• Anonym

Frågor ang. att vara fosterförälder/familjehem

Hej på er!
    Nu vet jag inte om man kallar det att bli familjehem eller "fosterförälder", men jag kör på det sistnämnda. Nu är jag 21 år, bor hemma och har nästan 4 års studier framför mig - men en tanke jag haft väldigt länge är att jag någon gång (när jag har jobb, bostad) skulle vilja bli fosterförälder. Men jag skulle gärna vilja veta mer.
    Finns det någon åldersgräns för att bli fosterförälder? Är det tillåtet att vara det om man är ensamstående? Får man ha lite personliga "regler" för vad som känns okej? Jag vill t.ex. inte ta emot fler än kanske 2-3 barn, och vad det gäller ålder så tror jag att jag skulle passa bäst för barn mellan 0-10. Jag ska nämligen bli förskollärare och känner mig väl mest "hemma" med de lite yngre barnen. Jag förstår dem bättre och tror att jag därmed också kan vara bättre för just dem.
    Sen undrar jag också hur det fungerar rent praktiskt. Behöver man vara hemma från jobb? Eller jobbar man på dagarna och hämtar barnen från förskola/skola så som det fungerar i s.k. vanliga familjer? Om man behöver vara hemma, hur fungerar det då i sin tur med pengar?   
    Något annat som kan vara bra att veta?

• Svar på tråden Frågor ang. att vara fosterförälder/familjehem
Svar på tråden Frågor ang. att vara fosterförälder/familjehem