• Regnig måndag

Katten nyser, bör jag vara orlig?

Nej, jag är inget troll och nej jag kommer inte från flashback vilket tråden kanske annars antyder. Tungan ute

Seriöst.
    Jag är en fjant.
    När ungarna är halvdöende av influensa säger jag frankt att det går över. Nu får katten nysattacker och jag blir orolig. Så pass orolig att jag skriver inlägg om det... Foten i munnen

Jag upptäckte igår att den ena katten med jämna mellanrum nyser attackvis 3-4ggr. Ögonhinnan är inte framme, hon är inte snorig och hon blir jävligt sur när jag försöker känna på nosen. (Observera ordet jävligt, hon är en fd vanvårdskatt och man rubbar otroligt lätt hennes förtroende för människor.)

Igår var nosen torr men kanske lite halvvarm vilket iofs inte säger så mycket eftersom jag hade samma uppfattning om sonen på akuten "halvvarm" när han hade 40-nånting i temp. (Ja, jag fick en utskällning och nej, jag har ingen kattermometer och min vägrar jag använda) 
    Hon tvättade sig ovanligt mycket i ansiktet under kvällen.
    Idag känns hon inte halvvarm, tvättar sig inte mer än vanligt men nyser fortfarande på samma sätt.

Alla katter är innekatter, försäkrade och vaccinerade. De har fri tillgång till en balkong.

Kan katter bli förkylda?
    När ska jag bli mer orolig, så orolig så att jag ringer vetten och beställer tid? (menar nu andra saker än det uppenbara som att blinkhinnan är framme, allmänpåverkan eller att hon vägrar äta)

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Svar på tråden Katten nyser, bör jag vara orlig?
  • Regnig måndag
    klaun skrev 2012-11-16 21:34:23 följande:
    Katten kan ju ha fått upp nåt i nosen, hände min ena katt för nåt år sen, efter att han nyst väldigt mycket i ca 3-4 dagar lyckades jag se en liten klibbig hårtuss sticka ut ur ena näsborren. Sambon fick hålla i katten ordentligt medan jag plockade bort det med pincett. Men det är ju inte alls säkert att detta hänt din katt.
    Men herregud, jag vågar knappt tänka tanken på hur opålitlig jag kommer att framstå om jag försöker mig på något sådant.
    Det är därför jag föredrar att veterinärer gör det...

Nu har hon bara nyst en gång sen jag kom hem idag så det kanske håller på att bli bättre?

Herregud vilken fjant jag är.
  • Regnig måndag
    Petrol skrev 2012-11-16 21:43:31 följande:
    Min katt brukar bli lite nysig ibland och har då fått en liten kaka av snor och typ ludd i näsan, bara att peta lite och plocka bort, låta katten vara sur för att man petat den i näsan  och sedan bli vänner igen.

vet inte om fallet är sådant för er dock, men det är ju ett uppslag iaf.
    Jo du har rätt.

Jag är så förbannat harig och rädd att göra mig "osams" med henne bara.
    Jag har kämpat hårt i tre år för att vinna hennes förtroende och nu kan hon i alla fall ligga och kurra en halvmeter från mig. Om jag inte gjort henne någon oförrätt som tex att klippa en klo. Det tar veckovis att få tillbaka tilliten fastän jag lockar med ost.

*Dobbyar mig själv*
  • IceJossan

Du verkar inte ha fått svar på frågan, så jag passar på!

JA, katter kan bli förkylda. Man vaccinerar mot calicivirus, men det finns många andra stammar av snuvor så förkylda kan de bli även om de är vaccinerade. Sen är katter olika känsliga för drag, osv. Persrar har jag hört är väldigt känsliga för drag - inga öppna fönster med en perser i hemmet inte. Mina jourkatter älskar att vara på balkongen, men så här års får de bara gå ut typ en gång varannan vecka, annars blir en av dem förkyld (nyser och snorar).

Det är ingen fara för din katt så länge hon inte har andningsproblem eller mår dåligt. Men håll koll på vad som kommer ut ut nosen - kommer det ut snor så kolla färgen. Är det gult kan det vara värt att ta bakterieprov på det, om hon mår dåligt och/eller inte blir av med problemet på länge. Men i det här skedet är det nästan säkert bara att slappna av och vänta ut. Städa en gång extra kanske för hon kan ha fått in ett hårsstrå som killar förbannat mycket emellanåt och därmed framkallar nysattackerna. Och stäng balkongdörren.

• IceJossan

Ja alltså det eventuella hårstrået i nosen kommer u inte ut bara för att du städar, men du förstår nog vad jag menar :P

• Regnig måndag
    IceJossan skrev 2012-11-16 21:51:57 följande:

Du verkar inte ha fått svar på frågan, så jag passar på!

JA, katter kan bli förkylda. Man vaccinerar mot calicivirus, men det finns många andra stammar av snuvor så förkylda kan de bli även om de är vaccinerade. Sen är katter olika känsliga för drag, osv. Persrar har jag hört är väldigt känsliga för drag - inga öppna fönster med en perser i hemmet inte. Mina jourkatter älskar att vara på balkongen, men så här års får de bara gå ut typ en gång varannan vecka, annars blir en av dem förkyld (nyser och snorar).

Det är ingen fara för din katt så länge hon inte har andningsproblem eller mår dåligt. Men håll koll på vad som kommer ut ut nosen - kommer det ut snor så kolla färgen. Är det gult kan det vara värt att ta bakterieprov på det, om hon mår dåligt och/eller inte blir av med problemet på länge. Men i det här skedet är det nästan säkert bara att slappna av och vänta ut. Städa en gång extra kanske för hon kan ha fått in ett hårsstrå som killar förbannat mycket emellanåt och därmed framkallar nysattackerna. Och stäng balkongdörren.

Tack för bra svar! Solig

Dörren stängdes direkt efter jag läst ditt inlägg. Hon är ju långhårig med extremt mjuk päls, ingen kort nos men kanske ändå perser i sig för att vara känslig?

Appropå snoret, det är alltså samma som för människor. gult&grönt=illa, genomskinligt=ok.!
    Bra regel och lätt att minnas!
  • IceJossan
    Regnig måndag skrev 2012-11-16 22:00:50 följande:
    Tack för bra svar! Solig

Dörren stängdes direkt efter jag läst ditt inlägg. Hon är ju långhårig med extremt mjuk päls, ingen kort nos men kanske ändå perser i sig för att vara känslig?

Appropå snoret, det är alltså samma som för människor. gult&grönt=illa, genomskinligt=ok.!
    Bra regel och lätt att minnas!

:)

Japp, samma tumregel med katter!

• Regnig måndag
    IceJossan skrev 2012-11-16 21:54:07 följande:

Ja alltså det eventuella hårstrået i nosen kommer u inte ut bara för att du städar, men du förstår nog vad jag menar :P

Jodå.
    Tyvärr.
  • JZ79

Mina katter är innekatter och fick ändå kattsnuva en gång. De är vaccinerade, men detta fick dom på nått vis ändå. De nös väldigt mkt så att det t om skvätte ibland Förvånad och en av katterna va rätt hängig. De hade feber, så mitt råd är att ta tempen på din katt. Förstår du inte vill använda din egen, en termometer kostar ju inte mycket. väl investerade pengar på din katt eller köp tempsskydd på apoteket. Veterinären tog en odling från sekretet som kom från nosen. Kan även vara något som sitter fast i nosen. Försök å pilla lite med nageln och se om du får tag i nått? Annars kanske hon nyser till ännu mer och något kommer ut =) Ring veterinär på måndag om kissen fortf. nyser. Det är ju gratis att fråga och så slipper du oroa dig. Katt

• Regnig måndag
    JZ79 skrev 2012-11-16 22:13:19 följande:
    Mina katter är innekatter och fick ändå kattsnuva en gång. De är vaccinerade, men detta fick dom på nått vis ändå. De nös väldigt mkt så att det t om skvätte ibland Förvånad och en av katterna va rätt hängig. De hade feber, så mitt råd är att ta tempen på din katt. Förstår du inte vill använda din egen, en termometer kostar ju inte mycket. väl investerade pengar på din katt eller köp tempsskydd på apoteket. Veterinären tog en odling från sekretet som kom från nosen. Kan även vara något som sitter fast i nosen. Försök å pilla lite med nageln och se om du får tag i nått? Annars kanske hon nyser till ännu mer och något kommer ut =) Ring veterinär på måndag om kissen fortf. nyser. Det är ju gratis att fråga och så slipper du oroa dig. Katt
    Tack för bra råd! Solig

Skriver upp temp och massor av ost på köplistan.
    Självklart ringer jag på måndag om hon fortsätter.

Sen håller jag en tumme för att ingen av mina ungar läser den sista meningen. Oskyldig
  • Regnig måndag

Hon är synsk katten!

Jag har försökt kolla nosen men hon vet vad jag ska göra för så fort jag närmar mig henne så piper hon iväg på samma sätt som när jag tänker kloklippning!
    Då blir jag sådär harhjärtad, blöthjärtad och allmänt skitfeg att hon ska sluta lita på mig så då ger jag upp och tänker att jag ska haffa henne "om en stund" istället.

Fö är hon skitsur över att balkongdörren är stängd men det är smällar man får ta.

• mfe

min systers kompis rumskompis hade en katt som nös väldigt mycket och det visade sig att katten var allergisk mot sin egen päls, så en dusch då&då så var det inge mer nysningar :)

• nemo1

Man kan inte avgöra feber med att känna på nosen. Det är allmäntillståndet du får gå på, om katten är hängig, inte äter, inte går på lådan, misstänks feber så får man ta tempen. Kattsnuva är ett virus så det finns inget botemedel. En vuxen för övrigt frisk katt klarar överlag av en kattsnuva utan men. Det som kan ske med äldre och kattungar är att det blir följdsjukdomar som tex pneumoni och då ska antibiotika sättas in direkt.

• södertälje

Turbo är en norsk skogkatt som brukar nysa till och från,han är också en utekatt som kommer och går som han vill,tror inte att du behöver oroa dig.

• Loolis

Vår elvaåriga honkatt började plötsligt nysa/ harkla sig/ hosta till, och vi tog henne till veterinär, som gjorde lungröntgen och tog blodprov, och proverna visade att allt var bra. Nysningarna gick däremot inte bort, utan varade i en ca fem dagar, och blev starkare och starkare. Veterinären pratade om att man kanske skulle söva ner henne och gå ner med slang i halsen och kolla, men efter att ha betalat fem tusen kronor för den första undersökningen, var vi lite skeptiska till detta andra ingrepp. Vi googlade en del på nysande katt, och såg att många skrivit att ett grässtrå kunde vara orsaken till nysningarna. Och på natten, efter fem dagars nysningar, såg vi mycket riktigt att det stack fram ett strå ut nosen. Drog ut det, och det var ca tre centimeter långt. Nysningarna fortsatte dock, tills vi med ficklampa kunde konstatera att det satt ytterligare ett strå i nosen, som vi lyckades pilla ut, och detta var hela 6 centimeter långt! Genast blev hon gladare och slutade nysa när gräset var borta!
    Fantastiskt att man kan hitta svar på internet, på saker som verkar så oerhört komplicerade! Ville därför dela med oss av vår historia, eftersom andras berättelser hjälpte oss så mycket!!! 

Svar på tråden Katten nyser, bör jag vara orlig?