• Nape

Börjat med Concerta- speedad istället för koncentrerad! Hjälp!

Vår 15-åring har börjat med Concerta. Han har haft svårt att hålla fokus i skolan, svårt att koncentrera sig och väldigt impulsiv. Han har börjat med Concerta.

Man trappar ju upp medicinen, så vi har inte märkt någonting förrän idag- första dagen han tar tre småtabletter (tror de är på 18 mg styck?). Det är även första gången på flera år jag fick i honom frukost.

Han ringde mig nyss från skolan och pratade _snabbt_. Tydligen kände han inte att det var viktigt att följa med klassen och få gymnasieinformation, så han kom på den brighta idén att ringa mig och försöka få mig att ge tillstånd att han slipper och får gå hem. Han babblade på om saker han kunde göra istället, allt har med fritidsaktiviteter att göra.

Jag riktigt hörde hur speedad han lät och sa till honom att jag hör att han har mer energi nu- den ska han använda till skolarbetet. Det är ju därför han fått medicin!

Ska man bli sådär av Concerta? Har han någon slags kick? Går det över, och han lär sig att han numera har den energin och lär sig handskas med den (och orkar koncentrera sig på skolan)?

Det känns INTE bra nu.

• Svar på tråden Börjat med Concerta- speedad istället för koncentrerad! Hjälp!
  • morminmor

Min 16 åring äter concerta sen länge o när vi började så fick han 18 mg i en vecka 36 mg i en vecka o sen gick vi upp på 54 mg o då blev han speedad till Max , vi gick tillbaka till 36 mg i 3 veckor o sen ökade vi igen tull 54 mg då funkade det !
    Vet inte riktigt varför men funkar gör det !

• Little Ms Chatterbox

Jag tror inte att det är möjligt att bli speedad på samma sätt av den centralstimulerande medicinen som finns på marknaden som av man kan bli av amfetamin.
    Medicinen är omgjord i sin kemiska struktur och dessutom så är den med modifierad frisättning gjord på det viset att man får i sig så mycket åt gången så man skulle kunna bli speedad av den, även om den inte hade varit omgjord i den kemiska sammansättningen. 
    Concerta sitter i kroppen i 12 h, Concerta har en uppdelning med hur den frisätter Metylfenidatet, 50% av det är direktverkande och 50% långtidsverkande. Alltså fick din son i sig 27 mg direktverkande just på morgonen, kanske blev lite för mycket just så här i början.

• Nape

Idag är det bättre. *pustar ut* Han åt inte kolhydratrik frukost, han drack en drickyoughurt.

Jag fick inte tag på läkaren igår, så vi testade att använda Concertan idag med. Sonen fick ringa mig på 10-rasten och berätta hur han mådde. Han säger själv att han inte känner av medicinen alls.

Jag tycker nog han verkar mer.."vaken och öppen" men det kan vara för att vi kämpat med att pytsa i honom mat regelbundet. (Svårt att mata en 15-åring. *s*) Han har gått ner 700 gram sedan förra läkarbesöket, så vi försöker stoppa viktnedgången.

På måndag har vi läkartid så vi testar köra med Concertan fram tills dess i alla fall.

• Little Ms Chatterbox
    Nape skrev 2012-11-16 17:10:18 följande:
    Idag är det bättre. *pustar ut* Han åt inte kolhydratrik frukost, han drack en drickyoughurt.

Jag fick inte tag på läkaren igår, så vi testade att använda Concertan idag med. Sonen fick ringa mig på 10-rasten och berätta hur han mådde. Han säger själv att han inte känner av medicinen alls.

Jag tycker nog han verkar mer.."vaken och öppen" men det kan vara för att vi kämpat med att pytsa i honom mat regelbundet. (Svårt att mata en 15-åring. *s*) Han har gått ner 700 gram sedan förra läkarbesöket, så vi försöker stoppa viktnedgången.

På måndag har vi läkartid så vi testar köra med Concertan fram tills dess i alla fall.
    Överraska med en smarrig räkmacka, en smörgås med pannbiff och majonnäs, Ha gräddtårta till efterrätt på söndag osv... Allt som man kan ha extra fett och kalorier i utan att det blir rent snacks och godis. 
    Sonen är inte så farlig på aptitlöshet, var bara i början, gick ner 7 kg på bara någon månad men hade övervikt så det var aldrig så allvarligt. Vi brukar erbjuda dubbelpålägg, både ost och skinka, Crème Bonjour taco på mackan och köttbullar. Dippa grillmackan i Crème Fraiche osv... Sonen är en riktig gormetgom så han är med på allt

De dagar som sonen inte alls ville ha något att äta gav jag honom Gainomax att dricka. Det är proteindrink för att ta efter träning. Inte riktigt som näringsdryck som dietisten skriver ut men som extra stöd i maten de dagar som det absolut inte går att äta något så dög det gott och väl. Wasa Sandwich Cream Cheese & Chocolat är bra att ha som mellanmål om han kan tänka sig något sånt och han inte har ätit på skolan. Lätt att ha i väskan. (OBS! Köp  _inte_  på pressbyrån, dubbelt så dyrt som ICA, Coop)
  • Nape
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-11-16 18:02:05 följande:
    Överraska med en smarrig räkmacka, en smörgås med pannbiff och majonnäs, Ha gräddtårta till efterrätt på söndag osv... Allt som man kan ha extra fett och kalorier i utan att det blir rent snacks och godis. 
    Sonen är inte så farlig på aptitlöshet, var bara i början, gick ner 7 kg på bara någon månad men hade övervikt så det var aldrig så allvarligt. Vi brukar erbjuda dubbelpålägg, både ost och skinka, Crème Bonjour taco på mackan och köttbullar. Dippa grillmackan i Crème Fraiche osv... Sonen är en riktig gormetgom så han är med på allt

De dagar som sonen inte alls ville ha något att äta gav jag honom Gainomax att dricka. Det är proteindrink för att ta efter träning. Inte riktigt som näringsdryck som dietisten skriver ut men som extra stöd i maten de dagar som det absolut inte går att äta något så dög det gott och väl. Wasa Sandwich Cream Cheese & Chocolat är bra att ha som mellanmål om han kan tänka sig något sånt och han inte har ätit på skolan. Lätt att ha i väskan. (OBS! Köp  _inte_  på pressbyrån, dubbelt så dyrt som ICA, Coop)
    Åh, tack för mattipsen! Sonen är tyvärr väääääldigt kinkig med maten, har nästan matfobi och äter bara "rena" grejer. Gainomax ska vi absolut testa!

Han gillar O'boy, jag kanske ska köpa en sån där spraygrädde så han kan få använda det. Röd mjölk endast.
    När hans pappa fick höra att han gått ner i vikt blev han superstressad och köpte hem allt sonen tycker om: chokladpudding, drickyoughurtar, Billys panpizza, färdiga pannkakor, yello (bara skit i, men om han _åtminstone_ äter en sån håller kroppen vanan inne att äta regelbundet hoppas vi), vindruvor, hans favoritpålägg, favoritflingorna och glass.

Vi har stuckit åt honom pengar så att han ska äta på Subway (känns vettigare än donken) och i skolcafeterian. Tyvärr måste man vakta honom lite, han är ganska colaberoende (har självmedicinerat sig med det, förklarade läkaren). Jag är orolig att han ska dricka cola istället för att äta.

Nåja, ett par års kämpande till. Någon gång borde han ju bli lite självgående..
  • morminmor

Oboy är massa socker , det kan man oxå bli speedad av

• Nape
    morminmor skrev 2012-11-16 19:37:41 följande:
    Oboy är massa socker , det kan man oxå bli speedad av
    Ja, tyvärr. Han har alltså inte druckit det nu på flera månader. Men han måste få i sig någonting och må så vara att det är socker i, men han får då även i sig mjölk och grädde.

Han har väldiga svårigheter med maten.
  • Little Ms Chatterbox
    Gainomax finns med choklad, smakar väl som oboy. Den i ett glas med grädde på är nog lagom lyxigt Vaniljsmaken som en milk-shake sen tror jag dev fanns jordgubb också. 

Mjölk finns även som gammaldags med fetthalt på ca 4,5%. Den måste man skaka innan varje gång för att fettet ska blanda sig. Kan vara mer skadligt för matnojan så fråga honom innan.

Det är ju inget fel att äta allt var för sig, bara han äter det, några skivor skinkpålägg som de är eller ett ägg på stående fot, det är ju bättre än att han ratar en hel smörgås för att det är kletigt och blandat.

Skaffa en lite kylbag, räcker med att lägga i en liten klamp för att hålla en gainomax, favoritpålägget och frukt i lagom temperatur under dagen. Då behöver han inte några pengar som kan råka gå till cola istället. 
  • Elin 885

ni får ta upp det på nästa vecko-kontroll.
    ja man ska ha en kontroll med en sköterska en gång i veckan så länge man laborerar med dos osv.
    på den kontrollen så mäter man puls och blodtryck och man får berätta hur man mår.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    Nape skrev 2012-11-16 17:10:18 följande:

att ta alla 3 tabletterna på en gång är ganska mycket. jag tar 1 18mg på morgonen och 2 st efter lunch.
  • Nape

Nu är det ett tag sedan jag skrev i tråden. Det fungerar BRA på alla fronter utom maten. Det känns otroligt trist, han går ner i vikt och har tappat aptiten. Skolan måste näringsberika hans mat. Vi måste nog fundera på om vi ska byta medicin. För det här håller inte.

Det trista är att allt annat funkar otroligt bra. Skolan, humöret, han är inte längre impulsiv.

• Elin 885
    Nape skrev 2013-03-13 21:29:58 följande:
    Nu är det ett tag sedan jag skrev i tråden. Det fungerar BRA på alla fronter utom maten. Det känns otroligt trist, han går ner i vikt och har tappat aptiten. Skolan måste näringsberika hans mat. Vi måste nog fundera på om vi ska byta medicin. För det här håller inte.

Det trista är att allt annat funkar otroligt bra. Skolan, humöret, han är inte längre impulsiv.
    det är vanligt att man går ned ungefär 10kg, och att man har mindre aptit när medicinen verkar.
  • Trädblåsare

Annan medicin kanske?
  • Little Ms Chatterbox

Har ni sett någon förändring med maten? Att det kanske har planat ut lite?

Min son gick ner ca 7 kg på bara några veckor, visserligen hade han övervikt så det var inte så farligt.
    Den första tiden hade han ingen matlust alls, han blev arg och otroligt irriterad på oss när vi erbjöd ena favoriträtten efter den andra. Men efter några veckor övergick det till att han åt i alla fall varje måltid men mindre sen efter ytterligare ett tag började han äta mer normalt igen. Han äter inte riktigt lika mycket nu som förut men det är väl lik bra eftersom han har tendens till övervikt genom både mig och sin far. 
    Han utbrott med matsituationen gick över efter första tiden så det blev aldrig något laddat ämne av det, vi var noga med att inte göra så stor affär av det, (det var skitsvårt som mamma) Tror att Gainomax var vår räddning för den gillade han i alla fall. Fast det tog ett tag innan vi kom på att vi kunde ge den. 

Hoppas ni hittar någon lösning, för medicinen verkar ju vara helt rätt annars för honom. 
  • Nape
    Trädblåsare skrev 2013-03-14 07:43:22 följande:
    Annan medicin kanske?
    Ja, vi funderar på det. Om vi inte får kontroll på maten.
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-03-14 17:43:31 följande:
    Har ni sett någon förändring med maten? Att det kanske har planat ut lite?

Min son gick ner ca 7 kg på bara några veckor, visserligen hade han övervikt så det var inte så farligt.
    Den första tiden hade han ingen matlust alls, han blev arg och otroligt irriterad på oss när vi erbjöd ena favoriträtten efter den andra. Men efter några veckor övergick det till att han åt i alla fall varje måltid men mindre sen efter ytterligare ett tag började han äta mer normalt igen. Han äter inte riktigt lika mycket nu som förut men det är väl lik bra eftersom han har tendens till övervikt genom både mig och sin far. 
    Han utbrott med matsituationen gick över efter första tiden så det blev aldrig något laddat ämne av det, vi var noga med att inte göra så stor affär av det, (det var skitsvårt som mamma) Tror att Gainomax var vår räddning för den gillade han i alla fall. Fast det tog ett tag innan vi kom på att vi kunde ge den. 

Hoppas ni hittar någon lösning, för medicinen verkar ju vara helt rätt annars för honom. 
    Han äter skollunch nu äntligen, efter MÅNGA månader. Han har fått skriva en lista på maträtter han KAN äta. (Han har lite matfobi, som blivit värre nu när matlusten är borta). Skolmatsalen ska börja näringsberika hans mat extra.

Sedan äter han nästa mål på kvällen, då kan han äta ganska mycket men ingen pasta/ris/potatis utan bara typ KÖTT, mackor, flingor, drickyoughurt. Skräpmat får han lätt i sig, men vi vill inte falla i fällan att vi köper det ofta.

Han har gått ner från 64 kg till 49 kg. 173 cm lång så ja..han är smal nu. Idag är första dagen de näringsberikar hans mat, så jag hoppas det leder till någonting bra.

Han säger själv att han mår bra, men..han är så tunn. Som om han svälter inför mina ögon.

Bup är underbemannade och har förvarnat oss om att det kan dröja innan vi får tid nästa gång. Det har nog gått tre månader sedan sist. Vi får ringa om det är något speciellt, och så ringer de upp när de har tid.

Svar på tråden Börjat med Concerta- speedad istället för koncentrerad! Hjälp!