• Anonym

Mår sämre av sertralin ?!

Jag har ätit sertralin 3 veckor på söndag och min ångest och sociala ångest är värre än någonsin . Normalt ? Har hört det kan bli värre i början men ska det vara såhär och hur länge ? Känns som det blivit värre ä värre . Ska ringa läkare nästa vecka men någon här som kan ge tips och råd ?

• Svar på tråden Mår sämre av sertralin ?!
  • tokefia

Samma hände mig, jag slutade, kontaktade läkare och fick andra som funkade mycket bättre... 
    Två veckor bör man kanske ge det, men det har du ju gjort, så sluta. Ät inte något du mår dåligt av.  

• Elin 885

alla mediciner fungerar inte på alla, så det är klart att du kan må dåligt av en medicin som för andra fungerar jättebra. setralin är ett ssri-preparat, och för en del så funkar inte sådanna utan man måste ha snri-preparat.

• Lostbehind

Det var värre för mig i ca 2 månader innan det hjälpte och sen va dom skitbra

• Apopan

Kan du inte ringa på en gång och rådfråga då? Senast jag tog sertralin så tog det en månad innan det blev bättre. Men för mig kändes det ändå hanterbart, en skall ju inte behöva må hur dåligt som helst, då kanske det är läge att byta medicinering istället(?)

• Oförglömlig

Ätit sertralin sedan juni nu mår jag bra. Men de första 2 veckorna ibland längre kan symptomen bli värre. Och vissa behöver en annan tablett. För mig blev det bättre efter ett tag å sedan ännu bättre. Hoppas du får något som passar dig bättre. Lycka till

• Anonym

Ringde läkaren han sa jag skulle ge det en vecka till ? Nån med erfarenhet av detta ?

• Anonym

Någon mer med erfarenhet ?

• Oförglömlig

Ge det en vecka till men stå på dig om du ändå inte är nöjd! Tyvärr kan måste man vara tillfäckligt frisk för att vara sjuk i detta samhälle:/

• aalbh

Jag började med sertralin i november 2011 och mådde så otroligt mycket sämre i ca 6 veckor innan jag började må bra. Hoppas du mår bättre snart. :)

• Anonym

Läs bipacksedeln... har själv ätit Sertralin under många år och just den 3e veckan ville jag bara ta livet av mig. Jag var rastlös, kunde inte sitta still och det ända jag hade i huvudet var hur och hur snabbt jag kunde göra slut på allt.
    Jag visste att detta skulle komma upp, att man blir sämre för att sedan bli bättre så om du inte redan slutat.... Håll ut.
     Just såna här mediciner tar tid innan dom ger effekt. Men om du redan slutat, hoppas du fått andra som du mår bättre av. // Kram

• Anonym

Sertralin är lite mer stimulerande (hjälper mer mot depp men mindre mot ångest) än andra SSRI men jag tycker du ska ge den några veckor till.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-20 14:37:25 följande:
    Sertralin är lite mer stimulerande (hjälper mer mot depp men mindre mot ångest) än andra SSRI men jag tycker du ska ge den några veckor till.

Jag har valt sertralin mot ångest och social ångest just för jag hört den hjälper bra mot det . Verkar vara den bästa mot social fobi om man läser på nätet . Vart har du hört att den hjälper med mot deprisson än ångest ?
  • Anonym7703
    tokefia skrev 2012-11-16 12:07:39 följande:

Samma hände mig, jag slutade, kontaktade läkare och fick andra som funkade mycket bättre... 
    Två veckor bör man kanske ge det, men det har du ju gjort, så sluta. Ät inte något du mår dåligt av.  

Vilka fick du då? Jag mår fruktansvärt dåligt av mina Sertralin
Svar på tråden Mår sämre av sertralin ?!