• Patrick4china

Utskriven ur försäkringsskassan

Hej, 
    Fick just en mail som säger att jag och min familj är utskriven ur försäkringskassan sedan 1 september 2003. Vad innebär detta? Vi har en liten dotter på 16 månader som har hunnit få 4 siffror. De kommer väl inte att ta bort dessa siffror? 

Tacksam för svar,

Patrick 

• Svar på tråden Utskriven ur försäkringsskassan
  • Försäkringskassan

Hej!
    Man tar inte bort de fyra sista siffrorna som er dotter har fått. Man "tappar" aldrig sitt personnummer när man har fått det.
    Beträffande dina övriga frågor är det svårt att ge ett generellt svar beträffande utskrivningen ur försäkringskassan för er familj eftersom reglerna är olika beroende på anledningen till utskrivningen.
    Jag rekommenderar därför dig att kontakta försäkringskassan för att få ett mer uttömmande svar beträffande er specifika situation och varför utskrivningen har skett och när det blir aktuell med en inskrivning igen.

Du når oss då via kundcenter för privatpersoner på telefon 0771 - 524 524.

Hälsningar
    Linus, handläggare 

• Patrick4china

Hej Linus, 

Det är svårt för mig att ringa eftersom vi bor i Kina. De säger att eftersom vi har bott utomlands sedan 1 september 2003 har vi inte rätt till att stå skrivna där. Jag kan förstå detta men vi är utsända genom en trosförsamling som missionärer. 

Har vi rätt till sjukvård? Har vår dotter rätt att gå gratis till barnavårdscentralen?

Tacksam för svar,

Patrick 

• Försäkringskassan

Hej Patrick!

Din fråga gäller sjukvård. Om du går in på sjukvårdsupplysningens hemsida 1177.se så kan du ställa frågor om sjukvård. Klicka på länken nedan för att komma dit.

http://www.1177.se/Stockholm/

Du kan också maila till vårt Kundcenter för att ställa frågor om socialförsäkringen. Välj att ditt ärende gäller:
    Övriga frågor. Klicka på länken nedan:

http://www.forsakringskassan.se/kontakt/kundcenter_privat/skicka_e-post /

Hälsingar

Agaton, handläggare

Svar på tråden Utskriven ur försäkringsskassan