• Deniz12

Min 7 Månaders bebis vill inte sova i sin säng

Hej

Jag har läst lite vad ni har skrivit här jag har problem med min 7 månadas bebis han vill inte sova i sin säng. Jag har provat allt. Jag får honom att somna men när jag lägger honom i hans säng så efter 10 min börjar han gråta han märker att han ligger i sängen..Det går bra att ligga i vagnen och vår säng men inte i hans säng jag vet inte vad jag ska göra ..Vill inte att han vänjer sig att ligga i vår säng. jag har försökt att lägg honom i hans säng flera gånger när han har somnat men han vaknar och skriker.. Är det någon mer som har samma problem som jag.. Hade blivit jätte glad om ni kunde ge mig lite tips hur ni har gjort.. 

• Svar på tråden Min 7 Månaders bebis vill inte sova i sin säng
  • MalinEddie

Jag undrar hur många som rekommenderar 5-minutersmetoden till andra som verkligen vet vad den går ut på, har läst beskrivningen. I 5-minutersmetoden ska man inte ge barnet kroppskontakt, man ska inte gå in när det skriker om inte klockan visar rätt tid. Snart har man väl använt 5-minutersmetoden om man lämnar ett nöjt barn ensam i sängen också..

Avskyr CIO-metoder.
  • Camilla 790
    MalinEddie skrev 2012-11-19 12:34:53 följande:
    Jag undrar hur många som rekommenderar 5-minutersmetoden till andra som verkligen vet vad den går ut på, har läst beskrivningen. I 5-minutersmetoden ska man inte ge barnet kroppskontakt, man ska inte gå in när det skriker om inte klockan visar rätt tid. Snart har man väl använt 5-minutersmetoden om man lämnar ett nöjt barn ensam i sängen också..
    Jag erkänner att jag kanske lånat titeln på metoden, men anpassat den efter vad jag känt va bra.
    Kan jag kalla det något annat?

Det är ju ändå från den metoden grunden bugger på.
  • MalinEddie

Några exempel på sömnmetoder där man inte lämnar barnet ensamt min sin gråt:
    Tassmetoden
    Babywhisper
    Stolmetoden
    Somna utan gråt (ingen regelrätt metod på samma sätt som de andra utan en bok av Elisabeth Pantley med  många tips)

För barnet är det stor skillnad att på ha en förälder närvarande.

Avskyr CIO-metoder.
  • Camilla 790
    MalinEddie skrev 2012-11-19 12:55:34 följande:
    Några exempel på sömnmetoder där man inte lämnar barnet ensamt min sin gråt:
    Tassmetoden
    Babywhisper
    Stolmetoden
    Somna utan gråt (ingen regelrätt metod på samma sätt som de andra utan en bok av Elisabeth Pantley med  många tips)

För barnet är det stor skillnad att på ha en förälder närvarande.
    Då passar nog tassmetoden in bäst, tack, ska använda det hädanefter.
  • Deniz12

I två dagar har min son sovit hos oss han har sovit bra för honom han har bara vaknat för att äta sen somnat om igen.. Men idag kände jag hur ont i ryggen jag har för att jag rör mig inte så mycket under natten för att jag tänker på honom hela tiden.. Jag vill prova dem vyssanlull tassar men jag vet inte om dem passar den sängen jag har.. Jag vill ändå att min son sover i sin säng.. jag tror att han ska få tänder så därför är han så...

• MalinEddie
    Deniz12 skrev 2012-11-19 13:05:28 följande:

I två dagar har min son sovit hos oss han har sovit bra för honom han har bara vaknat för att äta sen somnat om igen.. Men idag kände jag hur ont i ryggen jag har för att jag rör mig inte så mycket under natten för att jag tänker på honom hela tiden.. Jag vill prova dem vyssanlull tassar men jag vet inte om dem passar den sängen jag har.. Jag vill ändå att min son sover i sin säng.. jag tror att han ska få tänder så därför är han så...

Fungerade det inte att ta bort en sida på hans säng och ställa den jämte er? Då sover han ju i egen säng men känner också närheten till er. Du slipper oroa dig och gå upp. Vad skönt att han har sovit så bra i alla fall, trist att det inte gäller dig. Jag hoppas ni hittar en lösning.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Kevlarsjäl

Har du testat att låta honom sova på mage?
    Eller ett annat tips som fungerade för mig, jag värmde upp hans säng med en värmekudde i ca tio minuter innan jag lade ner honom, då vaknade han oftast inte.
    Annars så låt honom sova i vagnen? :) 

• MalinEddie
    Camilla 790 skrev 2012-11-19 12:59:41 följande:
    Då passar nog tassmetoden in bäst, tack, ska använda det hädanefter.
    Eller kalla det vid inget, en egensnickrad metod helt enkelt. I tassmetoden ska man inte lämna barnet ensamt när det skriker och det har du till viss del gjort vad jag har förstått. En mycket stor skillnad alltså. Precis som det är stor skillnad på att ge kroppskontakt och att inte ge det.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Deniz12
    Kevlarsjäl skrev 2012-11-19 13:11:14 följande:
    Har du testat att låta honom sova på mage?
    Eller ett annat tips som fungerade för mig, jag värmde upp hans säng med en värmekudde i ca tio minuter innan jag lade ner honom, då vaknade han oftast inte.
    Annars så låt honom sova i vagnen? :) 

Han gillar inte att ligga på mage han ligger ofta på höger sida men under sömnen så försöker han att resa på sig :s.

• Deniz12
    MalinEddie skrev 2012-11-19 13:09:03 följande:
    Fungerade det inte att ta bort en sida på hans säng och ställa den jämte er? Då sover han ju i egen säng men känner också närheten till er. Du slipper oroa dig och gå upp. Vad skönt att han har sovit så bra i alla fall, trist att det inte gäller dig. Jag hoppas ni hittar en lösning.

Det har jag inte testat än men det kan testa oxå...
  • Irit

Har du testat att byta underlag barnet sover på? Min dotter vägrade sova i sin säng, tills jag upptäckte att hennes madrass var rätt hård och när jag lade ett hopvikt täcke över sov hon bra på det sen.

• MalinEddie
    Deniz12 skrev 2012-11-19 14:22:22 följande:

Det har jag inte testat än men det kan testa oxå...
    Ja, det låter ju som att det skulle kunna vara en lösning för er alla. Han sover ju uppenbarligen bättre nära er oavsett om han har på tänder på g, separtionsångest eller upplever något annat(verkar ju bara äta nån gång och somna om direkt, skönt!) och får det då fast han inte sover i er säng vilket är ditt problem idag.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Camilla 790 skrev 2012-11-19 11:09:36 följande:
    Uppenbarligen så vaknade hon och var orolig pga att hon va van att jag skulle va där. VI formar barnen och deras vanor och jag förstår inte varför det anses så himla fel att kämpa lite med att dom ska sova i sin egna säng. Jag sover bättre och uppenbarligen barnet också.
    Camilla 790 skrev 2012-11-19 12:20:54 följande
    Min dotter sov ju som sagt va halva natten i sin säng, men flera ledsna uppvaknanden. Jag sjöng för henne, vaggade henne, klappade henne på rumpan, ryggen, gav välling(vilken iaf inte jag ville göra VARJE gång hon vaknade) men hon vaknade ändå och va orolig.
    Min dotter vaknade och bökade även när hon sov brevid mig och det har slutat med att hon har sovit brevid mig varje natt sen hon va 4 månader. Då tyckte jag inte att det va lämpligt att prova  5 minuters(vill hellre kalla den 3 minutersmetoden i mitt fall) för hon va så liten. Men när det fortsatt likadant i 4,5 månader till med massa bök och inget hjälpte så valde jag att prova att låta henne va lite ledsen och somna själv.
    Jag har inte ett dugg dåligt samvete över att mitt barn kan somna själv i sin säng utan att skrika efter mamma, jag är STOLT över att hon kan sova i sin säng utan att behöva mig.
    Vaknar ett barn väldigt mycket och är allmänt oroligt och missnöjt och man upplever att inget hjälper är det troligt att det finns en bakomliggande orsak. En medicinsk sådan. Stress från föräldrarnas sida. Deras inställning till barnet och dess sömn. Det är inte alltid lätt att finna orsaken men en CIO-metod "botar" inget och det tycker jag man bör vara medveten om. Speciellt innan man rekommenderar en sådan metod till andra vilket var vad jag ville poängtera tidigare.  Barnet slutar inte ha ont i magen bara för att det till slut tystnar när det ej blir hört. Ett barn slutar inte behöva en förälder nära bara för att det slutar kommunicera sina behov när det ignoreras gång på gång när det uttrycker dem. Att barnet slutar uttrycka känslor, behov och "berätta" om sådant som känns fel efter en sådan metod betyder inte att det tänker "åh,vad trygg jag känner mig här i min egen säng". Betyder det egentligen något mer än att barnet gett upp sina försök till kommunikation efter att ha fått sina starkaste signaler ignorerade? Jag tror inte det.
    Jag är glad att dessa metoder inte ska rekommenderas av BVC längre. Att det finns ett stort motstånd mot dessa metoder bland föräldrar och sakkunniga. Att vi tänker längre än att barnet tystnar och att problemet därför är löst. Det betyder inte att jag tycker att det är fel att hjälpa barnet sova i egen säng på ett för barnet tryggt sätt när samsovning inte är ett alternativ.

Avskyr CIO-metoder.
  • Ejin
    Deniz12 skrev 2012-11-19 13:05:28 följande:

hurdan säng har du då? Den passar nästan alla. Det är bara en vanlig skruv som ska kunna skruvas in under benen... Så har den 4 träben så bör de fungera...
  • Deniz12
    Ejin skrev 2012-11-20 10:25:07 följande:
    hurdan säng har du då? Den passar nästan alla. Det är bara en vanlig skruv som ska kunna skruvas in under benen... Så har den 4 träben så bör de fungera...

Jag har köpt sängen från ikea så det går säkert att sätta på dem..
  • Ejin
    Deniz12 skrev 2012-11-20 16:01:04 följande:

Jag har köpt sängen från ikea så det går säkert att sätta på dem..
    jag har också en ikea säng.. en vanlig vit i trä och på den funkar de utmärkt...
Svar på tråden Min 7 Månaders bebis vill inte sova i sin säng