Börjat med Concerta- speedad istället för koncentrerad! Hjälp!
Vår 15-åring har börjat med Concerta. Han har haft svårt att hålla fokus i skolan, svårt att koncentrera sig och väldigt impulsiv. Han har börjat med Concerta.
Man trappar ju upp medicinen, så vi har inte märkt någonting förrän idag- första dagen han tar tre småtabletter (tror de är på 18 mg styck?). Det är även första gången på flera år jag fick i honom frukost.
Han ringde mig nyss från skolan och pratade _snabbt_. Tydligen kände han inte att det var viktigt att följa med klassen och få gymnasieinformation, så han kom på den brighta idén att ringa mig och försöka få mig att ge tillstånd att han slipper och får gå hem. Han babblade på om saker han kunde göra istället, allt har med fritidsaktiviteter att göra.
Jag riktigt hörde hur speedad han lät och sa till honom att jag hör att han har mer energi nu- den ska han använda till skolarbetet. Det är ju därför han fått medicin!
Ska man bli sådär av Concerta? Har han någon slags kick? Går det över, och han lär sig att han numera har den energin och lär sig handskas med den (och orkar koncentrera sig på skolan)?
Det känns INTE bra nu.