Pojke 4.5 år räkna till tio?
Kan era barn räkna till tio?? Jag försöker lära min son men det är svårt. Däremot kan han skriva sitt namn nästan rätt.
Kan era barn räkna till tio?? Jag försöker lära min son men det är svårt. Däremot kan han skriva sitt namn nästan rätt.
Det kunde mina tidigt.. Men alla kan ju olika saker, och allt är normalt :)
Min son blir tre i mars och kan räkna till tio..men alla barn är ju olika..
Mitt barnbarn fyller snart 4,5 år och igår räknade hon till 100 med lite stöd på 40, 50 och 60. Hon skriver sitt namn och redan för 1,5 år sedan visste hon att ett S bildar hennes namn. Vi människor är bra på olika saker och bra är väl det.
Min son är nyss fyllda fem och han kan räkna till hundra. Detta har han kunnat sen förra julen. Han gillar siffror och tycker om att räkna plus och minus, mellan 0-20. Sitt namn har han bara kunnat skriva i några månader. Han har mer fokus på siffrorna än alfabetet.
Lillasyster blir 3 år om några månader och kan räkna till tio.
Alla barn är olika, har olika intressen, och lär sig olika saker i olika ordning .
Min två åring kan räkna till 10 på tre olika språk, men sen är hon ju lite dåligare på andra saker. Barn är ju så olika inget att oroa sig över
Det är givetvis väldigt olika för olika barn.
Min kille är 4 år och kan räkna förbi hundra på svenska och till 20 på engelska, han kan plussa ihop små tal (under 8), han kan rabbla alfabetet utan problem men kan inte skriva en bokstav hur mycket han än försöker.
Andra på hans dagis kan inte räkna men skrivet sitt namn själv.
Alla är olika.
Det är lite skillnad på att faktiskt kunna räkna och att upprepa en räkneramsa. Har svårt att tro att barn på 4-5år klarar tiotalsövergångar och liknade...lägg ingen värdering i det, han ser ingen mening med räkneramsan. Det är bättre om han får upptäcka matten själv att han blir intresserad. Inget tjat eller tvång..låt det vara fritt och roligt:) alla barn har en vilja att knäcka koden, det är olika för alla:)
Min son på 2 gör sin AT-tjänst på Karolinska just nu. Tidigare läste han till jurist men det passade honom inte. När han var en dag gammal sysslade han med kvantfysik och favoritboken hette krig och fred. Favoritnöjet just nu är att skriva symfonier.
Min son på 2 gör sin AT-tjänst på Karolinska just nu. Tidigare läste han till jurist men det passade honom inte. När han var en dag gammal sysslade han med kvantfysik och favoritboken hette krig och fred. Favoritnöjet just nu är att skriva symfonier.
Menar du räkna eller rabbla siffrorna? Som fler påpekat är det stpor skillnad. Min tjej på 2,5 år kan rabbla räkneramsan rätt upp till 20. Men räkna, nja hon är på gång att förstå att siffran 1 ska reprsentera mängden 1 av något, osv, men inte knäckt den koden än. Däremot tycker jag nog att en 4,5 åring borde knäcka koden att räkna mängder upp till 10 och definitivt kunna räkneramsa.
Min sin är 2 och kan räkna till 10 på engelska. Han kan även alla färger på engelska.
Pratar lite men gör sig förstådd.
Kan tillägga att vi inte är engelsktalande :)
Min dotter fyller tre i dec och hon kan räkna till 20 på svenska och till 10 på engelska. Men hon har alltid varit väldigt intresserad av att lära sig så mycket som möjligt och förskolan över mycket på siffror.
alla barn är olika och lär dig olika saker i sin takt. Kollande förskolan hur deras matematikövningar ser ut. Finns många roliga böcker som stimulerar lärandet och många sånger.
Menar du räkna eller rabbla siffrorna? Som fler påpekat är det stpor skillnad. Min tjej på 2,5 år kan rabbla räkneramsan rätt upp till 20. Men räkna, nja hon är på gång att förstå att siffran 1 ska reprsentera mängden 1 av något, osv, men inte knäckt den koden än. Däremot tycker jag nog att en 4,5 åring borde knäcka koden att räkna mängder upp till 10 och definitivt kunna räkneramsa.