• John33

Sexbrist i förhållande - Tips mottages!

Hej,

Är en kille på 33 år som lever i förhållande sedan 6 år med min flickvän. Under dessa år har förhållandet varit upp och ner på sexfronten. Min sambo drabbades för ca 3 år sedan för en depression och har efter dessa år tagit sig tillbaka i någorlunda bra status i livet på de flesta plan. Tyvärr försvann hennes sexlust som för många andra som äter anti-depressiva mediciner och vårt sexliv dog totalt. Det har nu gått över ETT ÅR utan sex för oss och jag har enligt min mening gjort allt jag kan för att försöka prata, förklara, förstå och stöta för att kanske kanske få lite närhet, men tyvärr är det stopp! Det går inte varken fysiskt eller psykiskt för henne. 

Jag har alltid haft en ganska stor sexdrift och har i mina tidigare förhållanden haft ganska mycket sex. Jag gillar det och vill ha närheten och allt därtill för att man ska må bra och få till helheten i ett förhållande. För mig fattas det en stor tårtbit idag och jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Hittils har jag klarat av att behärska mig och inte tagit några snedsteg då jag faktiskt älskar min flickvän, men hur länge orkar jag är frågan, tanken slår mig såklart... Ska jag skaffa någon på sidan? Göra slut? Otrohet m.m?

Just nu är jag uppgiven och mår fruktansvärt dåligt över att intimiteten är som bortblåst, det sätter sig mer och mer på mitt psyke att alltid få ett nej och att det alltid är jag som får ta upp frågan (har provat att vänta men efter flera månader händer inget). Jag vet att det säkerligen är flera personer som skriker "Gör slut" och "Dumpa" men så enkelt är det inte, jag älskar henne och vill att det ska fungera. 

Ni som har några tips eller ideér, vad ska jag ta mig till? Jag vill lösa det här och det vill även min sambo men hon kan inte prata om det, allt blir bara jobbigt. Vad ska jag ta mig till?

• Svar på tråden Sexbrist i förhållande - Tips mottages!
  • Anonym
    Anonym (ingen lust) skrev 2012-11-16 14:15:24 följande:

För mig räcker det, jag antar att det räcker för honom också då han inte sagt något annat.
    Eller oxo "vågar" han inte!? Kan ju vara så att du varit väldigt tydlig där? Vad vet jag.
  • Anonym (Lever nu)

Är en kvinna som levt i ett praktiskt taget sexlöst förhållande i 17 år. Är nu 42. Det var jag som inte var intresserad,av sex hade absolut ingen lust.  Blev plötsligt uppvaktad av en hälften så ung man, och då förstod jag att jag var helt fel ute. Nu sambo med en fantastik kille i samma ålder som lärt mej att njuta av sex och han är så otroligt attraktiv så jag kan inte hålla tassarna borta. Sex har blivit som en hobby-livet är tillbaka. Så för dej-och för din hälsa- bryt med det som inte ger energi till dej- kan vara otroligt jobbigt, men ack så underbart när allt känns rätt med sex.

• jonte02
    Anonym (Lever nu) skrev 2012-11-16 14:53:28 följande:
    Är en kvinna som levt i ett praktiskt taget sexlöst förhållande i 17 år. Är nu 42. Det var jag som inte var intresserad,av sex hade absolut ingen lust.  Blev plötsligt uppvaktad av en hälften så ung man, och då förstod jag att jag var helt fel ute. Nu sambo med en fantastik kille i samma ålder som lärt mej att njuta av sex och han är så otroligt attraktiv så jag kan inte hålla tassarna borta. Sex har blivit som en hobby-livet är tillbaka. Så för dej-och för din hälsa- bryt med det som inte ger energi till dej- kan vara otroligt jobbigt, men ack så underbart när allt känns rätt med sex.
    Intressant fenomen det där du skriver om. Varför tror du att du/ni hamnade där...i det sexlösa?
  • Anonym (ingen lust)
    Anonym skrev 2012-11-16 14:52:56 följande:
    Eller oxo "vågar" han inte!? Kan ju vara så att du varit väldigt tydlig där? Vad vet jag.

Ja men då har han ju bara sig själv att skylla om han inte "vågar" ta upp det med mig.
  • jonte02
    Anonym (ingen lust) skrev 2012-11-16 15:01:30 följande:

Ja men då har han ju bara sig själv att skylla om han inte "vågar" ta upp det med mig.
    Allt är inte svart eller vitt. Har ni levt länge tillsammans eller är det nytt? Har ni levt länge tillsammans och du är den "dominanta" rent retoriskt sätt (är det du som talar mest/tar besluten/bestämmer). Om det är så borde det vara lätt för dig att fråga honom. Men du känner givetvis ert förhållande bäst.
  • John33
    P30 skrev 2012-11-13 00:37:12 följande:
    Jag tror att du har ett väldigt enkelt val:

1. Parterapi
    2. Dumpa henne
    3. Skaffa sex vid sidan om.
    4. Lev utan sex

Listade i den ordningen som jag föreslår. 

Du behöver nog försöka göra en realistisk bedömning om ni kommer att få till ett fungerande sexliv som du är nöjd med. Chansen är förmodligen inte speciellt stor. Du kan ju också ge henne valet att antingen försöker ni gemensamt få sexbiten att fungera (det är inte ditt problem, det är ERT problem) eller så låter hon dig ha sex med andra. Det kan låta hårt, men faktum kvarstår - du kommer inte leva resten av ditt liv utan sex.

Så - hon får välja - ni jobbar och löser det, du har sex med någon annan eller ni lämnar varandra.

Hej och tack för inlägget!

1. Jag har tagit upp parterapi och även tagot reda på adresser m.m för ta oss dit. Jag tycker själv att hon kan ta sig tiden att faktiskt ringa och boka men det händer inget. Jag ska alltid ta upp problemet, jag ska ringa och det är alltid jag som sist står kvar som den "elaka" när jag tar upp ett problem som är vårat men beror på henne... Hur får man någon att vilja gå på parterapi om man inte ens har lust att försöka på hemmaplan först?

2. Hade det varit för några år sedan hade jag redan gjort det men kärlek du vet.. Jag älskar henne och vill inget annat än att det ska fungera.

3. Sex på sidan om: Visst, skulle säkerligen fungera ett tag och kan vara härligt för att få nya krafter att orka vidare i förhållandet. Min erfarenhet av "sex på sidan" är att det oftast just leder till att man går vidare... dock utan sin partner och vips är vi tillbaka på punkt 2, dvs jag äslar henne!

4. Nej tack!! :) Det är ärligt talat inget alternativ i mitt liv.   

• John33
    Anonym (tjejen) skrev 2012-11-13 14:48:53 följande:
    Jag är i en liknande sits som du. Det är sjukt frustrerande att aldrig få "till det" eller känna den bekräftelsen som sex faktiskt ger. Min sambo är medveten om att jag vill ha mer sex och sist jag försökte prata med honom så sa han jag borde ta mer initiativ... Snälla.. Vi har sex 2 gånger om året och då tjatar jag mig till det följt av att jag tänker att han själv kanske kan bli sugen någon gång. Han säger hela tiden att han vill ha sex, men då är det fritt fram för honom om det nu är så! Välkommen! 
    Jag vet heller inte vad jag ska ta mig till. För oss (enligt mig) så påverkar det här vårt förhållande väldigt mycket. Han tycker vi har det bra, men jag ser inte hur ett ofrivilligt sexlöst förhållande faktiskt kan vara bra.

Vad säger din tjej när du tar upp det då? Min kille säger bara att han vill och att vi ska ha sex... When? Jag kan gå förbi honom naken utan ens en blick och då undrar jag hur ful jag har blivit på dessa 3 åren egentligen...

Jag vet precis hur du känner och jag blir bara ledsen när jag läser att andra sitter i samma sits som mig själv. Att man medvetet väljer bort det som många gånger ger njutning och leder till ett bättre liv känns bara så frustrerande, framförallt då för oss som saknar närheten och kan ha den. För våra respektiva är det ju egentligen inget problem av olika orsaker då deras behov är borta. Jag kan inte på något sätt se hur ett förhållande utan sex kan vara bra såvida inte båda är totalt ointresserade under en del av livet. Sex är närhet, sex ger njutning och för personer närmare varandra, att välja bort det ger motsatt effekt enligt mig, dvs man blir mer och mer egen och mindre "vi" vilket egentligen är anledningen till att man är ihop med någon man tycker om från början (iallafall för mig).

Min dröm vore idag att ha en tjej som dig som ger mig "fritt fram" att ta för mig... Det skulle bli åka av kan jag lova! Tungan ute
  • John33
    Anonym skrev 2012-11-14 16:48:29 följande:
    Jag har ingen sexlust till och från av diverse olika anlednignar men jag försöker ändå ge min kille det jag kan och vill, tex oralsex, smek, mys och sånt, har ni pratat om hur långt hon kan tänka sig att gå? Ni kanske kan komma fram till någonting som funkar för er båda två, ta små steg och försök inte pressa henne!

Hej,

Vi har pratat om detta då jag har tagit upp det flera gånger. Jag har egentligen föreslagit ALLT som kan få henne att känna sig lite mer avslappnad. Jag har ju hundratalas idéer men vad spelar det för roll om den andra personen som har "problemet", dvs ingen lust inte kan svara på frågan hur hon vill försöka få igång sexlivet?

Oralsex utan samlag tycker hon känns förnedrande, dvs det är uteslutet för hennes del. Smek och mys har börjat bli lite bättre men som någon skrev nedan, det blir lätt så att det nästan blir jobbigare för mig. Har man inte fått sex på ett år blir man ärligt talat förbannad om någon smeker en över magen och sen inte går vidare, även om hon bara vill väl och detta är ett försök till att komma framåt.... Jag har siktet inställt på något helt annat skulle man kunna säga!

• John33
    jonte02 skrev 2012-11-16 13:21:11 följande:
    Jag tror det kan vara klokt, om du inte redan varit inne på det, att tala om för henne att det inte längre är hållbart för dig. Ta det lite till det yttersta utan att vara dum. Så hon ruskas om lite och kanske vaknar. Verkar ju som du ändå har haft stor förståelse hittills och har försökt få fart på det hela. 

Vad säger hon? Vad tycker hon om eran situaiton?

Hon vet att jag mår dåligt över situationen och jag vet att även hon mår dåligt över den men kan inte förmå att ändra på den (hennes lust då framförallt), det har blivit en spärr för henne som är otroligt svår att bryta helt enkelt. Jag har gjort allt jag kunnat hittils, försökt lyssna på vad hon säger och jag vet mycket väl hur hon känner och tycker. Någonstans inom mig känner jag att jag inte orkar höra mer, jag vill se handling och det nu!! Att höra att någon ska "försöka" eller "det blir nog bättre framöver" osv skiter man tillslut i om man hört dessa ord 993 ggr tidigare, det krävs handling, annars håller inte orden i längden!
  • Anonym (kärlek)

Läst tråden och förstår din sits. Det är svårt. Som så många andra sitter jag i en liknande sits. Konstigt egentligen att detta är ett så stort på problem hos svenska folket. Var det lika stort förr, men man pratade inte om det? 

Det enda jag kan se i dina inlägg är att du en gång skrev att problemet är ert men det beror på henne. Denna lilla skuld du inom dig lägger på henne kanske märks utåt på dig. Det vore inte märkligt i så fall, det är hemskt att leva utan fysisk bekräftelse.

Vad jag tror att många inte förstår (det ser man på inlägg) är att man älskar ju denna kvinna. Man vill ju leva med denna kvinna. Då hjälper det inte när folk skriver att man är en jävla kåtbock för det är man inte. Att vilja ha fysisk kärlek med den man älskar kanske två ggr per vecka är inte att vara en jävla kåtbock, det är att vara helt normal. Någon annan säger att du får väl acceptera situationen som den är, hon vill ju inte! Nja, jag vet inte. Låt oss säga att du varje gång du kommer hem letar upp henne, pussar henne och säger att du älskar henne. Detta är hennes favoritstund på dagen, det ger henne energi. Tänk om du på grund av bristen på fysisk bekräftelse inte känner för att göra detta mer. Är det ok att sluta med detta? Detta som hon tycker är hennes favoritstund på dagen.

Jag har inga råd att komma med utan jag vill ha råd istället. Vad gör man när man älskar en kvinna oändligt mycket men lika oändligt saknar man den fysiska kärleken?  

• jonte02
    John33 skrev 2012-11-19 18:50:09 följande:

Hon vet att jag mår dåligt över situationen och jag vet att även hon mår dåligt över den men kan inte förmå att ändra på den (hennes lust då framförallt), det har blivit en spärr för henne som är otroligt svår att bryta helt enkelt. Jag har gjort allt jag kunnat hittils, försökt lyssna på vad hon säger och jag vet mycket väl hur hon känner och tycker. Någonstans inom mig känner jag att jag inte orkar höra mer, jag vill se handling och det nu!! Att höra att någon ska "försöka" eller "det blir nog bättre framöver" osv skiter man tillslut i om man hört dessa ord 993 ggr tidigare, det krävs handling, annars håller inte orden i längden!
    Äter hon fortfarande anti-depressiv medicin? Om ja, så vet du och hon lika bra som jag att det kan vara en stor bidragande orsak till att lusten inte infinner sig. Känner du/ni att hon har kommit ur det/vidare? Har hon kunnat hantera det deppiga?

Frustrationen som du känner är svår att dölja och än svårare att hantera/bemästra, men det är just det jag tror du måste göra om du orkar vara så envis i dina försök. Jag tror du måste försöka göra henne medveten. Medveten om dina försök och den energin du lägger ner för att försöka "hjälpa" henne och er relation. Jag antar att det inte bara är sexet du är ute efter även om du givetvis vill få utlopp för din lust. Om du inte redan har varit det så tror jag du måste vara så tydlig du kan med dina känslor till henne. Att du älskar henne. Åtrår henne. Tycker hon är sexig osv. Komplimanger till vardags och fest. Försöka få henne att inse att det inte bara är sex du vill ha. Du vill ha hela paketet. Närvaron. 

Om ni har barn tillsammans innebär det ytterligare faktorer som kanske behöver vägas in. 
  • Anonym (Been there)

Hej TS!!

Lider med er båda två, för jag har fått erfarenheten av att befinna mig på båda sidor, tro det eller ej. Ja, hade du känt mig (otroligt sexuell varelse) så hade även du höjt på ögonbrynen.

Iallafall, jag gjorde som så, när min partner "tappade" sexlusten;

Vi pratade, ältade, vältrade oss i skuldfrågor, ångest och allt annat negativt mitt i allt det där.... Vårt förhållande höll på att brista. Min andra hälft dog lite varje dag inombords, fylld av skuld och skam, otillräcklighet, frågor som "varför vill jag inte, vad är det för fel på mig, tänk om *** lämnar mig"? Etc...
    Jag hade mina frågeställningar och känslor, som inte var ett dugg mindre destruktiva för mig och oss...

Till slut sa vi (jag); Nä, nu får det fan räcka! Hela vårt liv, både tillsammans och enskilt, handlar enbart om något, som inte ens existerar i vårt förhållande!! Det ger oss dåligt samvete, kass självkänsla, skudkänslor, vi känner oss otillräckliga, oattraktiva etc etc... Nu får det fan räcka! Det får vara bra nu, OM vi öht ska kunna ha en chans tillsammans!

Vi gjorde upp en plan;

Att hitta utrymma för oss att göra roliga saker tillsammans igen, som INTE på något vis kunde relatera till sex. Tex, gå på bio, resa, träna, bowla, upptäcka saker tillsammans... Skapa positiva minnen! Vad vi gjorde hade mindre betydelse, det viktiga och centrala var att det var roligt och vi gjorde det tillsammans! Tidigare gjorde vi ingenting tillsammans ett tag, vi gled ifrån varann...

Sedan la vi sexbiten på hyllan sa vi. Att kramas, kunna ligga nakna, pusssas, hålla om varann, ta på varann UTAN att den andra skulle känna några som helst krav på att det skulle leda till sex! Vi inledde, på mitt bevåg, ett sexförbud. Det gjorde motsatt verkan hos min partner, kraven, de inre kraven släppte tror jag och helt plötsligt kom lusten sakeligen tillbaka... men vi hade inget penetrerande sex på länge... Vi höll mer på som tonåringar igen. Smek, lek, hångel... Det går ju inte på ett naffs menar jag, det är olika för alla...

Detta är en liten del i vad vi gjorde för att hitta tillbaka till varann. Jag var inte heller villig att ge upp allt vi hade.

• jonte02
    Anonym (Been there) skrev 2012-11-20 08:35:30 följande:
    Hej TS!!

Lider med er båda två, för jag har fått erfarenheten av att befinna mig på båda sidor, tro det eller ej. Ja, hade du känt mig (otroligt sexuell varelse) så hade även du höjt på ögonbrynen.

Iallafall, jag gjorde som så, när min partner "tappade" sexlusten;

Vi pratade, ältade, vältrade oss i skuldfrågor, ångest och allt annat negativt mitt i allt det där.... Vårt förhållande höll på att brista. Min andra hälft dog lite varje dag inombords, fylld av skuld och skam, otillräcklighet, frågor som "varför vill jag inte, vad är det för fel på mig, tänk om *** lämnar mig"? Etc...
    Jag hade mina frågeställningar och känslor, som inte var ett dugg mindre destruktiva för mig och oss...

Till slut sa vi (jag); Nä, nu får det fan räcka! Hela vårt liv, både tillsammans och enskilt, handlar enbart om något, som inte ens existerar i vårt förhållande!! Det ger oss dåligt samvete, kass självkänsla, skudkänslor, vi känner oss otillräckliga, oattraktiva etc etc... Nu får det fan räcka! Det får vara bra nu, OM vi öht ska kunna ha en chans tillsammans!

Vi gjorde upp en plan;

Att hitta utrymma för oss att göra roliga saker tillsammans igen, som INTE på något vis kunde relatera till sex. Tex, gå på bio, resa, träna, bowla, upptäcka saker tillsammans... Skapa positiva minnen! Vad vi gjorde hade mindre betydelse, det viktiga och centrala var att det var roligt och vi gjorde det tillsammans! Tidigare gjorde vi ingenting tillsammans ett tag, vi gled ifrån varann...

Sedan la vi sexbiten på hyllan sa vi. Att kramas, kunna ligga nakna, pusssas, hålla om varann, ta på varann UTAN att den andra skulle känna några som helst krav på att det skulle leda till sex! Vi inledde, på mitt bevåg, ett sexförbud. Det gjorde motsatt verkan hos min partner, kraven, de inre kraven släppte tror jag och helt plötsligt kom lusten sakeligen tillbaka... men vi hade inget penetrerande sex på länge... Vi höll mer på som tonåringar igen. Smek, lek, hångel... Det går ju inte på ett naffs menar jag, det är olika för alla...

Detta är en liten del i vad vi gjorde för att hitta tillbaka till varann. Jag var inte heller villig att ge upp allt vi hade.
  • Anonym (ingen lust)
    jonte02 skrev 2012-11-17 18:14:52 följande:
    Allt är inte svart eller vitt. Har ni levt länge tillsammans eller är det nytt? Har ni levt länge tillsammans och du är den "dominanta" rent retoriskt sätt (är det du som talar mest/tar besluten/bestämmer). Om det är så borde det vara lätt för dig att fråga honom. Men du känner givetvis ert förhållande bäst.

Vi har levt tillsammans länge och ingen är dominant i förhållandet, båda bestämmer.
  • Anonym (kärlek)

Till Anonym (Been there):

Du skriver att ni la sexbiten på hyllan. Om jag förstår det rätt så är du den som ville ha sex och din partner den som tappat lusten? I så fall vill jag ge dig en stor eloge för att du klarade av att lägga sexbiten på hyllan! De flesta gånger på FL man hör någon ge det förslaget är det den som inte har lusten som kommer med det. Då är det väldigt enkelt att lägga sexbiten på hyllan.  

• Anonym (Been there)
    Anonym (kärlek) skrev 2012-11-20 17:06:28 följande:
    Till Anonym (Been there):

Du skriver att ni la sexbiten på hyllan. Om jag förstår det rätt så är du den som ville ha sex och din partner den som tappat lusten? I så fall vill jag ge dig en stor eloge för att du klarade av att lägga sexbiten på hyllan! De flesta gånger på FL man hör någon ge det förslaget är det den som inte har lusten som kommer med det. Då är det väldigt enkelt att lägga sexbiten på hyllan.  
    Ja, jag såg det som en sista utväg då vi hamnade i den berömda onda spiralen. Skuld, skam, otillräcklighet, svartsjuka and so on. Om vi skulle ha en minsta chans att kunna rädda förhållandet, så var det en nödvändighet att bortse från den biten, som inte fanns i förhållandet, men som ställde till precis allting.

Jag ville ha sex med min partner ja, min partner ville även ha sex med mig igen, men hade ingen sexlust. En hemsk situation för oss båda två.

Men vi löste det och är ännu starkare som par idag.
  • xXx

Jag tycker att ni ska ta hjälp utifrån. Någon som kan bena upp era problem, för ni har problem båda två. Ni behöver komma in i en fas där ni förstår varandra till fullo. Att ni förstår vilka behov den andra har. När man gör det, gäller det att få till en relation som bygger på att man vill göra något för den andra, utan tvång. Det är viktigt att man inte känner tvång. Det handlar om att känna frihet, att man gör det av egen vilja.

Har hon berättat för dig hur hon känner sig i er relation, hur hon upplever sin situation? 

• Anonym

Jag som tjej hade tyckt om att mannen tar tag i saken .... Bestäm en dag utan att hon vet om det.. skaffa barnvakt... beställ hem lite mat... stäng av tv, data, mobiler... duka på golvet med kuddar o filtar o all go mat... ta henne i din famn o "mata" henne med kärlek... visa uppskattning.. prata snusk.. pilla lite... MYS!!!.... Det är värt ett försök!!!

Svar på tråden Sexbrist i förhållande - Tips mottages!