• pontus1992

vet du könet på ditt barn?

Jag har inget emot HEN om man säger hen till någons annans barn tex här på FL om man inte vet könet på barnet. Men har sett att föräldrar kallar sina barn för hen här på FL och det går över mitt förstånd. Vet man inte vad för kön sitt barn har eller vad är grejen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vet du könet på ditt barn?
  • TheKimsis

Saken är den att när man vill vara anonym så skriver man hen, så slipper man skriva barnets namn! :)

• Wimsey

Oftast tror jag att det är för att man vill slippa få svar som är färgade av vilket kön det är på barnet, folk har ju en tendens att tolka samma beteende olika för olika kön.

• Wimsey
    Becciee skrev 2012-11-16 06:07:13 följande:
    Räcker väl med att skriva h*n?? Fattar inte det med hen?

Personligen föredrar jag ord med enbart bokstäver, jag förstår inte varför vissa gör det till en så stor grej.
  • Wimsey

Fast om jag verkligen vill göra en text könsneutral så försöker jag även dölja att jag har gjort den könsneutral, därför använder jag inte "hen" i de fallen. Antagligen kommer det att bli möjligt när "hen" är mer allmänt använt.

• pontus1992
    TheKimsis skrev 2012-11-16 05:00:08 följande:
    Saken är den att när man vill vara anonym så skriver man hen, så slipper man skriva barnets namn! :)

men är man anonym så kan man uu omöjligt bli identifierad om man skriver hon eller han.. man behöver ju inte skriva barnets namn
  • MrsC74

Kimsis : men vadå man behöver inte skriva barnets namn för det. Det räcker bra med han eller hon. Är man anonym vet man ju dessutom inte vem personen är ändå.

• EvelinasSyster

Men gud hur kan det finnas ett sånt motstånd mot ett ORD!? Snälla nån. Och använder man h*n så är ju det samma sak som att använda hen bara att det är lättare både att skriva och uttala hen. Suck.

Och jag kan inte rösta för svarsalternativen är ju åt helvete. Antagligen skriver man hen för att man inte vill/tycker att det är relevant att avslöja barnets kön.  Har ingenting att göra med om man skäms eller inte skulle veta vilket kön sitt barn har. Seriöst.

• TheKimsis

Hen används också för att det är roligt. Och var ska man då skriva h*n, då det är samma sak fast med en liten stjärna?

• Smulan 89

Jag har två söner och inget annat. SKulle aldrig kalla mina barn för hen. Skulle aldrig kalla någon för hen. Ett så korkat ord. Varför kan man inte få ha ett kön som vi hade förr? Jag är kvinna och lever med en man och vi har två söner. Punkt slut. Inga hen i vår familj. Känner ingen hen överhuvudtaget.

• Björnmossa
    Smulan 89 skrev 2012-11-16 09:45:33 följande:
    Jag har två söner och inget annat. SKulle aldrig kalla mina barn för hen. Skulle aldrig kalla någon för hen. Ett så korkat ord. Varför kan man inte få ha ett kön som vi hade förr? Jag är kvinna och lever med en man och vi har två söner. Punkt slut. Inga hen i vår familj. Känner ingen hen överhuvudtaget.
    Dina syskon är hen. För mig.
  • pontus1992

som sagt i ts jag har inget emot ordet som ord för en person man inte känner till könet på så det jag verkligen har något emot att man kallar sitt egna barn HEN

Svar på tråden vet du könet på ditt barn?