine antilia och antilia är från min morfars mamma. Idag när vi va hos min pappa så frågade han vad våran andra dotter skulle heta vilket kommer bli Jasmine antilia och då säger min syster vad bra så det inte blir gül som Nour heter för det finns ingen klang i hennes namn.. Och just gül är jätte fult.. Sen sa hon att att då blir det snoris och jasse.. Hon kallar min dotter för snoris eller snor för att det rimmar!! Vad är det för fel på henne?! Jag sa efteråt att hon inte får kalla min dotter för snor eller snoris.. Då tappade hon humöret och blev irriterad.. Vas är det för fel på dom namnen? Jag tycker dom är jätte fina!

• Svar på tråden Min syster Klagar på min dotters namn
  • Madeleine Louise

Vi får ju bara hoppas att dina barn slipper stöta på personer som har samma åsikter som din syster. 
    Helt ok namn och Jasmine är superfint

Njuter av livet i Spanien med man och snart två barn!
  • Maryam88

Kan ju förklara för henne att har man inget snällt att säga ska man vara tyst.. Och att klaga på någons namn är så lågt! Tycker de e jätte fina namn. Själv älskar jag namnet Nour. Tycker de är så vackert.

• Madeleine Louise

Jag tycker du ska påpeka för din syster att den enda hon är elak mot är din dotter och det är inte din dotter som valt sitt namn. 

Njuter av livet i Spanien med man och snart två barn!
  • mickis01
    Severus skrev 2012-11-11 20:49:23 följande:
    Du tycker de är fina. Din syster tycker inte det

Men om hon inte tycker att dom är fina varför ska hon kommentera för? Det förstår inte jag
  • Mrs Onedin

Jasmine är det ju inga som helst problem med. Det finns det flickor i helsvenska familjer som heter också.

Nour är ett vackert namn tycker jag - det betyder "ljus" (om det har samma betydelse som på arabiska), och jag tänker även på Drottning Nuur som var så vacker och stilig!

"Gül" är dock nog inte ett namn som jag skulle ha valt, om tanken var att flickan ska växa upp i Sverige. Jag tycker inte att det blir fint på svenska helt enkelt, det är för konstigt i förhållande till svenska språket - hur det låter på turkiska vet jag ju inte.

Men hur eller hur, så har din syster inget med dina barn och deras namn att göra!       

What might have been...
  • Jumsan83

Jag tycker det är illa sagt av din syster fast man inte gillar barnets namn så får man respektera det tycke jag.Min syster har me namn hon gillar som jag har haft svårt för men jag tycker om hennes barn endå och ropar på barnet om hon nu väljer namnenförståss barnet är ej fött än 

• smurfelina76

1 av mina systrar har barn med en turk och barnen heter Elif och Ceyda mycket vackra namn :)

Amanda 96-07-19 Max 00-05-26
  • smurfelina76

Tycker du ska vara stolt över att ha barn som heter lite annorlunda än alla andra {#emotions_dlg.flower}

• mickis01
    Mrs Onedin skrev 2012-11-13 06:13:47 följande:
    Jasmine är det ju inga som helst problem med. Det finns det flickor i helsvenska familjer som heter också. Nour är ett vackert namn tycker jag - det betyder "ljus" (om det har samma betydelse som på arabiska), och jag tänker även på Drottning Nuur som var så vacker och stilig! "Gül" är dock nog inte ett namn som jag skulle ha valt, om tanken var att flickan ska växa upp i Sverige. Jag tycker inte att det blir fint på svenska helt enkelt, det är för konstigt i förhållande till svenska språket - hur det låter på turkiska vet jag ju inte. Men hur eller hur, så har din syster inget med dina barn och deras namn att göra!       
    What might have been...

Aa det betyder ungefär samma. Sambon sa nyss att det betyder sken :)
    junjul skrev 2012-11-24 20:57:49 följande:
    Nour och Jasmine är jättefina namn :)

Tack :)
    smurfelina76 skrev 2012-11-24 20:59:16 följande:
    1 av mina systrar har barn med en turk och barnen heter Elif och Ceyda mycket vackra namn :)

Det va jätte fina namn :) tycker att det är kul och fint med lite annorlunda namn :)
  • Alisa

Nour är jättefint och det är så himla fint att hon fått namn både från sin mormor och farmor. Oavsett om det är gül eller Christina (såklart är christina vanligare)

Det är din syster som har dålig koll på sociala normer.  

Säg att om ni ska umgås är det Nour som gäller, inte snor eller snoris. Punkt. Hade det varit en klasskamrat som sagt liknande blir det ju mobbning Obestämd Hon säger ju det bara för att retas. (Eller för att hon är extremt underbegåvad?)  

Svar på tråden Min syster Klagar på min dotters namn