• 2Deville

Tips på minimal packning med barn Thailand-backpacka

Hej
    Vi ska resa till thailand i en månad med vår 1-åring. Vi ska inte ha med oss mycket alls är tanken! Bara handbagade och en resevagn med myggnät. Funderar på vad som verkligen är ett måste att ha med sig? Någon som backpackat med 1-årig i Thailand? Tips på lätt resväska, alltså packningen;) Någon som vet om det finns up-n-go blöjor att köpa där? Vi var i Mallorca i augusti och där fanns det tex inte?

Tänkt att ta med
    solhatt,soldräkt,solkräm
    litet reseapotek med alvedon, näsdroppar, tavigyl, temp, vätskeersättning, myggmedel mm
    3 shorts, 2 linnen, 4 t-shirt, 1 byxa, 1 tunn långärmad tröja, strumpor
    sacknseat
    tunnfilt, kudde
    barn bestick, vattenflaska, hakklapp, nappflaska, nappar
    några små leksaker och mat för flyget

Har även en smidig resesäng med myggnät som vi funderar på att ta med oxå... 
    Behövs det badskor tycker ni?
    Har jag missat något jätte viktigt tycker ni?

• Svar på tråden Tips på minimal packning med barn Thailand-backpacka
  • Tow2Mater

Till napparna hade jag en tygrem med kardborreband, som napparna kunde sättas fast i. Ovärderlig på flygplanen, i vagnen etc där barnet ofta antingen kastade iväg nappen eller tappade den. (Ett snore funkar säkert också.)

• Gryntroll

Välling om det dricks men annars några frp färdig majsvälling och/eller ersättning vid ev magsjuka. Det var kanon att ha med, vi gav tbort till ett par där sonen blivit magsjuk vilket var väldigt uppskatat.

• Gryntroll

Up'n'go finns att köpa finns olika märken. Vi gillade mommopocco eller nåt åt det hållet bäst men det fanns även avdra (lite blligare) som var helt ok de med.

• 2Deville

Tack för tipsen:) napphållare sitter på nappen;) hade igentligen velat köpa ersättning på plats om detta finns?! För det är ju väldigt bra att ha! Blir så mycket att bära på annars... Men kanske är lika bra att ta med?

• Gryntroll

Ersättning finns kanske det är sant, vi hade med Babysemp 2 så vi tittade sldrig efter det (blandade m vällingen för att vi ville ha deras 'snälla magbakterier' ). Men några tetror med just majsvälling eftersom det är bra/skönt för magen vid ev magsjuka. Vi hade det även hemma då... och bälling är väl bara vi som har men det finns mjölkpulver sv ngt slag som säkert fungerar det med. Lillan är riktigt vällingfrälst så för oss var det viktigt

• 2Deville

Ja det där med välling och ersättning känns som en klurig sak... Vår gosse är mjölkprotein känslig och har althera. Äter vanlig mat men det är bra att ha när de är sjuka eller svårt att sova. Men min fundering är ju att det är den delen av världen som inte dricker mjölk.. Så tänkte att det kanske finns liknande althera där... Någon som vet något om detta?

• resemamman

Jag har backpackat med barn i Thailand, med minimal packning. Hur kul som helst! Dessutom med ett barn som var mjölkallergisk. Det finns en stor mängd ersättning som är mjölkproteinfritt. Dock är de oftast sojabaserade. Finns även i mindre supermarkets. I större städer på tex Tops Market hittade vi säkert 10 olika märken mjölkproteinfria ersättningar. Flera av dem måste specialbeställas i Sverige, men är mycket lättare att få tag på i Thailand. Toppen! Mjölkfri, risbaserad, gröt hittade vi oxå ganska ofta. 

Jag hade skippat badskor. Ett par typ foppa tofflor räcker som enda skor till barnet, funkar även i badet. 

• mikalala

När vi var i thailand 3 veckor reste vi med minimal packning, 12 kilo på fyra personer+barnvagn. ett tips är att skicka blöjpaket ihoppackat med barnvagnen, vi hade tre ombyten var med. Vi lämnade in kläder på tvätt och köpte lite nytt på plats. Det jag skulle råda till är att skippa linnen. Vår 1,5 åring hade två solskyddsdräkter och när hon hade den med trekvartsärm blev hon röd längst ner på armar och händer, trots hög solskyddsfaktor. Hon hade tunna långärmade tröjor bara förutom en kortärmad klänning och det funkade bra, hon fick till och med färg på mage och rygg fast hon hade dessa jämt.
    Ha en toppenbra resa!

• 2Deville

Tack
    Åh Så många bra tips och råd:)
    Nu vågar vi resa med bara en burk althers:) blöjor under, foppa tofflor å minimalt med kläder. Blir te att lämna på tvätt och handla mat där! Ska dock införskaffa mig en soldräkt med långa ben och armar!
    Får man fråga hur era barn sov? Funderar som sagt på att ha med en resesäng under vagnen... Men osäker på om det behövs. Å flytväst hade ni med er det? Några bra tips inför den långa flygresan? :)

• resemamman
    2Deville skrev 2012-11-15 18:59:45 följande:
    Tack
    Åh Så många bra tips och råd:)
    Nu vågar vi resa med bara en burk althers:) blöjor under, foppa tofflor å minimalt med kläder. Blir te att lämna på tvätt och handla mat där! Ska dock införskaffa mig en soldräkt med långa ben och armar!
    Får man fråga hur era barn sov? Funderar som sagt på att ha med en resesäng under vagnen... Men osäker på om det behövs. Å flytväst hade ni med er det? Några bra tips inför den långa flygresan? :)
    Våra barn har alltid sovit hos oss när vi rest. Men många hotell (även väldigt enkla!) kan ordna med spjälsäng på plats. Jag skulle inte ta med resesäng om jag inte hade jättestora problem med att sova med mitt barn i samma säng (och då hade jag nog övat på det innan resan ;)!)

Flytväst är skönt att ha med. Väger ju ingenting! Finns sällan för barn, särskilt inte små barn. 
  • Lilla i

Kul att åka till thailand!!! Var ska ni åka??

Resesäng skulle jag strunta i. När vi var i thailand med våra barn (tre varav det yngsta var ett) i 8 veckor använde vi vagnen mycket sparsamt, däremot användes bärselen (ergo) flitigt. Men det är ju lite av en smaksak. Kläder finns ju att köpa där om det tar slut. Blöjjor och våtservetter finns också även våtservetterna var ganska svåra att hitta (och ganska dyra)

Detta skulle jag satsa på:
    Väska=bra ryggsäck
    Bärsele
    Lite kläder (tvättservice finns överallt, billigt)
    Solkläder, badbyxor, solhatt
    Reseapotek
    Solkräm
    Är barnet kräsen skulle jag satsa på att ta med välling, gröt eller ngt liknade hemifrån. Det finns oftast därnere men kan smaka ganska olika mot vad det gör här.
    Ska man åka mycket båt så kan man ju ta med flytväst, vi hade inte det med oss (vi hade ju tre barn och de är ju ganska skrymmande)
    Har barnet en gose eller snuttefilt skulle jag ta med den.

Hoppas ni får en bra resa!!!

• johanna 77

Jag skulle ta med semperdroppar.... magdroppar med mjölksyrebakterier... förebyggande mot magsjuka.... köps på apoteket... 

badskor skulle inte jag ta me... inte resesäng heller... 

• johanna 77

ang flytväst... så finns det ju sånna man blåser upp i badringsmaterial typ.... tar ju inte så stor plats om man tar ur luften... : )

• 2Deville

Är semperdropparna förebyggande för magsjuka? Frågade Bvc om magsjuka och det ända rådet jag fick var vätskeersättning...? Missade hon det tro? Tack för tipset med badringsflytväst ska kika på detta:)

• resemamman
    2Deville skrev 2012-11-22 16:09:14 följande:
    Är semperdropparna förebyggande för magsjuka? Frågade Bvc om magsjuka och det ända rådet jag fick var vätskeersättning...? Missade hon det tro? Tack för tipset med badringsflytväst ska kika på detta:)
    Mjölksyrabakterier är alltid bra för att förebygga magproblem. Jag brukar ge mina barn en kapsel Probiotika (bryter isär och blandar med tex yoghurt) både inför och under resor där "turistmage" är vanligt.
Svar på tråden Tips på minimal packning med barn Thailand-backpacka