• Myran76

Inte så hög risk av fostervattenprov...

Jag frågade en barnmorska i USA om KUB och hon tyckte att det var onödigt att göra det för att det gav ett så osäkert svar och istället rekommenderade hon direkt fostervattenprov. Det fick mig att researcha riskerna lite grann.

På Vårdguidens sajt står det på ett ställe att 1 av 100 FVP leder till missfall och på ett annat ställe 1-2 av 200. Det skulle alltså vara en risk på 0,5-1%.

Men när jag söker på engelska hittar jag information om att den här forskningen lutar sig på siffror på 1970-talet, innan man använde avancerat ultraljud för att se att man stack rätt med nålen. Den senaste undersökningen gjord på 3000 kvinnor som gjorde FVP år 2006 visar att de inte löpte större risk för missfall än kvinnorna som inte gjorde FVP. Däremot kunde man härleda 1 missfall av 1600 graviditeter till fostervattenprovet (infektion, läckage av fostervatten osv). Det är ju 0,06 %, alltså 10 gånger mindre risk än den man uppger i Sverige.

Har någon av er hört liknande låga siffror från er läkare eller BM? Eller har någon av er ifrågasatt när de sagt att risken är kring 1% och vad har de då svarat?

Jag tycker skillnaderna är så stora att man skulle vilja ha lite svar. Speciellt eftersom samma undersökningar säger att moderkaksprov faktiskt har en risk på 1%. Stämmer detta kanske många väljer att vänta och göra FVP istället.

Infon om riskerna hittade jag bland annat på denna sajt och undersökningen är publicerad i medicintidskriften "Obstetrics & Gynecology":
    www.webmd.com/baby/news/20061101/amniocentesis-risk-overrated
    Enligt Dagens Medicin visar en studie på 0,1%
    www.dagensmedicin.se/nyheter/missfallsrisk-kan-vara-overdriven-vid-fostervattenprov/

Och bara som extra info har jag också läst att FVP är farligare om man gör det före vecka 14. Kanske är det därför gamla siffror är missvisande, att de gjordes för tidigt. Eller så är den nya forskningen missvisande. Vore i alla fall intressant att veta mer.

• Svar på tråden Inte så hög risk av fostervattenprov...
  • Copyjulia

Det beror nog mycket vilken klinik man går till. Min klinik har fört statistik och redovisar den tydligt. Där har risken varit något mindre än 1 på 100 de senaste 5 åren. Sedan finns det en del andra faktorer som spelar in. Om man har haft blödningar i tidigt grav ökar risken något, samt om man tagit vissa läkemedel. Vissa kliniker utomlands ger som regel antibiotika efter FVP för att minska infektionsrisken. Vad jag vet gör man inte det i Sverige. 

Jag hade försökt bli gravid i flera år och gjort flera IVF:er innan vi äntligen lyckades så jag vågade helt enkelt inte göra FVP. I USA och även i Tyskland finns ju nu en helt annan metod som med 99% säkerhet kan fastställa kromosomfel med ett blodprov från mamman. Tyvärr var jag för sent ut när jag hittade det alternativet. Kostar jättemkt också, men det skulle jag helt klart gjort om jag vetat om det tidigare. 

• Myran76

Jag förstår helt att man inte vill ta minsta lilla risk när man försökt länge. Och även jag som hade lätt att bli gravid skulle nog fundera en extra gång om risken faktiskt var 1 av 100.

Vet du att din klinik alltså kunde härleda alla missfallen till just fostervattenprovet? Det verkade vara det största i den nya undersökningen - att c:a 1 av 100 kvinnor som gjorde FVP fick missfall efter fram till v 24, men att det var ungefär lika många av dem som inte gjorde FVP som också fick missfall.

Det nya testet i USA lät så lovande men på ett forum var det massor med kvinnor som fått falska positiva besked och även några som fått falska negativa. Så det verkar för tidigt för att det ska vara riktigt bra och tillförlitligt. Men om jag inte hittar en klinik med riktigt bra siffror för FVP, typ mindre risk än 1 på 400/500 så får det ändå bli det nya testet. Vi kan göra det för bara 1500-2000 kr. Bara min första inskriviningskoll med ultraljud för att bestämma fostrets ålder kommer kosta c:a 7000 kr så det är inga pengar i det stora hela. Vi har det bra med gratis mödravård i Sverige!

• Copyjulia
    Myran76 skrev 2012-11-17 02:55:24 följande:
    Jag förstår helt att man inte vill ta minsta lilla risk när man försökt länge. Och även jag som hade lätt att bli gravid skulle nog fundera en extra gång om risken faktiskt var 1 av 100.

Vet du att din klinik alltså kunde härleda alla missfallen till just fostervattenprovet? Det verkade vara det största i den nya undersökningen - att c:a 1 av 100 kvinnor som gjorde FVP fick missfall efter fram till v 24, men att det var ungefär lika många av dem som inte gjorde FVP som också fick missfall.

Det nya testet i USA lät så lovande men på ett forum var det massor med kvinnor som fått falska positiva besked och även några som fått falska negativa. Så det verkar för tidigt för att det ska vara riktigt bra och tillförlitligt. Men om jag inte hittar en klinik med riktigt bra siffror för FVP, typ mindre risk än 1 på 400/500 så får det ändå bli det nya testet. Vi kan göra det för bara 1500-2000 kr. Bara min första inskriviningskoll med ultraljud för att bestämma fostrets ålder kommer kosta c:a 7000 kr så det är inga pengar i det stora hela. Vi har det bra med gratis mödravård i Sverige!
    Det står att det var fall som var direkt kopplade till FVP iaf. Men om man inte kan härleda alla fall till just FVP så borde det ju vara likadant åt andra hållet också. Dvs att en del får mf som man trott haft andra orsaker än FVP fast FVP:et egentligen var en bidragande orsak. Ursäkta min pessimism... 

Jag tror att det där blodprovet är relativt säkert. Det är väl just den där procenten som fått missvisande svar som känner behov av att skriva av sig kanske. Men om jag gjorde testet och fick negativt besked skulle jag nog följa upp det med FVP för att inte riskera att göra abort på ett friskt foster. 

Jag tror Huddinge sjukhus är väldigt bra. Min syrra gjorde FVP på tvillingar där. Hon blev avrådd att göra det på den första kliniken hon gick till eftersom det är mkt större risk att göra det med tvillingar. De remitterade henne då till Huddinge så det känns ju som de borde vara bra.  
  • Copyjulia

Jag hade en KUB-risk på 1/126 och blev avrådd att göra FVP då mf-risken var större än risken för Downs. Gick till två olika kliniker och båda sa att risken var ca 1 %. Nu i efterhand ångrar jag att jag inte tog mig tid att leta upp en klinik med bättre statistik... Har varit superorolig nästan hela grav.

• Asra

Min läkare berättade att statistiken 1 av 100 som risk för missfall eter fvp är baserad på faktiskt statistik i Sverige idag. Kliniken där jag gjorde hade bättre resutat. Generellt ansåg han att de större klinikerna oftast hade bättre resultat, alltså mindre risk för missfall. Detta pga av att det utfördes mer prov där och de som jobbade där fick mer erfarenhet och blev helt enkelt "bättre" på att utföra fvp.

• Myran76

MrsC74, var gjorde du FVP där de sa att det var 0,2% risk? Det låter ju fantastiskt lågt.

Asra, jag har också hört att där det utförs många FVP är risken lägre, att det allra säkraste är att leta upp en läkare som utfört tusentals och helt enkelt har blivit en riktig expert på det. Kanske kan det vara så att det är lättare att hitta sådana i USA, att det utförs fler här..? Det skulle inte förvåna mig i så fall om en anledning var att läkarna här rekommenderar så många tester som möjligt eftersom de tjänar pengar på ju fler de utför. Fast å andra sidan kanske man inte kan lita på statistiken från privatkliniker. Det ligger ju så i deras intresse att hålla siffrorna låga.

CopyJulia förstår vad du menar med din "pessimism". Jag tänkte mer att om lika många kvinnor som inte gjort FVP får missfall som de som gjort FVP så spelar det ju nästan ingen roll. Men efter allt alla har skrivit här har jag svårt att tro på det. Någon ökad risk måste det ju medföra om det finns svensk statistik på det.

• kanelkatten

När jag gjorde FVP och fick ett stort läckage så hamnade jag på kvinnokliniken på Danderyd.
    Min läkare där berättade att man med nya och bättre metoder är nere i en missfallsrisk på cirka 1 promille i Sverige, dvs en på tusen prov. Men som hon också sa - det spelar ju inte så himla stor roll för mig som var just den där en på tusen... :( 

• Myran76

Ledsen att höra kanelkatten.

Lite udda att vissa kliniker säger 1 på 1000 medan andra 1 på 100. Det är ju en jättestor skillnad. Fast det betyder kanske just att det skiljer sig mellan olika kliniker. Vore bra om det fanns ett lätt sätt att ta reda på vilka kliniker som är bäst om man nu har bestämt sig för att göra FVP.

• MrsC74

Jag gjorde i Uppsala. På hemsidan står 1% men det gamla siffror. Jag gjorde MKP men de har samma siffror som FVp

• annis12

Min kompis ligger några v före mig i graviditeten och har gjort fvp. Här sa de att siffrorna var mycket lägre för missfallsrisk pga bra ultraljud och många prov som gav läkarna större erfarenhet. Tack TS för en givande tråd jag står själv i valet och kvalet efter flera mycket tidiga missfall.

Svar på tråden Inte så hög risk av fostervattenprov...