• Anonym (Blodfattig)

Ingen mens! Hjälp?

Vill så gärna ha syskon till min dotter, men har sedan hon föddes för fyra år sedan bara haft mens en gång! När vi nu vill ha fler barn är det ju knappt någon idé att vi försöker i ett år innan vi söker hjälp, eftersom jag inte har ngn ägglossning öht. Men var söker man hjälp och kan man få hjälp även för sekundär barnlöshet? Jag misstänker PCO, eftersom mina två äldre systrar har det, men det var inga problem att få dottern och innan hon föddes hade jag mens 10 gånger om året åtminstone.
    Jag har ingen järnbrist eller andra näringsbrister. 

Finns det fler som inte har mens och som vill ha barn/fler barn? Vad finns det för hjälp att få om det nu är PCO?   

• Svar på tråden Ingen mens! Hjälp?
  • Anonym

Vänd dig till din Mödravårdcentral och fråga om råd och hjälp.

• Azi

Nej vänd dig till din gynekolog och fråga om råd och hjälp. Mvc hanterar gravidteter, inte fertilitetsproblem.

Ja man får hjälp för sekundär barnlöshet, dock inte ivf. Men när man har pco/pcos så börjar man med att se om det går att få tillbaka ägglossningen med hjälp av viktnedgång. är inte det aktuellt provar man provera+pergotime eller bara pergotime om man har egen mens.
    Sen kan man gå vidare till sprutor om det inte fungerar mer pergo.

~*rabiat*~
  • Anonym (Blodfattig)

Tack! Jag är normalviktig, kommer det ändå att föreslås att jag går ner i vikt innan annan behandling kan komma på tal tro?

• Azi

Nej är du normalviktig kommer de inte att begära att du går ner i vikt.
    Om du inte motionerar så vore det bra att börja. En halvtimmes rask promenad 3-4ggr i veckan gör underverk för hormonerna om man har pco/pcos.

~*rabiat*~
  • Anonym (Blodfattig)

Jag springer 5-6 mil/vecka, så motionerar gör jag. Tror jag har ett BMI kring 21, har inte vägt mig på år och dar, men jag är varken över- eller underviktig iaf. Ska ta kontakt med en gynekolog i nästa vecka. Tack för hjälpen!

• Azi

Det låter som att du har jättebra förutsättningar för att bli hjälpt av medicinerna som finns. Lycka till!

~*rabiat*~
Svar på tråden Ingen mens! Hjälp?