• Anonym (Tobbe)

Vill inte ha fler barn

Jag och min tjej har ett problem som bara blir större och större, vi känner att vi nog inte kan reda ut det på egen hand. Utan ber därför om råd. Problemet är att min tjej vill ha fler barn. Vi har en dotter på 5 år. Men jag känner att det räcker. Jag vill inte ha fler barn. Jag älskar min dotter över allt annat. Och hon är såklart det bästa som hänt oss. Men jag vill inte ha fler. Jag tycker att det finns så mycket mer i livet än att bara skaffa barn. Att vi inte är överens om detta har såklart skapat problem i vårt förhållande. Hon vill så gärna ha ett syskon och mår så dåligt över mitt beslut. Men jag vill verkligen inte ha fler. Jag är ensambarn själv och ser inget problem med det. Sen känner jag att man ska ju orka med fler än ett barn. Och man vill ju inte binda upp hela sitt korta liv på enbart att skaffa barn. Det finns ju så mycket annat. Från början kunde jag tänka mig ett liv utan barn helt o hållet. Men efter några år och vi pratat mycket kring detta och hur viktigt det var för henne. Så gick jag med på att skaffa barn. Men jag sa ochså redan då att ett räcker, inte fler. Men ända sen vår dotter föddes så har tjatet om fler barn kommit. Hur ska jag få henne att se det vi redan har och vara nöjd med det?  Hur ska jag få henne till att förstå att jag inte vill ha fler. Hon säger bara, du ändrar dig nog snart. Men jag gör inte det. Hon går verkligen och väntar på att jag ska ändra mig. Vi älskar varandra väldigt mycket och vill inte att detta ska förstöra vår relation. Men det känns som om den håller på att göra det. Det påverkar oss så mycket. Vårt sexliv har ochså blivit påverkat. Känns som om hon ser mig som någon som gjort något dumt mot henne. Hur ska vi lösa detta? Går det att lösa? Jag är bestämd i mitt val....

• Svar på tråden Vill inte ha fler barn
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det är ett svårt dilemma för er. Ni verkar båda så fasta i era respektive övertygelser. Ni får nog båda fundera över vilket som är viktigast, er relation eller antalet barn. Om er relation är viktigast behöver någon av er gå den andre till  mötes utan att för den sakens skull känna sig som en förlorare. Ni behöver alltså komma överens om ni skall fortsätta leva tillsammans. Om ni fortsätter så här kommer det att tära på er relation. Om själva barnfrågan är viktigast och ni inte kan komma överens kan det bli svårt för er att leva tillsammans. Ni kan söka hjälp på familjerådgivning om ni känner att ni kört fast och behöver hjälp av någon utomstående. Kanske kan det hjälpa er att få nya perspektiv så att ni kan komma överens. Det är omöjligt för någon annan att säga hur ni skall göra men ni kan få hjälp att bättre lyssna och förstå varandra och på det sättet komma fram till en lösning.

Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Vill inte ha fler barn