• Anonym

Ekonomi delad vårdnad

Undrar vad som gäller när man har delad vårdnad/varannan vecka om tre tonårstjejer när någon av tjejerna blir vansinnigt osams med sin pappa och i ren ilska flyttar hem till mig. För mig är det självklart att ta emot henne. Det känns både rätt och självklart. Men när pengarna tryter i slutet på månaden undrar jag om jag har någon rätt att kräva ersättning av honom för de extra kostnader detta medfört. Han hävdar att han inte ville att hon skulle flytta och att jag borde ha sagt nej till henne. Det var dock aktuell kväll helt omöjligt. 

Kan jag kräva ersättning av honom eller får jag "skylla mig själv"? 

• Svar på tråden Ekonomi delad vårdnad
  • Anonym

Mat plus bensin för skjuts till och från träningar som ligger långt bort. Specialmat kan man säga också eftersom hon har ätstörningar och måste äta bra.  Knappast kläder, det var ju inte så att jag sprang ut och köpte nya kläder till henne bara för att hon bodde hos mig en extra vecka. Det hade jag ju knappast gjort även om jag hade behållit barnbidraget och det hade ju i så fall inte påverkats av var hon bodde. 

Anar en viss åsikt om att det är småpengar att tjafsa om, och det må så vara. Men om det handlar om småpengar man har att handla med i sin budget kan det ändå betyda en hel del. Dessutom ställde jag frågan även av ett intresse att veta vad som gäller bara. Eftersom jag varit med om samma tidigare och är ganska övertygad om att det komme att hända även i framtiden. 

En veckas mat och bensin är småpengar för någon alltså?? Grattis i så fall!

• morminmor

Bra mat är mat från grunden om man har ätstörningar o det är billigare än halvfabrikat tex , träna får dom väl låta bli då ?

• Anonym

Ja, det skulle aldrig falla mig in att servera halvfabrikat. Bra mat ska det vara! Regelbundna måltider. Finnas mycket hemma. Enligt läkares order. Och jo, hon får träna. Hon har bulimi och det handlar om att hitta en balans i hennes tillvaro. Den balansen blir hon hjälpt av att ha om hon tränar lagom mycket. Också enligt läkares samtycke.

Jag ställde en fråga om det finns någon rätt att få pengar eller skyldighet att ge pengar när man fått utgifter pga att en part har svårt att kommunicera med barnet. Jag bad inte om tips på hur jag kan spara pengar eller antydningar om att jag är oekonomisk. Nu fick jag det av dig ändå och jag tycker att det räcker att jag har den diskussionen med min exman. El är det kanske han som loggat in här?

• morminmor

Nä du har ingen rätt att få pengar för en vecka

• Anonym

Tack för svar!

• morminmor

Det finns ju alltid något att dra in på just den veckan om pengar inre räcker ! Fast rasar ekonomin för dom små summor det handlar om en vecka på en månad måste man nog se över den totala ekonomin !

• Anonym

Låt ungen stanna en extra vecka hos den andra fföräldern så är ni kvitt sen

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-16 15:55:36 följande:
    Mat plus bensin för skjuts till och från träningar som ligger långt bort. Specialmat kan man säga också eftersom hon har ätstörningar och måste äta bra.  Knappast kläder, det var ju inte så att jag sprang ut och köpte nya kläder till henne bara för att hon bodde hos mig en extra vecka. Det hade jag ju knappast gjort även om jag hade behållit barnbidraget och det hade ju i så fall inte påverkats av var hon bodde. 

Anar en viss åsikt om att det är småpengar att tjafsa om, och det må så vara. Men om det handlar om småpengar man har att handla med i sin budget kan det ändå betyda en hel del. Dessutom ställde jag frågan även av ett intresse att veta vad som gäller bara. Eftersom jag varit med om samma tidigare och är ganska övertygad om att det komme att hända även i framtiden. 

Om du ser det så här ts. Tjejen valde att stanna hos dig. Pappan ville att hon skulle komma hem men du lät henne stanna. Varför ska han då betala för att du valt att hon ska stanna när det inte var hans vilja att hon gjorde det?
  • Ess
    Anonym skrev 2012-11-16 15:55:36 följande:

Det är ju så också att har man inte råd så får man säga åt barnet att tyvärr så har jag inte råd att köra dig, kan du samåka med någon annan denna veckan. Tjejen måste också tänka efter lite innan hon far i väg i vredesmod.
    Sen är det kanske ingen bra ide att hon får stanna hos dig om hon är osams med andra föräldern, det är bättre att skicka hem henne där och sen får dom lösa det i sitt hem. Annars är risken stor att du bäddar för att dom kommer att spela ut er till max mot varann, speciellt som relationen verkar lite infekterad.
  • Anonym
    Ess skrev 2012-11-18 08:11:37 följande:
    Det är ju så också att har man inte råd så får man säga åt barnet att tyvärr så har jag inte råd att köra dig, kan du samåka med någon annan denna veckan. Tjejen måste också tänka efter lite innan hon far i väg i vredesmod.
    Sen är det kanske ingen bra ide att hon får stanna hos dig om hon är osams med andra föräldern, det är bättre att skicka hem henne där och sen får dom lösa det i sitt hem. Annars är risken stor att du bäddar för att dom kommer att spela ut er till max mot varann, speciellt som relationen verkar lite infekterad.
    Så tidigt söndagsmorgon men ändå dagens klokaste ord! Tack för det.Solig
  • hymafr

TS: Man kan ha rätt till underhållsstöd via Försäkringskassan även om barnen bor varannan vecka.

Har du tänkt på att söka vårdbidrag för din dotter. Tänker att det kan vara värt ett försök. 

Svar på tråden Ekonomi delad vårdnad