• Läkerol

Migränanfall med kräkningar. Receptbelagd värktablett.

Hej. Jag lär ju inte var den enda och första gravida som efterfrågar smärtstillande eller Värktabletter mot migrän med kräkningar? Jag har i vanliga fall imigran, men det står ju som alltid på de flesta värktabletter att gravida ska undvika. Nu undrar jag om någon här ätit kraftigare värktabletter under graviditet, utskriven av läkare? Ni har fött friska barn och det hände inget av den tablett/spray ni tog. Förra graviditeten sa min läkare att det inte fanns något för gravid. Men det måste ju finnas något? Alvedon har aldrig haft effekt på mig, ingen av de vanliga utan recept heller. Tänkte om någon hade ett förslag som jag kunde anföra till läkaren.

• Svar på tråden Migränanfall med kräkningar. Receptbelagd värktablett.
  • Mickanpickan

Jag tar normalt sett Maxalt mot migrän men fick under graviditeten Imigran utskrivet av Dr på MVC.

• Läkerol

Tack för era svar.

Ringde Apoteket efter 17 tiden och Hälsocentral läkare hade skrivit ut starkare Alvedon på recept, men det borde denne se i min historik att jag ätit tidigare, utan resultat.

Talat med 1177 och de sa att jag lär till en jour läkare som i sin tur lär försöka kontakta förlossnings läkare.

Så har legat död hela kvällen.

Ett eller två skott i huvudet känns nog bättre och mer lindrande, än denna ständiga migrän.

Brukar ha tre dagars migrän med kräkningar.

Idag var dag 3, hoppas det klingar av nu.

Måndag ringer jag barnmorske mottagning, ber dom kontakta förlossnings läkare.

Men i vanlig tråkigt ordning hänvisar väl de mig till HC...

• tro  hopp  kärlek
    Läkerol skrev 2012-11-17 00:34:19 följande:
    Tack för era svar.
    Ringde Apoteket efter 17 tiden och Hälsocentral läkare hade skrivit ut starkare Alvedon på recept, men det borde denne se i min historik att jag ätit tidigare, utan resultat.
    Talat med 1177 och de sa att jag lär till en jour läkare som i sin tur lär försöka kontakta förlossnings läkare.

Så har legat död hela kvällen.
    Ett eller två skott i huvudet känns nog bättre och mer lindrande, än denna ständiga migrän.

Brukar ha tre dagars migrän med kräkningar.
    Idag var dag 3, hoppas det klingar av nu.
    Måndag ringer jag barnmorske mottagning, ber dom kontakta förlossnings läkare.
    Men i vanlig tråkigt ordning hänvisar väl de mig till HC...
    Be att få utskrivet treo comp. Det kan hjälpa , men är starkt vanebildande.
  • V79

Treo är inte bra när man är gravid.

Bf 27/1-13
  • Palma

Du får äta sumatriptan. Testa Oriptan 50mg. Receptfritt på Apoteket. Hjälper även under pågående anfall. För bästa effekt se till att somna en stund. Lider med dig.

• Palma

Måste påpeka att jag blivit lovad av min läkare att det är ok. Fått utskrivet recept. När jag läser bipacksedeln så står det att man inte skall äta det när man är gravid. Efter lite googling visar det sig att sumatriptan och citodon är det man skriver ut till gravida kvinnor, främst med väldigt svår migrän och då under första och andra trimestern. Ät inte Sumatriptan utan att prata med din läkare även om jag är säker på att en enstaka tablett inte skadar barnet. Jag själv äter ju dem.

• Läkerol
    Palma skrev 2012-11-17 18:23:01 följande:
    Måste påpeka att jag blivit lovad av min läkare att det är ok. Fått utskrivet recept. När jag läser bipacksedeln så står det att man inte skall äta det när man är gravid. Efter lite googling visar det sig att sumatriptan och citodon är det man skriver ut till gravida kvinnor, främst med väldigt svår migrän och då under första och andra trimestern. Ät inte Sumatriptan utan att prata med din läkare även om jag är säker på att en enstaka tablett inte skadar barnet. Jag själv äter ju dem.

Ok. Har fibromyalgi så sumatriptan har jag hemma....

Men som du skriver, när det står att gravida inte ska äta. Då vågar jag inte heller.

Har du ätit och fött friskt barn?

Eller åt du nu och du tolkar att barnet mår bra?

Jag ska höra med läkaren på förlossning.

Men då vet jag att man till gravida skriver ut citadon och sumatriptan.

Förra graviditeten fick jag inget, det var nästan som att börja "droga" igen när man slutat amma och fick ta sina migrän mediciner, ljuvligt.

Jag mår så dåligt vid migrän att jag ibland tror att jag ska ringa ambulans.

Läkaren vägrar göra något hänvisar till massage.
  • Palma

www.apoteketfarmaci.se/NyheterOchFakta/Farmaci%20Lkemedelsboken/Sjukdomar%20och%20la¦êkemedel%20under%20graviditet%20och%20amning.pdf Här står det om läkemedel till gravida och ammande. Där står sumatriptan med. Jag är gravid nu. Skulle aldrig ta en tablett om jag inte litade på min läkare. Kan inte fungera/leva när jag har migrän. Det är ju inte heller bra för barnet. Prata med din läkare, fråga specifikt om Sumatriptan. En del läkare är onödigt försiktiga när det gäller gravida kvinnor (vi ska väl lida antar jag) och skriver inte ut något, medan andra är generösa och mer realistiska. Googla lite själv.

• Läkerol
    Palma skrev 2012-11-17 21:05:11 följande:
    www.apoteketfarmaci.se/NyheterOchFakta/Farmaci%20Lkemedelsboken/Sjukdomar%20och%20la¦êkemedel%20under%20graviditet%20och%20amning.pdf Här står det om läkemedel till gravida och ammande. Där står sumatriptan med. Jag är gravid nu. Skulle aldrig ta en tablett om jag inte litade på min läkare. Kan inte fungera/leva när jag har migrän. Det är ju inte heller bra för barnet. Prata med din läkare, fråga specifikt om Sumatriptan. En del läkare är onödigt försiktiga när det gäller gravida kvinnor (vi ska väl lida antar jag) och skriver inte ut något, medan andra är generösa och mer realistiska. Googla lite själv.

Summa sumarum så kan jag be läkaren skriva ut sumatriptan?!
  • tro  hopp  kärlek
    Läkerol skrev 2012-11-17 22:38:44 följande:

Summa sumarum så kan jag be läkaren skriva ut sumatriptan?!
    sumatripan, imigran är det samma verksamma substanser i. Bara att sumatripanen är mkt billigare.

Jag får själv myrkrypningar av den i hela kroppen, mår jättekonstigt. Prata med din läkare,

Jag hade turen att inte få mer än spänningshuvudvärk när jag var gravid.
    Migränen blev mer intensivare sen.(nu har jag minst ett rejält anfall i veckan, andra dagar spänningshuvudvärk.
    Undivk allt som du blir stressad över, släpp alla krav.
    Ät med jämna mellanrum. Sov middag. Sitt inte för länge vid datorn, undvik den helt de dagar du har huvudvärk.
    Ta en alvedon vid första symtomet, tex tryck över ögat.

Att ha migrän är ett handikapp, man får inse att man kan inte hinna allt eller vara perfekt. Släpp taget, ta de lugnt och njut, ät och vila. Samt frisk luft är bra.
  • Vetintevan
    tro hopp kärlek skrev 2012-11-16 19:32:39 följande:
    Prova diklofenak plus alvedon. 

Troligtvis hjälper det inte just nu men vid nästa anfall så kan du ta.

Jag har inte ätit detta vid graviditet , men min vän som hade gallsten fick  det utskrivet då hon var gravid. 

DIKLOFENAK ska man absolut inte ta om man är gravid vet ej varför men frågade oxå min bm om jag kunde ta dr mot huvudvärk men med ett starkt NEJ så lät jag självklart bli.
  • Läkerol

Tack för era inlägg. Tänkte bara tala om att min bm skickade en förfrågan till läkare på sjukhus inför rond.

Han rekommenderade sumatriptan och skrev som ni att det var samma ämne som i imigran.

Men han hämvisade att min hälsocentral eller läkare fick skriva ut recept, för det gjorde inte dom.

Läste upp vad läkaren skrivit för en annan kvinnlig läkare på HC som ringde mig angående migrän.

Har fått migrän igen och kräkts. Hade bara ca 3 dagars uppehåll.

Läkaren ville inte skriva ut sumatriptan eller imigran!

Hon tyckte inte det fanns tillräcklig forskning.

Alvedon fick jag utskriven...

Så här ligger jag med frys gel platta innanför pannbandet och har skall sprängning.

Kräkts två gånger på grund av trycket i hjärnan.

• Palma

Nä, men vännen!! Sumatriptan finns ju receptfritt, ex Oriptan. Köp dem och ta. Du har ju fått ok från en läkare på sjukhuset. Det är vidrigt att ligga så där som du gör nu. Stackars stackars dig!

• Läkerol

Var in på apotek och det dem hon visade oripan.

Apotekaren läste på FASS special info.

Hon avrådde, HC sa att det är just det ämnet triptan som är farligt.

Ingen forskning gjorts efter trimeter 1 och försöka djur har visar avvikelser

• Javisstserru

Jag fick fortsätta med min imigran under graviditeterna. Mina ungar är friska men föddes prematurt. Det skulle inte bero på tabletterna enligt läkaren

Svar på tråden Migränanfall med kräkningar. Receptbelagd värktablett.