• Anonym (Förvirrad)

    Otrohet

    Hej!

    Jag och min man har varit gifta flera år nu. För ett par veckor sedan fick jag reda på att han hade varit otrogen mot mig vid ett tillfälle när  vi varit gifta ett år ungefär.
    Men även att han haft mycket kontakt men en annan sedan två veckor. Dom har kysst varandra och varit nära att gå hela vägen men hejdat sig pga. skuld känslor. 

    Jag har länge mistänkt att han varit otrogen nån gång men först nu fått det bekräftat.  

    Jag och min man har haft en bra relation,  men jag har alltid haft svårt för att helt slappna av när det gäller det intima. Alltid uppskattat sex men alldig varit så där riktigt "sugen".

    Jag vet att han varit otrogen och även har lite känslor för den andra kvinnan. Han skäms och vill helst glömma henne men sånt går ju inte över så lätt. Vi pratar till sent på nätterna för att försöka reda ut våra känslor.

    Jag som aldrig varit särskilt kåt av mig har blivit precis galen. Vill inget annat än ha honom hela tiden. Så fort han rör mig blir jag helt ifrån mig. Blir så förvirad? Är oerhört sviken av honom, vet inte om jag kan lita på honom igen.  Varför vill jag ha sex hela tiden. Han är lika chockad som jag, han har aldrig upplevt mig sån här.

    Varför reagerar jag så här??  Vet inte vad jag egentligen känner??

    Är så förvirrad!! 

        
     

            

  • Svar på tråden Otrohet
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Det är inte alls ovanligt att man får mer lust till sex i en sådan situation som du beskriver. Man kan se det som ett sätt att kämpa för sin relation, att skapa närhet, kontakt och samhörighet som kan hålla en tredje person på avstånd och få din man att vara mer intresserad av dig än av henne. Jag tänker att din man betyder väldigt mycket för dig och att du är rädd att förlora honom. 

    Otrohet behöver särskild uppmärksamhet. Man behöver försöka förstå varför det händer. Vi människor behöver få en sammanhängande bild av vad som händer i våra liv. Det blir också ett sätt att förhindra att det händer igen. Otrohet innebär förtroendebrott/svek och det går inte automatikt över. Han måste förstå hur han skadat dig och er relation och ett nytt förtroende behöver byggas upp över tid. Det kan ibland ta ganska lång tid att våga lita på igen och båda behöver inse det. Det är viktigt att du får svar på dina frågor och att han är beredd att svara eller att söka svar. Ni behöver båda tänka och känna vad ni vill med er relation och jobba i den riktningen.

    Hälsningar
    Gerd   

       

Svar på tråden Otrohet