• Emelie94

    Sömn

    Min lilltjej har varit jätte duktig och snäll sedan hon föddes (hon är ca 2veckor) på att somna när hon ätit både på natten och dagen. Men nu helt plötsligt så har hon blivit jätte gnällig för så fort man lägger henne i sängen, både med mig och ensam i sin säng så vaknar hon bara några minuter senare och är gnällig och vill inte somna igen. Någon som vet vad de beror på?

  • Svar på tråden Sömn
  • Winterfell

    Först och främst är det ju behov av närhet, en sån liten vill ofta vara klistrad på en. 
    Men det låter som att du söver henne på ett ställe och sen flyttar henne? Isåfall tippar jag på att det är problemet. 

  • La Lola

    Snäll? Kan spädbarn vara dumma?

    Hon vill ha närhet.
    Fullt naturligt för en nyfödd.
    Hennes sömnmönster kommer ändras många gånger, det är normalt.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Emelie94

    Jo jag söver henne oftast på bröstet för där somna hon lättast men är lite obekvämt att sova med henne på bröstet så därför låter jag henne bara följa med så båda ligger på sidan istället. Fortfarande nära. Men då vaknar hon och vill ej somna om som hon ligger då. Borde säga att förut så somnade hon lättast av att ligga så som vi sover men nu kan hon alltså inte ens fortsätta sova så. Eller på mage medan hon ändå är nära.

  • Tovenaeve

    Min lille tjej på 2 månader va jätte jobbig ibörjan. ville baara ligga vid tutten hela tiden.. låg näatan fast klistrd där. om hon inte fick ha tutten i mun så börja hon gråta. det är inte förs nu hon har börjat vakna var 3 timme för mat o sen somna om snällt igen.får hoppas de håller i sig så. ;)

  • Natulcien

    Alltså...det har inget med "duktighet" eller "snällhet" att ett spädbarn somnar... Ibland somnar de superlätt, ibland är det svårare och det ändras hela tiden det första året.

    Det kan bero på många saker. Kanske hon har lite ont i magen? Vanligt med lite gasig mage på sådana där små. Kanske du kan prova att liggamma henne till sömns så att du slipper momentet "lägga ner" henne, d.v.s. hon kan ligga kvar där hon somnade. Kanske blir det bättre om hon får sova i bärsjal eller bärsele?

Svar på tråden Sömn