• Pyspunkan

Hur döljer man profilbilden för allmänheten på Facebook?

Hej!

Jag undrar om någon här kan hjälpa mig. Sitter förtvivlat och försöker få kontroll över min Facebook (inte det lättaste  ). Jag vill inte att allmänheten (dvs de som ej är mina vänner) ska kunna söka på mitt namn och se min profilbild, vad jag gillat osv. 

Hur sjutton ändrar jag detta? 

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Hur döljer man profilbilden för allmänheten på Facebook?
  • Prissan
    Pyspunkan skrev 2012-11-12 21:22:58 följande:
    Hittar tyvärr inte det....
    Sorry, skrev innan att profilbild är offentlig. My bad... det är bara omslagsbilden som är det.
    För att ändra vem som kan se din profilbild går du in på den och klickar på "redigera" på höger sida. Om du ser pilen där, där kan du ändra vilka den delas med. Hoppas det hjälper. Glad

• Pyspunkan
    Cathl skrev 2012-11-12 21:17:56 följande:
    How to connect är rubriken när jag kollar i mobilen... Gå först in på sekretess sen how to connect o där väljer du vem som ska få hitta dig när de söker på ditt namn
    Är det här? :

Prissan skrev 2012-11-12 21:22:45 följande:
    Profilbild och omslagsbild är offentliga, föreslår att du bara har en bild på något annat än dig själv om du inte vill att alla ska se dig. Sen kan du också välja vilka som kan söka efter dig på FB om du inte vill att okända/ oönskade människor kan söka din profil. Glad
    Det är helt ok att okända ser min profilbild och omslagsbild men jag vill inte att de ser alla mina tidigare profilbilder (= rätt många i det albumet). Är albumet med profilbilder alltid offentliga menar du? Eller kan jag "tömma" albumet så att jag bara har min nuvarande profilbild där?

Om jag ska ta bort sökningar på mig så kan jag inte heller få vänförfrågningar eller hur? Känns ju också trist! Vill egentligen bara ta bort möjligheten att se ALLA mina profilbilder och Gillar-grejer. 

• Pyspunkan
    Prissan skrev 2012-11-12 21:30:49 följande:
    Sorry, skrev innan att profilbild är offentlig. My bad... det är bara omslagsbilden som är det.
    För att ändra vem som kan se din profilbild går du in på den och klickar på "redigera" på höger sida. Om du ser pilen där, där kan du ändra vilka den delas med. Hoppas det hjälper. Glad

Förlåt! Känner mig som värsta puckot här Skäms Men om jag går in i mitt "profil-album" och så högerklickar jag på en bild som jag vill dölja för allmänheten. Då kommer "pennan" upp och jag kan välja mellan att redigera eller ta bort. Om jag väljer redigera så får jag följande ruta:  

Är jag på fel plats nu igen? 
  • Pyspunkan

Ja, tack alla som hjälp mig i den här tråden! Det där med FB och sekretess är lite svårt tycker jag!

Nape skrev 2012-11-12 21:20:42 följande:
    Åh, jag lånar tråden om det är ok? Jag har en stalker och det har varit lugnt i flera år. Har försökt göra mig osökbar på Facebook, men fick häromdagen ett meddelande från stalkern.

Vad har jag gjort för fel med inställningarna? Är det för att vi har en gemensam vän? Kan h*n se vad jag skriver på Facebook? Mina bilder?

Känns inte bra..
    Nu är ju jag (FB-invaliden) fel person att svara. Men jag vet att jag själv från början hade en inställning som gjorde av mina vänners vänner också kunde se mina bilder. Blev helt förvirrad av alla okända (= kompisars kompisar) som gillade mina bilder Om du också har en sån inställning så kan ju din stalker se sina bilder, om ni har en gemensam vän. H*n kan väl också se om er gemensamma väl gillar någon av dina bilder tror jag (och det oavsett om vänners vänner kan se dig eller inte)?

Om du inte vill att någon ska kunna söka dig på FB så kan du gå in på Sekretess, därefter på Samverkan och så kommer följande ruta upp:

Här kan du ställa om så att du inte blir sökbar. JO! Jag kom på en grej! Det där med att din stalker kan se om er gemensamma vän Gillat någon av dina bilder. Om du lägger upp en bild som du inte vill att stalkern ska se så gå in under den bildens sekretess, som Prissan visade här ovav (men du måste först klicka på bilden så att den är stor) och där kan du välja vilka som ska se den (tror att man kan välja bort personer också). 

Lycka till! 

• Prissan
    Pyspunkan skrev 2012-11-12 22:04:13 följande:
    TACK PRISSAN!

NU hittar jag! Jag klickade på bilden så att den blev stor, därefter kunde jag följa dina instruktioner!Hjärta

Tack! Nu ska jag göra mig lite hemlig! 
    Det var så lite. Kul att man kunde hjälpa till. Glad
  • missmadde
    Nape skrev 2012-11-12 21:20:42 följande:
    Åh, jag lånar tråden om det är ok? Jag har en stalker och det har varit lugnt i flera år. Har försökt göra mig osökbar på Facebook, men fick häromdagen ett meddelande från stalkern.

Vad har jag gjort för fel med inställningarna? Är det för att vi har en gemensam vän? Kan h*n se vad jag skriver på Facebook? Mina bilder?

Känns inte bra..
    Om du har en stalker är det smartaste att du blockerar personen helt, vilket du kan göra under sekretessinställningar under blockerade personer. Nu kan ju visserligen stalkern skaffa ett nytt konto, men om du ställer in allt på "bara vänner" kan personen inte se din sida. Däremot syns ju om du skriver och kommenterar på er gemensamma väns vägg, om du inte blockerar dvs. 
  • Nape
    missmadde skrev 2012-11-14 09:28:16 följande:
    Om du har en stalker är det smartaste att du blockerar personen helt, vilket du kan göra under sekretessinställningar under blockerade personer. Nu kan ju visserligen stalkern skaffa ett nytt konto, men om du ställer in allt på "bara vänner" kan personen inte se din sida. Däremot syns ju om du skriver och kommenterar på er gemensamma väns vägg, om du inte blockerar dvs. 
    Tack för alla svar. Jag har blockat och kryssat ur vartefter jag fått svar.

Jag såg att man kunde blockera personen, fanns en ruta för det på meddelandet. Men jag har inte vågat klicka på den, är livrädd för att råka klicka fel, så vi blir vänner eller nåt. *s* Helknasigt, men hjärtat bankar så fort jag ens sneglar mot mina meddelanden, jag vet att personens meddelande ligger där.

Jag vet att man, med en envis stalker, inte ska ge ett enda tecken på att man sett eller svarat eller reagerat. ALL kontakt ska vara helt kapad.

Nu ska jag ta mig i kragen och våga gå in och blocka personen totalt. *andas djupt*
  • Pyspunkan
    Nape skrev 2012-11-14 18:38:23 följande:

Nu ska jag ta mig i kragen och våga gå in och blocka personen totalt. *andas djupt*
    Hoppas att det gick bra! Låter otäckt med en stalker :-O

Kan jag fråga er en annan sak om Facebook nu när det verkar finnas en massa kunnigt folk här?

Hur gör jag för att slippa se en persons inlägg i flödet? Har en vän vars uppdateringar jag i nuläget inte orkar med. Vill fortsätta vara vän men inte se personens inlägg...
  • missmadde
    Pyspunkan skrev 2012-11-14 19:45:38 följande:
    Hoppas att det gick bra! Låter otäckt med en stalker :-O

Kan jag fråga er en annan sak om Facebook nu när det verkar finnas en massa kunnigt folk här?

Hur gör jag för att slippa se en persons inlägg i flödet? Har en vän vars uppdateringar jag i nuläget inte orkar med. Vill fortsätta vara vän men inte se personens inlägg...
    Du går till personens sida och klickar där det står Vänner, en meny kommer upp där och du väljer inställningar . Man kan bocka för eller av vilka uppdateringar man vill ha från den personen.

Du kan annars även titta efter en liten pil vid personens inlägg i flödet, där man kan klicka och välja "dölj". Då får man förslaget Ändra vilka uppdateringar du får från x, och kan klicka på det. Jag hade tex en jägare som vän som brukade (brukar?) lägga upp foton på dödade djur, jag tycker det är otrevligt så då dolde jag hans foton från flödet. Bra funktion det :)
    Nape skrev 2012-11-14 18:38:23 följande:
    Tack för alla svar. Jag har blockat och kryssat ur vartefter jag fått svar.

Jag såg att man kunde blockera personen, fanns en ruta för det på meddelandet. Men jag har inte vågat klicka på den, är livrädd för att råka klicka fel, så vi blir vänner eller nåt. *s* Helknasigt, men hjärtat bankar så fort jag ens sneglar mot mina meddelanden, jag vet att personens meddelande ligger där.

Jag vet att man, med en envis stalker, inte ska ge ett enda tecken på att man sett eller svarat eller reagerat. ALL kontakt ska vara helt kapad.

Klart du vågar blockera :) Men om det är läskigt behöver du som sagt inte göra det från personens sida :) Skriv bara personens namn under blockeringar och du får upp förslag på vem med det namnet (om det finns flera) du vill blockera.

• HumlanMamma

Dax att bojkotta FB.
    MAN KAN INTE LITA PÅ FACEBOOK LÄNGE: FAST MAN ÄR ÄRLIG. HAR START UPP HUR MÅNGA KONTO SOM HELST FÖR DOM HAR STÄNGT NER MINA KONTO HELA TIDEN JU. DET STÅR SÅ HÄR LÅSES FÖR TILLFÄRLIG. KOMMER INTE ATT GER MIG. VILKEN FALL SOM HELST.

BIM: 18/12
  • Pyspunkan
    missmadde skrev 2012-11-14 21:38:52 följande:
    Du går till personens sida och klickar där det står Vänner, en meny kommer upp där och du väljer inställningar . Man kan bocka för eller av vilka uppdateringar man vill ha från den personen.

Du kan annars även titta efter en liten pil vid personens inlägg i flödet, där man kan klicka och välja "dölj". Då får man förslaget Ändra vilka uppdateringar du får från x, och kan klicka på det. Jag hade tex en jägare som vän som brukade (brukar?) lägga upp foton på dödade djur, jag tycker det är otrevligt så då dolde jag hans foton från flödet. Bra funktion det :)

Klart du vågar blockera :) Men om det är läskigt behöver du som sagt inte göra det från personens sida :) Skriv bara personens namn under blockeringar och du får upp förslag på vem med det namnet (om det finns flera) du vill blockera.

Tack för svar! Ska genast kolla det där!
Svar på tråden Hur döljer man profilbilden för allmänheten på Facebook?