• Myran76

Nya ofarliga kromosomtest från USA

Som jag skrev i en annan tråd bor jag i USA och när jag letade efter information om KUB här stötte jag på en ny form av test som kan göras från vecka 10 ungefär och långt in i graviditeten (vet inte om det finns ett slutdatum men några har gjort dem i v 22).

Det handlar om test som görs på ett vanligt blodprov från mamman och därför finns ingen risk för missfall som vid fostervattenprov. De uppger att de ska ge svar som är 99,5% korrekta, vilket jag tror det är lite för tidigt att säga något om men det låter ju bra eller hur? Säkrare resultat än KUB och samtidigt ingen risk för missfall.

De namnen jag har hittat är MaterniT21, Harmony och Verinata. Tror det finns vissa skillnader dem emellan men har inte läst på tillräckligt än.

Har någon hört talas om dessa i Sverige? Finns de redan, är de på gång? (De ska redan finnas i Holland och England)

• Svar på tråden Nya ofarliga kromosomtest från USA
  • Brumma

Hej

Det pågår just nu undersökningar med dessa testen i sverige.

Gravida som skall göra KUBB och NUPP tillfrågas (iallafall där jag bor) oc de vill vara med i studien. Studien går ut på att man, precis som du skriver, tar ett blodprov (1 rör tror jag det var). Därefter jämförs analysen av blodprovet med svaren man få på KUBB och NUPP.

Än så länge är det inte godkänt som metod i sverige, utan dessa studier måste genomföras först.

• Myran76

Intressant. Efter att ha kollat forum i USA är det lite blandade resultat. Det verkar vara ganska många som får ett falskt positivt svar (alltså att de får svaret att det är något fel men sedan visar fortsatta tester att inget är fel). Jag har också läst om 2 fall där svaret blivit falskt negativt och där barnen fötts med DS. En del påstår att det blir bättre och säkrare ju längre testen används och att de barn som fötts nu var från mammor som tog testet när det var helt nytt. Det kanske stämmer, men som det är nu verkar det långt ifrån vara ett test man helt kan lita på. Men inget är ju 100 procentigt...

• Myran76

Ja, jag tror att det finns i London också sedan några månader tillbaka, samt andra tysktalande länder - jag gissar Schweiz och Österrike. Det tar väl något år innan man vet hur bra det faktiskt är.

• Copyjulia
    Myran76 skrev 2012-11-29 02:44:25 följande:
    Ja, jag tror att det finns i London också sedan några månader tillbaka, samt andra tysktalande länder - jag gissar Schweiz och Österrike. Det tar väl något år innan man vet hur bra det faktiskt är.
    Jag skulle kunna tänka mig att göra det och använda det på samma sätt som KUB-testet dvs som en indikation på om det är värt att gå vidare med FVP eller ej. Tror faktiskt att det är pålitligare än KUB i alla fall. Men jag skulle absolut inte abortera ett foster enbart på resultatet på detta test.
Svar på tråden Nya ofarliga kromosomtest från USA