• OppositeYou

Sluta med nattblöja?

Nattblöjan är en kär liten vän som är svår att slita sig från! Hjärta
    När ungefär slutade era barn med nattblöjan? Har ni några tips att ge till en som är mitt i det?

• Svar på tråden Sluta med nattblöja?
  • skogsvitter

Angående tips beror det ju helt på hur gammalt barnet är. Att säga till en 3-4 åring att blöjorna är slut kan ju fungera, men kanske inte när barnet bara är 2 år.

• skogsvitter
    Larvig skrev 2012-11-17 11:12:50 följande:
    Låt barnen ha nattblöja tills kroppen är tillräckligt utvecklad för att hålla tätt hela natten. Att inte kissa på sig under natten kan barnen inte styra själva med vilja, utan handlar enbart om kroppens mognad. När barnet vaknar med torr blöja ett par nätter - en vecka kan man prova att sluta med nattblöjan. Men va snabba att ta av blöjan direkt när barnet vaknar så att inte morgonkisset kommer i blöjan!
    Om barnet fortfarande vid 6 års ålder behöver blöja på natten ta kontakt med barn- och ungdomsmedicinska mottagningen/ urologmottagning för hjälp.

Det är ren lögn att det bara handlar om kroppens mognad. Kissande i sömnen har visserligen också hormonell koppling, men även spädbarn kan kontrollera sina tömningsfunktioner om de ges chansen till det. Blöjorna idag tar däremot bort den möjligheten och hindrar den utvecklingen, vilket givetvis sker även nattetid. Om barnet ständigt har superabsorbenter under natten så lär de sig ju aldrig att känna av om och när de behöver kissa eftersom det inte märks, då är det ju inte ett dugg konstigt att barnet aldrig lär sig att vakna. Det är i allra högsta grad ett inlärt beteendemönster och handlar inte ett dugg om kroppslig mognad.
  • skogsvitter

Och dessutom, varför i hela friden ska man ta på en blöja på morgonen för att morgonkisset ska behöva komma i den!? Det är ju det absolut mest idiotiska jag någonsin läst! Då sätter man ju självklart barnet på en potta/toalett när barnet vaknar så att de får kissa på normalt sätt istället för att ta på ett torrt barn en blöja bara för sakens skull!

• Dr Mupp

Saknar alternativet 1-2 år. De var nämligen mellan 1,5 och 2,5 när de helt slutade med blöjor. Senast var den som hade engångsblöjor.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • SockerStinn
    skogsvitter skrev 2012-11-17 12:38:56 följande:
    Och dessutom, varför i hela friden ska man ta på en blöja på morgonen för att morgonkisset ska behöva komma i den!? Det är ju det absolut mest idiotiska jag någonsin läst! Då sätter man ju självklart barnet på en potta/toalett när barnet vaknar så att de får kissa på normalt sätt istället för att ta på ett torrt barn en blöja bara för sakens skull!
    Vem skriver det menar du? Larvig skriver att man ska vara snabb att TA AV nattblöjan när brnet vaknar med torr blöja.
  • Larvig
    skogsvitter skrev 2012-11-17 12:38:56 följande:
    Hmm, du läste nog lite väl snabbt, klart barnen ska kissa i toa eller på pottan istället för blöjan när de är vakna, precis som jag skrev i inlägget ovan.
    skogsvitter skrev 2012-11-17 12:37:07 följande:
    Det är ren lögn att det bara handlar om kroppens mognad. Kissande i sömnen har visserligen också hormonell koppling, men även spädbarn kan kontrollera sina tömningsfunktioner om de ges chansen till det. Blöjorna idag tar däremot bort den möjligheten och hindrar den utvecklingen, vilket givetvis sker även nattetid. Om barnet ständigt har superabsorbenter under natten så lär de sig ju aldrig att känna av om och när de behöver kissa eftersom det inte märks, då är det ju inte ett dugg konstigt att barnet aldrig lär sig att vakna. Det är i allra högsta grad ett inlärt beteendemönster och handlar inte ett dugg om kroppslig mognad.
    Håller inte med dig, inte heller BUMM eller urologmottagningen där jag bor. Man kan inte med viljan styra kissandet när man sover. Till viss del kan det hjälpa att minska på dryck kvällstid och regelbundna toabesök dagtid men inte mycket man kan göra än att låta kroppen växa ikapp. Byte till underlägg bör ske vid 5-6 års ålder istället för att använda blöja, om inte barnet själv bett om det tidigare. Men det hjälper inte varken barnet eller familjerna att tvinga barn som inte håller tätt hela natten att gång på gång bli väckta av blöta sängar. Och kraven att barnen ska bli nattorra brukar bara leda till att barnen skuldbeläggs när de kissar på sig på natten.
    Håller rent allmänt med om att dagens blöjor absorberar lite väl bra och ställer större krav på engagemang från föräldrarna än tidigare för att få barnen torra.

• skogsvitter
    Larvig skrev 2012-11-17 19:33:22 följande:
    Hmm, du läste nog lite väl snabbt, klart barnen ska kissa i toa eller på pottan istället för blöjan när de är vakna, precis som jag skrev i inlägget ovan.

Håller inte med dig, inte heller BUMM eller urologmottagningen där jag bor. Man kan inte med viljan styra kissandet när man sover. Till viss del kan det hjälpa att minska på dryck kvällstid och regelbundna toabesök dagtid men inte mycket man kan göra än att låta kroppen växa ikapp. Byte till underlägg bör ske vid 5-6 års ålder istället för att använda blöja, om inte barnet själv bett om det tidigare. Men det hjälper inte varken barnet eller familjerna att tvinga barn som inte håller tätt hela natten att gång på gång bli väckta av blöta sängar. Och kraven att barnen ska bli nattorra brukar bara leda till att barnen skuldbeläggs när de kissar på sig på natten.
    Håller rent allmänt med om att dagens blöjor absorberar lite väl bra och ställer större krav på engagemang från föräldrarna än tidigare för att få barnen torra.

Ah insåg att jag läste lite för snabbt där!! Ber om ursäkt för det.

Att man inte kan styra kissandet medan man sover som liten är jag fullt medveten om. Däremot lär sig de flesta barn tidigt att vakna av att de är kissnödiga, om de får chansen alltså. Våra barn är då fullt torra nattetid utan vare sig tvång eller skuldbeläggande. Däremot har vi gett dem förutsättningar för att faktiskt bli torra tidigt, vilket man sannerligen inte gör om man är så galet rädd för att ta bort blöjan som vissa är.
  • skogsvitter

Och tillägger att de alltså vaknar om de behöver kissa. Precis som de flesta vuxna också gör.

• cloudberry79

Sent. Han kissade i nattblöja tills just fyllda fyra, slutade med dagblöjan när han var 18 månader. Vi använde tygblöjor för att han skulle känna att han var våt på natten, men det hjälpte inte, han var inte mogen förrän dess. När han väl slutade har det bara hänt en enda olycka och det är drygt ett år sedan vi tog bort nattblöjan.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Grandmother

MIna tjejer var dagtorra vid dryga 1 o dag/nattorra vid 2 år.Inga speciella knep

• slangbella

Vår kille blev torr på natten innan han blev torr dagtid.
    När vi upptäckte att blöjan var torr på morgonen rätt många gånger så tog vi bort den. Sen tränade vi på att gå på toa direkt när han vaknade. Han var drygt 3 när vi började med det. Några månader senare var han torr även dagtid. Hade vi lagt manken till lite tidigare så hade han nog blivit helt torr innan 3-årsdan. 

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
Svar på tråden Sluta med nattblöja?