• Humlan88

Måste man ha växter i sitt akvarium?

Så trött på mina växter som dör, eller flyter upp till ytan. Dyrt att köpa nya hela tiden.

Måste man ha växter i sitt akvarium, skulle vilja prova utan. Dör alla fiskar på en gång då eller?

Tacksam för svar 

• Svar på tråden Måste man ha växter i sitt akvarium?
  • pluvdo

Jag är inte jättekunnig när det kommer till akvariefiskar och så, men om du skall ta bort de levande växterna och ersätta med plastväxter eller så så tycker jag att du skall skaffa en pump som syresätter vattnet bra. Jag har en sådan med en liten plastslang som sticker upp ur vattnet så det kommer ut luftbubblor med vattnet som pumpas ut.

Sedan, hur lyckas du få akvarieväxter att dö? Har du testat olika sorter? Vissa sorter jag använt har inte vuxit så bra, medan andra vuxit helt groteskt mycket. Men har aldrig varit med om att alla bara dött.

Om du tänker köra helt utan växter så tycker jag att du skall kolla upp hur fiskarna du har vill ha det först. Den sortens fiskar jag har (palettciklider) vill kunna gömma sig, så de skulle nog må väldigt dåligt om jag tog bort alla växter för dem.

• Leeroy
    Hermioney skrev 2012-11-16 16:43:21 följande:
    Jag hade akvarium i sju år med endast plastväxter

Fick höra att levande växter gör den biologiska miljön bättre och att det absolut inte går att ha ett akvarium med levande fiskar utan levande växter. Trots det gick det alldeles utmärkt

Fick senare höra (i zoobutiken) att numera tillsätts så mycket i maten att fiskarna klarar sig utan levande växter
    vad skulle vara tillsatt i fodret som gör att fiskarna klarar sig utan koldioxiden...?
  • Zazou

Växterna hjälper till att hålla vattnet rent och naturligt. Ger mat och naturliga gömställen. Lyckas man ersätta växterna med annat som fungerar så behöver man inga växter. Malawi till exempel vill inte ha växter utan massa sten. Så det är dessutom olika beroende på art.

• molly80

Man måste inte, men syrehalten blir bättre och det ser trevligare ut med växter. Det finns ju oerhört lättskötta växter som inte behöver någon särskild tillsyn alls. Fråga i akvarieaffären efter en lättskött växt.

• Leeroy

Vet däremot att de inte har växter hos pirayor. Det går inte. De äter upp dom eller sliter upp dom.

• Hermioney
    Leeroy skrev 2012-11-16 17:28:22 följande:
    vad skulle vara tillsatt i fodret som gör att fiskarna klarar sig utan koldioxiden...?
    som sagt:

Fick senare höra (i zoobutiken)

Frågade aldrig hur/var/när/varför
  • lemonad

Jag har fått höra ju mer levande växter man har ju mer syre blir det åt fiskarna

• dasboot

Du kan ju tillsätta växtnäring t.ex www.pmdd.se/. Kostar en peng men du får tillbaka det många gånger om det gör sitt (ofta gör det stor skillnad) och du slipper köpa nya växter.

• Thaleya1

När jag var liten hade jag ett akvarium utan växter och det var ett helvete att hålla akvariumet rent. NU har jag massa växter i, och akvariet renar sig självt typ, det enda negativa är att ibland får jag lite alger.

• cattus

Nu spelar ju faktiskt växterna ingen roll ur syreperspektiv om man har en cirkulerande pump i akvariet. det har mer med balansen av näringsämnen i akvariet att göra.

Växterna tar upp den näring som blir till när bakterierna bryter ned mat, avföring, växtdelar mm

När växterna hjälper till att ta upp den näringen så minskar man risken med 2 saker: dels att man får nitrat toppar som kan i höga koncentrationer döda fiskarna. Dels så minskar risken att man får vansinnigt med alger i akvariet; det senare under förutsättning att man även har fräscha lysrör(max 12månader gamla, tänt max 10-12 tim/dygn) och växterna får tillräckligt med näring.

Utan växter får man vara ännu noggrannare med matning (inte för mycket), och bra på att reglebundet göra delvattenbyten i akvariet.  

Växtproblem brukar kunna bero på: växterna är inte anpassade efter fiskarna i akvariet(de förstör dom), du har för dåliga lysrör(gamla), de får för lite näring(tillsätt gödning för akvarieväxter), du har valt för svåra växter.

Växter som man knappt kan misslyckas med är: Anubias, javaormbunke, cryptocoryner och vallisneria. Alla tåliga, ej speciellt ljuskrävande och passar till de flesta fiskar.    

• paret

Vill du ha växter i akvariet måste du anpassa fiskarna efter detta, du ser vilka fiskar som gräver i sanden, säkert de som drar upp växterna

• skruttan8

För fiskarna är det viktigt, det är en naturlig matkälla, lek och gömställe o de håller rent och syresätter. Annars måste du rengöra oftare, satsa på lättskötta växter och se till att ha bra ljuskälla.

• dasboot

Beror ju på vad du har för fisk. Malawi t.ex lever ju där det knappt finns växter och ganska många som håller dem utan växter eller endast ett fåtal. Har själv haft det och det varit det renaste karet jag haft. Hade dock bra algätare och malawi äter ju lite alger de med.

Svar på tråden Måste man ha växter i sitt akvarium?