Inte så hög risk av fostervattenprov...
Jag frågade en barnmorska i USA om KUB och hon tyckte att det var onödigt att göra det för att det gav ett så osäkert svar och istället rekommenderade hon direkt fostervattenprov. Det fick mig att researcha riskerna lite grann.
På Vårdguidens sajt står det på ett ställe att 1 av 100 FVP leder till missfall och på ett annat ställe 1-2 av 200. Det skulle alltså vara en risk på 0,5-1%.
Men när jag söker på engelska hittar jag information om att den här forskningen lutar sig på siffror på 1970-talet, innan man använde avancerat ultraljud för att se att man stack rätt med nålen. Den senaste undersökningen gjord på 3000 kvinnor som gjorde FVP år 2006 visar att de inte löpte större risk för missfall än kvinnorna som inte gjorde FVP. Däremot kunde man härleda 1 missfall av 1600 graviditeter till fostervattenprovet (infektion, läckage av fostervatten osv). Det är ju 0,06 %, alltså 10 gånger mindre risk än den man uppger i Sverige.
Har någon av er hört liknande låga siffror från er läkare eller BM? Eller har någon av er ifrågasatt när de sagt att risken är kring 1% och vad har de då svarat?
Jag tycker skillnaderna är så stora att man skulle vilja ha lite svar. Speciellt eftersom samma undersökningar säger att moderkaksprov faktiskt har en risk på 1%. Stämmer detta kanske många väljer att vänta och göra FVP istället.
Infon om riskerna hittade jag bland annat på denna sajt och undersökningen är publicerad i medicintidskriften "Obstetrics & Gynecology":
www.webmd.com/baby/news/20061101/amniocentesis-risk-overrated
Enligt Dagens Medicin visar en studie på 0,1%
www.dagensmedicin.se/nyheter/missfallsrisk-kan-vara-overdriven-vid-fostervattenprov/
Och bara som extra info har jag också läst att FVP är farligare om man gör det före vecka 14. Kanske är det därför gamla siffror är missvisande, att de gjordes för tidigt. Eller så är den nya forskningen missvisande. Vore i alla fall intressant att veta mer.