• Anonym (uppgiven)

Hur gör man när en vill flytta och inte den andra?

Hejsan!
    För ungefär 3 år sen köpte vi vårt hus på landet och jag saknar närhet till affärer och att kunna gå dit jag ska. Jag tycker det är jätte jobbigt att bo på landet och sommaren är okej då tänker jag inte på det så mycket men alla andra årstider mår jag jätte dåligt och vill bara flytta där ifrån.
    Min man vägrar och varje gång jag tar upp det så blir det bråk för han vill absolut inte bo i lägenhet eller i ett samhälle. Jag vet inte hur vi ska komma ur det här. Hur ska jag göra? Kan vi kompromissa på något sätt så det blir bra för oss båda?

• Svar på tråden Hur gör man när en vill flytta och inte den andra?
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Ni verkar vilja helt olika saker när det gäller ert boende. Som alltid vid konflikter är det viktigt att ha ett bra samtalsklimat, att känna sig accepterad i sin åsikt och i sina behov. Lyssna noga på varandras argument och ställningstagande. Något verkar ha hänt eftersom ni förmodligen var överens när ni köpte det hus ni nu har. Om det är du som ändrat uppfattning är det viktigt att du kan förklara för honom hur det kommer sig. Det kan inte vara omöjligt för er att hitta en kompromiss men innan dess behöver ni vända och vrida på alla alternativ.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Hur gör man när en vill flytta och inte den andra?